• Gelis14

plötslig spädbarnsdöd

hur länge ska man behöva oroa sig för plötslig spädbarnsdöd?

• Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd
  • Fia7

Löööv: Ok, ja det förstår jag, min systerdotter är förtidigt född och fick hem ett andningslarm från neo eftersom hon hade apneér. Men jag undrar lite över de som föds fullgångna och friska...

• Fia7

Löööv: Nu läste jag lite ordentligare, Vad jobbigt med respirator och skönt att andningslarmet verkligen fungerade....mår han bra idag din son?

• pattisza

Om barnet får andningsuppehåll och larmet börjar pipa så kan det ofta räcka för att barnet skall haja till och återuppta andningen. Om inte så räcker det oftast att man tar upp barnet och puffar på det lite grann. För mig är andningslarm lika självklart som bilbarnstol, vi har inte krockat en enda gång på 12 år men skulle det hända så räddar bilbarnstolen liv och likadant känner jag för larmet.

• Löööv

Fia7.

Visst är det tokigt.....hoppas dom löser den stora gåtan snart. Det är ju så tråkigt at det händer.

Man kan få apnéer även som vuxen men då heter det inte PSD om dom dör( ). Då sover man med Cpap.

• ShootingStar

De två stora orsakerna till PSD vad jag har hört är om mamman rökte under graviditeten och om barnet sover på magen...
    Vet inte hur sant det är, men det är den info jag fått....

Men har man haft en normal graviditet och förlossning och allt ser bra ut så har man nog inget att oroa sig för. man kan inte gå å va sjuk av oro hela tiden, det mår man inget bra av..

Mamma till Alicia och Lilla Pyret i magen
  • J o E

Vår dotter sov BARA om hon fick ligga på mage, så vid 2 v ålder så lät vi henne göra det eftersom både hon och vi var slutkörda. Hon sov som en stock! Köpte aldrig något larm till henne, men nu väntar vi barn nr 2 i april och funderar på att köpa/hyra ett larm om det visar sig vara en magsovare det med. Skulle ALDRIG förneka mitt barn att sova gott bara för att vi har en hysteri kring PSD just nu. Om 10 år är det nåt annat som alla varnar för.... Det är inte ens bevisat att magläge kan leda till PSD, det är bara ett antagande läkare/forskare har gjort eftersom barn i HongKong nästan aldrig dör i PSD och där sover barn tydligen på rygg. Vad som är orsak och verkan har man dock inte rett ut ännu.

Om man har larm och barnet får ett sådant andingsstopp som kan leda till PSD så går det bra att hjälpa barnet at "komma ihåg" att andas när larmet går. Det räcker med att lyfta upp barnet och väcka det.

• Löööv

Fia7.
    Det var en hemsk tid men idag är han helt ok. Han är bara 1 år men vi tror han sluppit men MR var bra iaf .
    Värst under denna tid var alla test, dom tog så mycket test på killen att han behövde mer blod .

ShootingStar.
    Jag tror också det är dom största riskfaktorerna, magläget och rökningen. Forskarna pratar lite löst om att vissa barn inte känner att dom andas in för mycket koldioxid (utandningsluft). En del barn har för stel hjärtrytm, vilket kan leda till syrebrist och död. En annan teori är ju avsaknaden av den där substansen i hjärnan, som du säkert hört om.

Min son slutade andas hur som, ungefär som om hans bäst-föredatum var passerat. Han slutade nu och då. Mitt i maten. När han sov. När vi lekte...spelade ingen roll. Han blev en blå blytung spagetti bara.

