Vita fläckar på naglarna
Hej,
När man får vita fläckar på naglarna, vad är betyder det? Kalkbrist? Min dotter fick det för någon vecka sedan, tänkte hon kanske har kalkbrist. Någon som vet.
Hej,
När man får vita fläckar på naglarna, vad är betyder det? Kalkbrist? Min dotter fick det för någon vecka sedan, tänkte hon kanske har kalkbrist. Någon som vet.
nej... det är inte kalkbrist..när jag gjorde naglar på salong så passade jag på att fråga om dessa fläckar man får ibland.. och hon sa att det kunde vara ett tecken på stress, eller att man har slått imot nageln där..(utan att märka det)
inget farligt alls
Det är helt ofarligt. Vet att det INTE beror på kalkbrist, men vet inte varför man får det. Läste ett repotage om en manikyrist och hon dementerade ryktet om vita fläckar=kalkbrist.
/Smilla
Okej Ja, då är det väl troligt att hon slagit emot någonstans när hon lekt. Undrar varför man alltid säger så. Det är ju något man blivit itutad sedan man var barn.
Tack för svaret.
då har jag stressat hela livet för jag har alltid haft det på mina naglar
Har ni nån koll på olika värktabletter och graviditet? På vissa förpackningar står att man inte ska äta preparatet om man är gravid eller planerar graviditet. Betyder det att man inte ens får ta en tablett vid ett enstaka tillfälle eller är det att man inte ska äta preparatet under längre tid?
det kan ju inte vara att man har slagit i jag har på varenda nagel och man har väll knappast slagit i varje nagel
Och vad kan i så fall hända? Vi planerar graviditet, så man vill ju inte att det ska förstöra något
Jag hade inte tagit tabletterna dumt att riskera något men man är ju olika om du är osäker ring till apoteket och hör med dom
Hade sån fruktansvärd huvudvärk och det enda som fanns där jag var var Alindrin med ibuprofen. Kunde inte säga nej, för dom vet inte att vi försöker. Och då finns ju ingen anledning att inte ta dom. Typiskt. Ska kolla det där i morgon
Ts hittade det här
Zinkbrist: Vita fläckar på naglarna
Vita fläckar eller leukonychia som dyker upp på många av naglarna orsakas av bristsjukdomar. I de allra flesta fall är det zinkbrist som det är frågan om.
Går vi längre tillbaka i tiden var zinkbrist ovanligt eftersom vi lagade maten i galvanizerade kastruller som gav ifrån sig en del zink. Numera är zinkbrist mycket vanligt eftersom den typiska Svenska måltiden innehåller för lite zink.
Du korrigerar zinkbristen genom att övergripande förändra kosten. Du bör se till att äta minst och gärna flera livsmedel som är rika på zink till varje måltid:
Initalt kan ett kosttillskott vara på sin plats med 20 mg zink dagligen förutom det du får genom den förbättrade kosten. Ta alltid kosttillskottet i samband med måltid.
När fläckarna börjar försvinna trappar du ner kosttillskottet, men fortsätter att äta en kost rik på zink för slippa nya bristsjukdomar.
Zink är kritiskt för kroppen och brist stör mängder av biologiska processor varav fläckar under naglarna är ett av de mindre problemen. Du bör ta zinkbrist som en allvarlig varning från din kropp och förbättra din kost.
Särskilt allvarligt är brist på zink hos barn eftersom det försenar och försämras deras utveckling, vilket bl.a. inkluderar en försämrad mentalutveckling. Misstänker du zinkbrist hos ditt barn bör du diskutera möjliga kosttillskott med Apotekets personal. Vår rekommendation avser vuxna.
Enstaka vita fläckor behöver däremot inte bero på zinkbrist utan kan ha att göra med att du fått ett slag på nageln.
Stora vita fläckar tyder på obalanser i lever- eller blod. Besök din läkare och uteslut leversjukdomar. En blutsaft kan vara på sin plats
Jösses, här fick jag info så det heter duga...
Tack Kalleman. Man får väl se över sitt intag av bönor och nötter då om man får återkommande vita fläckar. Tror bara det var en enstaka fläck på dottern. men får kolla det såklart framöver.
Hon på du är vad du äter sa också att det tyder på zinkbrist..
Det där med levern kan stämma, jag blev dålig med gallsten som orsakade ett övertryck av galla upp i levern. Fick gulsot, levern mådde inte alls bra, efter det har mina naglar fått många vita prickar..