• sarah

Min dotter vägrar ta medicin

Min äldsta dotter blir snart 3 år och det går inte få i henne medicin.
    Hon fick antibiotika mot öroninflammation för ett par månader sen (flytande) det var världskrig hemma och hon blev helt hysterisk. Vi försökte be snällt, förklara men hon tokvägrade och tillsut försökte vi tvinga i henne vilket inte kändes särskilt kul och det blev inte lättare gången efter om man säger så.
    Efter 3 dagar gav vi upp. Det gick inte.

Nu har hon fått antibiotika mot misstänkt urinvägdinfekton (urin är på odling) vi bad om tabletter och försökte gömma dem i youghurt, fil mm. Det GÅR inte hon hittar dem vart vi än gömmer dem och efter det blir hon misstänksam mot all mat och granskar noga!

Vi har förklarat hur dte är för läkaren men blir typ idiotförkarade "Det är bara att vara bestämd och inte pjoska" typ...
    Öhhh vi har försöjkt med allt men vad gör man när hon kniper igen munnen och spottar ut. Är det verkligen ingen annan som har detta problem undrar jag?
    Vad ska vi göra?

(¸.·*♥*·.¸) Mathilda & Emma i mitt hjärta (¸.·*♥*·.¸)
  • Svar på tråden Min dotter vägrar ta medicin
  • anna68

Det där är väl ett problem i alla familjer. Finns nog inte ett enda barn som snällt gapar och sväljer sin medicin...Att be snällt och förklara för en treåring som inte vill är totalt meningslöst. Det är faktiskt som läkaren säger: Det är bara att vara bestämd och inte pjoska...tyvärr är det det enda som hjälper. Be om flytande medicin som du ger med spruta som du får på Apoteket. Spruta medicinen långt bak i kinden samtidigt som du lutar henne bakåt, då MÅSTE hon svälja. Nej, det är inte kul att tvinga sitt barn, men hon förstår inte sitt eget bästa och då får ni hjälpa henne med det! Svårare än så är det inte...

• Lilla Gosan

Min dotter tar oftast sin medicin utan att bråka, men å andra sidan så har hon haft 11 öroninflammationer på mindre än 2 år. Men det äer inte alltid det går , men då tvingar vi i ca 2 dar sen vet hon vad som gäller.. hoppas att det går bra för er.

• sarah
    anna68 skrev 2007-02-04 22:48:12 följande:
    Det där är väl ett problem i alla familjer. Finns nog inte ett enda barn som snällt gapar och sväljer sin medicin...Att be snällt och förklara för en treåring som inte vill är totalt meningslöst. Det är faktiskt som läkaren säger: Det är bara att vara bestämd och inte pjoska...tyvärr är det det enda som hjälper. Be om flytande medicin som du ger med spruta som du får på Apoteket. Spruta medicinen långt bak i kinden samtidigt som du lutar henne bakåt, då MÅSTE hon svälja. Nej, det är inte kul att tvinga sitt barn, men hon förstår inte sitt eget bästa och då får ni hjälpa henne med det! Svårare än så är det inte...
    Gjorde precis så. Min man höll fast henne liggande och jag sprutade långt bak i kinden. Hon spottade ut i princip allt.
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • anna68

Kan du be BVC om hjälp att ge henne medicin?

• Mixxa

Lättare sagt än gjort men prova att förkara att det är för att hon ska må bättre. När min äldsta (2,4 år) har feber så säger jag att han får välja om han vill ha en supp eller om han vill ha flytande. Han gråter men väljer alltid flytande och tar skeden till munnen själv, gråter men sväljer ändå! Han hatar verkligen suppar och han blir nöjd över att han kan välja bort det.
    Lycka till!!

• LIVochLinnea

Mot urinvägsinfektion MÅSTE hon ta antibiotika så det var ju inte så roligt för er. Det finns antibiotika med godare smaker. Bactrim typ som smakar banan. Trimetoprim mixtur smakar nog också sött och gott. Eftersom hon måste så är det muta muta muta som gäller. Jag är barnsjuksköterska och ger medicin till barn när jag jobbar. Vi skulle inte få sticka någon om vi inte hade väldigt fina presenter och mutor. Jag har även fem egna barn. Jag mutar dem också !! LYCKA TILL och KRYA PÅ ER!!!

• levandecharader

Det är verkligen jobbigt att behöva tvinga sina barn att ta flytande, men dom vet ju inte sitt eget bästa så det är ju ett nödvändigt ont!

Det vi fick göra innan dom lärde sig ta det själva, var att en höll i barnet liggandes på golvet och en sprutade in med sprutan långt in i munnen samtidigt som en av oss höll för näsan, grymt som det låter, men då tvingas dom att svälja.

Detta råd fick vi både från BVC och en barnläkare och det funkar+ att ganska snart blev dom lugnare och tog det "under mindre tvång" idag tar båda det själva utan protester

Svar på tråden Min dotter vägrar ta medicin