• levandecharader

kassler och ris

Bombardera mig med kassler och ris recept, tack
    Alla varianter mottages tacksamt...

• Svar på tråden kassler och ris
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

Ja brukar steka upp kasslern å sen stoppa den i ugnen å ösa över cremfrech typ smaksatt som sås...Jätte smarrigt å ruggigt enkelt eftersom allt redan är så gott som klart :)

• CuteLilleMyGirl

*kassler ca 500 g (strimlad)
    *hela champinjoner (konserv)
    *purjolök (skuren i ringar)
    *creme fraiche
    *kaffegrädde
    *chilisås

Fräs svampen i en panna tills vätskan blir borta. Lägg i kassler och purjolök. När det fått lite färg, häll i creme fraiche och kaffegrädde till önskad konsistens. Häll i chilisås. Låt allt bli varmt, och strö över rikligt med persilja.
    Serveras med ris och enn sallad.

Enkelt och väldigt gott.

• Linaengkvist

kok upp ris, skär kassler i tärningar, späd ut bearneesesås rätt ordentligt, skär ananas i bitar.. Rör ihop ris, kassler och annanas i en ugnssäker form, häll över såsen. Ost ovan på och in i ugnen på 200-225 gr i 20-40 min. Jätte gott!

• tüp bebegi

En jättelätt & god kasslerrätt kommer här.... Skär kasslern i stavar & fräs, lägg i gryta. Skär grön, röd & gul paprika i stavar & fräs, lägg i grytan med kasslern. Blanda ner 1 liten burk creme fraiche & 1 tetra matlagningsgrädde & låt puttra ett tag. Serveras till ris, potatis eller potatismos. Supergott & enkelt.

Mvh Malin

• Silverkatten06

Skiva kasslern. Häll i Creme Fraiche med Paprika & Chili-smak (färdigblandad i affären ) i en ugnssäker form. Tryck ner varannan kasslerskiva, varannan ananasskiva i creme fraichen. Om du vill kan du ha lite riven ost på toppen. In i ugnen under tiden du kokar ris. Servera med ris och sallad. Supergott och superenkelt.

• Mia m Rasmus

Lägg ananasskivor på kasslern, strö över riven ost. In i ugnen 225 grader ca 20 min, tills osten fått färg. Servera med ris och beaneisås

• Ciccin3

Hehe, jag har kasslern i ugnen precis nu faktiskt.

Men inget invecklat alls. Skivad kassler med tomater på, in i ugnen. Ris och champinjonsås till. Enkelt.

Lit de parade
  • tüp bebegi

I stället för ris så kan du ju testa bulgur... Här kommer ett gott recept.

4 dl bulgur
    2 gula lökar
    2 msk tomatpure
    7,5 dl vatten
    salt, peppar

hacka löken (inte för små bitar)
    bryn i lite olja tills dom mjuknar och får lite färg,
    skölj bulgur i ljummet vatten o lägg i grytan, rör om några gånger,
    lägg i tomat puren rör om, häll i vatten salt och peppar lägg på locket och puttra på svagare värme till nästan all vätska försvunnit, låt stå en stund innan servering

vill man ha en "matigare" bulgur kan man lägga i tärnade kycklingfile bitar eller kött i bulguren, lägg det isåfall i efter att löken brynts och innan man lägger i själva bulguren, kan även ha i frysta grönsaker efter smak

• levandecharader

Vad många goda recept, vad kul

Fortsätt gärna med fler, så har jag för flera månader framåt

• Sara och Maja

Curryris med kassler
    1 gul lök
    1-2 morötter (ca 200 g)
    olja
    4 dl långkorigt ris
    1-2 tsk milt currypulver
    1 tsk gurkmeja
    8 dl vatten
    1 tsk salt
    400 g kassler
    1 burk majs (300 g)
    1 kruka gräslök
    2 dl matyoghurt
    ev sweet chilisås

Skala och finhacka lök och morot. fräs det i oljan i en kastrull eller stekpanna med höga kanter. Tillsätt ris, curry, gurkmeja och fräs ytterligare ett par minuter.

Tillsätt vatten och salt. Koka på svag värme i 20 minuter.
    Skär bort det bruna skinnet på kasslern och skär den i små tärningar. Häll av majsen.

När riset är färdig kokt blanda i kassler och majs så det blir varmt. Klipp över gräslöken. Servera med matyogurt och sweet chilisås.

Kanongott
    En sån här sats blir ganska mycket. Hos oss räcker det till 6-8 portioner.

• tüp bebegi

Ha ha ha, har du köpt kassler & ris på rea då du ska ha det i flera månader framöver ;) Hälsningar från Malin.

• 1malle
    Tärna kassler
    Koka upp ris
    Blanda 3 påsar lökdipp med 2 pkt kaffegrädde
    Hacka purjolök o ha i blandningen
    Lägg riset i botten av en ugnsfast form
    Täck med kassler
    Häll över blandningen
    Strö sist över riven ost
    In i ugnen på 175 grader tills osten fått lite färg...
    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • middiz

Kassler
    Ananas i skivor
    1 Creme Fraiche
    1 Creme Bonjour vitlök och örter
    Ost

Varva kasslern och ananasen i en ugnssäker form, blanda creme fraichen och creme bonjouren i en skål och häll det sedan över kasslern och ananasen, strö lite ost över och skicka in i ugnen i ca 20 min i 200 grader. Servera med ris! Jättegott!!

• levandecharader

*tüp bebegi*
    Ja det kan man ju tro
    med så här många goda recept lär det väl ta flera månader att prova sig igenom alla, med tanke på att kassler är något vi äter ca 1 ggn/månad...

TACK för alla recept

(fortsätt gärna )

• malla

Kassler med ädelost

Koka broccolin i någon minut. Skär den i mindre bitar och lägg den på botten av en form. Lägg på skivor av kassler och tomater där på. Fördela ädelosten överst. Grädda i 225 grader i 10-15 min. Servera med ris.
    Smaklig måltid.

• Julia85

Stek kassler i skivor och lägg i en ugnssäker form. Sen stek hela champinjoner och även annanasringar lätt i stekpannan. Varva med kassler, champinjoner och annanas.
    Ta spadet från champinjonerna och häll i stekpannan. (Ta bort det mesta brännt om det blivigt något från stekningen). Häll på grädde och kryddor. Sen en köttbuljongtärning, red av med majsena ljus redning och häll såsen över allt i formen och in i ugnen en stund ca 10-15 min.
    Serveras med ris!

• Vifsla

kassler i skivor, sparris på burk. Varva i en ungssäkerform, häll på beasås. Toppa med skivad tomat och riven ost och SKJUTS in i ugnen.

Svar på tråden kassler och ris