• Löööv

Har man frekventa apnéer behövs Teovent. Det är typ bara koffein men det piggar på andningscentrum

• Stjärnstopp
    Min dotter är 14 månader o vi har aldrig haft det till henne men jag kommer att ha det till nästa barn då jag hoppas att det kan stilla mina nerver lite. Tittar jag på TV så måste jag direkt gå o kolla henne så fort det blir paus. PUH!!!
    Sen så finns det ju även de här med kamera, kanske en sådan skulle passa er, bara att koppla in till TV:n så kan ni kolla henne/honom heka tiden???
    DEt finns ju en tjej här på Fl vars dotter dog i PSD när hon var 15 månader.....Gråter
  • Tilia

Vi har haft andningslarm till våra barn, för Maja för att hon vände sig på mage vid 2 månaders ålder och bara ville sova så. För Hampus del hade vi larm dels för att syrran hade haft ett och vi hade trivts med det, dels för att han fick RS under sin första vinter och andades bedrövligt i perioder.

Jag förstår verkligen inte varför man skule bli nojigare av att ha larm?! Varför skulle man bli det? Vårt larm (BabySense) har aldrig falsklarmet, det är jättesmidigt att slå på och stänga av, och det larmar OM barnet får andningsuppehåll och ger oss en CHANS att göra nåt om olyckan skulle vara framme.

Varför inte ha larm? Dyrt? För att man inte är orolig? Det senare kan jag köpa isåfall, är man inte orolig så är man inte. Är man det minsta oroad för PSD, så tycker jag man ska ha larm, precis som brandlarm, bilstol etc - faktiskt! Det har skänkt mig så många nätters skön sömn.

• pattisza

statistkik visar att fallen av PSD har minskat dramatiskt sedan rådet om ryggläge kom. Det tror jag på.

• Löööv

Stjärnstopp, det är lätt att vi här på FL är rätt duktiga på att skrämma upp varandra också. Förlåt, för jag är nog en av dom ....ledsen!.

Jag känner bara att jag vill ta död på myten "händer det så händer det, man kan inte göra något åt det". För den lilla myten behöver inte stämma. Sonen är ett levande bevis på det .

Jag vill att du ska veta att det är JÄTTEOVANLIGT med PSD även om det inte verkar så här på FL. Här dör var och varannan kan det kännas som. MEN så är det inte.

Jag rekomenderar iaf andningslarm, ett enkelt sketet larm . Och räkna med att du kommer få höra ett falsklarm, även om det också är ovanligt .

Jag hoppas det blir ditt onödigaste köp .

• Löööv

Tilia "Varför inte ha larm? Dyrt? För att man inte är orolig? Det senare kan jag köpa isåfall, är man inte orolig så är man inte. Är man det minsta oroad för PSD, så tycker jag man ska ha larm, precis som brandlarm, bilstol etc - faktiskt! Det har skänkt mig så många nätters skön sömn."

Precis så tänker jag också . Det är ju bara BRA om det blir vårta onödigaste köp .

Pattisza, det beror ju på orsaken till PDS. Kanske har fler börjat använda andningslarm?. Att folk slutat röka vet vi ju. På 80-talet ammade man och rökte samtidigt många gånger!. Finns fler förändringar, vi är mer medvetna om maten vi äter....mediciner vi tar. Kanske har detta även en inverkan?. Kanske kan det ha med att göra att mammorna blir äldre och skaffar färre barn?. Jag vet inte.

• Smilla0608
    pattisza skrev 2007-02-05 20:56:14 följande:
    Om barnet får andningsuppehåll och larmet börjar pipa så kan det ofta räcka för att barnet skall haja till och återuppta andningen. Om inte så räcker det oftast att man tar upp barnet och puffar på det lite grann. För mig är andningslarm lika självklart som bilbarnstol, vi har inte krockat en enda gång på 12 år men skulle det hända så räddar bilbarnstolen liv och likadant känner jag för larmet.
     Samma sak gäller oss!!
    Har ett larm hemma, och det känns såå tryggt!!
    Jag sover mkt bättre om natten o dagen.
    061207^^Anissa^^Mitt Allt
  • Gelis14

inte viktigt alls...vill man ha ett larm så skaffar man ett..men vad kostar det?

• Smilla0608

Jag köpte mitt via nätet babysense.com
    1700:- men värt varenda krona

När jag visste att det fanns, kunde jag bara inte låta bli...

061207^^Anissa^^Mitt Allt
Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd