• Anonym (orolig)

Ni som är gravida - hur känns era bröst?

I våras, några månader efter att jag slutat amma min son kände jag något konstigt, som en förhårdnad i mitt högra bröst. Var på mammografi och UL och läkaren sa att det troligtvis bara var en svullen mjölkkörtel jag kände av. Jag blev så glad att det inte var något farligt så jag har försökt låta bli att känns mer på bröstet. Nu är jag gravid igen i vecka 14 och upptäckte att "knölen" har blivit mycket större. Det är egentligen ingen knöl utan känns mer som något avlångt ca 2 cm. Den sitter precis i kanten där bröstet börjar under bröstvårtan. Jag kan inte låta bli att känna mig orolig över detta!!! Snälla ni som är gravida, har ni känt av att era bröst ändrat sig och plötsligt fått små knölar eller så?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som är gravida - hur känns era bröst?
  • MolleMalin

Jag har också sökt för knölar i bröstet som visade sig vara körtlar e biopsi. Nu är jag gravid o väntar mitt andra barn o de första v av grav hade jag fullt m knölar. Hade som du säger en avlång o en som nästan satt i armhålan. Hela brösten var fulla m knölar men de flesta var stora.

Det sägs ju att man alltid ska kolla upp knölar så det kanske är lämpligt att du frågar ngn dr om det. Kan tillägga att mina knölar gjorde ont. Kändes ungefär som när man trycker på ett blåmärke. Säkert ingen fara!

Lycka till!

• Anonym (orolig)

Tack för ditt svar MolleMalin.

Min knöl gör inte ont, inte ens när man trycker på den. Och så är det bara en. Ja jag borde väl kanske kontakta läkaren igen men jag känner mig så tjatig eftersom jag var där med samma knöl (även om den var mindre då) för mindre än ett år sedan.

Fler som har/hade knölar i brösten eller liknande vid graviditet?

• Anonym (v.5)

Jag är i v.5... Har ont i brösten som bara den! Min förra grav hade jag rätt stora knölliknande saker som de sa var svullna körtlar... De försvann sen...

Svar på tråden Ni som är gravida - hur känns era bröst?