• Nilla81

Varför e pappan barnvakt åt sina egna barn?

Hur kommer det sig att t ex om jag åker ner på stan och sambon är hemma med barnen så är han barnvakt? enligt vissa. Hur kan han vara barnvakt åt sina egna barn? Alltså är jag oxå barnvakt när jag är hemma med dem?

• Svar på tråden Varför e pappan barnvakt åt sina egna barn?
  • Myrillan

Ja, men det måste väl ändå vara folk som inte har egna barn som säger så?! Dom förstår inte bättre

• ahlcec

Tja, antagligen för att det är ganska ovanligt för honom att han är hemma själv med barnen?

Så tror jag det är i vårt fall iallafall. Men jag säger ifrån när han säger så.

• Mickis74

Man kan inte vara barnvakt åt sina egna barn...........så är det bara!

Har oxå hört det från flera håll tidigare.....helt sanslöst. Tycker det låter så illa.

• tinna

Jag har också reagerat på det, men så brukar jag bara tänka att det är ju synd om dom människorna som lever kvar i sådana gamla tankesätt.

Likadant så reagerar jag på att folk inte kunde förstå hur jag kunde börja jobba när Jakob var 10 månader - tar dom in så små på dagis? Nä, men min man ska vara hemma 7 månader. Känns helt världsfrämmade för en del, om farmor tycker det är konstigt kan jag köpa, men människor i min egen ålder.....

• mamyleine

Kanske bara mest ett uttryck folk använder. Menar om man säger han är hemma med barnen (som låter bäst) men andra kanske säger han är barnvakt åt barnen. Folk använde ju oftast fel ord. Tror inte att dom menar Barnvakt som Barnvakt som man lämnar barn till för att vara borta på tex middag.

• Netrios

hehe det där har jag också hört. Skulle träffa min pappa en gång och lämnat man och barn hemma. Och så frågar min pappa mig "Är Stefan barnvakt?". Då blev jag lite irriterad och sa "Nä, han är pappa!" Då garvade han bara.

• Stabben

Usch. Hatar det där uttrycket. Precis som andra skriver här i tråden så är man för guds skull inte barnvakt åt sina egna barn. Även tveksam till att vara hemma och ta hand om barnen. Man är med sina barn, eller hemma med barnet/barnen. Så tycker jag i alla fall .

• uniMog

*Harklar sig* vi säger så.. fast vi säger iof likadant om jag måste stanna hemma och maken åker iväg

• stuart

håller fullständigt med man är inte barnvakt åt sina/sitt barn, min svärmor kallar mig barnvakten om jag och dottern ska göra något, brukar säga till henne att jag är pappan och ingen barnvakt då bara skrattar hon.

• Dramaonline

Är han ju inte, ju!

Funderade på om man kanske möjligtvis skulle kunna uttrycka sig så om ena föräldern har vårdnaden och den andra umgängesrätt.

Men det stämmer ändå inte! Föräldern är förälder! Båda två.

(Fast hittills har inte jag fått höra det, men det kommer väl)

• LindaTosa

Har oxå hört det......men då mest från äldre, mer gammaldagsa... från de som hade barn då typ inga pappor var hemma.

• pron

NÄ precis!!! Pappa är pappa åt sina barn och inte barnvakt!!! Barnvakt har man andra vuxna till när inte mamma och pappa kan vara hemma av olika skäl... Vilket fånigt uttryck egentligen, det har jag inte tänkt på förrän nu när jag läser det, att "pappa är barnvakt"... Knasigt värre.

• Sanna Marie

Det är väl att en del pappor är mera handfallen än andra. Minns när min pappa var barnvakt.....ja, det kändes som så....när mamma väl fick gå bort någon gång. Aldrig hade väl vi barn varit mera besvärliga än då enligt honom. Och inte hade han diskat eller gjort andra saker samtidigt för vadå....han hade ju passat oss.

Åh, hinner inte skriva mera. Min dotter har vaknat.

• Lillstrumpa

Inte mycket att tillägga... håller med er alla om att man självklart inte är barnvakt åt sitt eget barn. I så fall skulle jag ju vara barnvakt hela dagarna när Micael är på jobbet...

Svar på tråden Varför e pappan barnvakt åt sina egna barn?