• Cizzi

Nötallergi...

Detta ligger förmodligen inte i rätt tråd, men hittade inget bättre..

Ngn som jag som har nötallergi här, i guess so?

Äter ni ngn choklad, kexchoklad ska ju inte vara ngn fara? Men jag har inte vågat hittils, verkar för bra för att vara sant i så fall. Jag saknar choklad...

• Svar på tråden Nötallergi...
  • Järn

Min son har nötallergi. Vi har gjort det lätt för oss och ger ingen choklad alls till varken han eller dottern. Ett tag fick han kexchoklad (inga spår av nötter) men vi slutade med det eftersom det blir svårt för honom att se skillnad på nötfri choklad och vanlig.

Ett tips: Se även på creme fraiche innehålls förteckning...har hittat spår av nötter även där!!!

• Cizzi

Järn:

Kan förstå att det kan blir förvirrande för honom, gick det dock bra att ge honom kexchoklad?

Är han allergisk mot alla nötter, jordnötter, mandel?

Jodå, jag har slutat förvånas.. Jag läser på ALLT, det är såå tröttsamt ibland bara. Jag är medveten om att det är ett i-lands problem men vad gott att kunna få äta en Daim ibland..haha.

Men det blir inget sånt resten av livet, växer ju extremt sällan bort och dessvärre inte för mig som inte är ett barn längre....

• Lyxmorsan

Jag är allergisk mot nötter, vet dock inte mot vilka då läkaren inte tycker ett test behövs. Jag har reagerat både mot hasselnötter och valnötter. En gång när jag åt hasselnötter fick jag åka till akuten då jag inte kunde andas (första gången jag träffade min nya svärmor...hon kommer ihåg det än).
    Numera äter jag inga nötter men produkter med spår av nötter, såsom choklad, går bra. Jag har alltid akutmedicin (Epipen, cortisontabletter, tavegyl) med mig om ifall att.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • Cizzi

mammaisBJ:

Ja det är då inte trevliga reaktioner man får! Vet inte samnmanlagt hur många ggr jag varit på akuten eller att ambulansen kommit.

OK, konstigt att du kan äta choklad med spår. En nötallergi är ju farlig och mina läkare har alltid avrått mig strikt från alla produkter med spår av nötter eller mandel, dels för att det kan gå bra en gång och en annan gång åt skogen...

Jag får nog helt enkelt ringa sjukhuset, de vill att jag ska vara där under "bevakning" när jag vill testa grejer. Eller så får jag avstå helt från choklad, vilket jag redan gör men.. Det är ju så gott..

• bitte67

Är "bara" allergisk mot hasselnötter. Jag brukar inte ha några problem med choklad, de mängderna är så små så jag reagerar inte på dem. Däremot måste jag se upp med kakor som innehåller nötter.

Men jag har andra allergier. Mot kiwi, gröna ärter och gröna bönor. Gissa hur mycket som innehåller ärter. Hemma är det lätt att undvika eftersom jag aldrig köper hem ärter och bönor, men på jobbet. (jag jobbar på dagis) Många maträtter vi får innehåller ärter eller bönor och i vissa fall både och. Det tas inte heller på allvar och de tycker att det bara är att peta bort, men hallå!!! Trots att jag sagt till många gånger så händer det nada.

• Cizzi

gittan67:

Det är riktigt irriterande sånt där, vet vad du menar. Folk har i allmänhet inte så stor kunskap om allergi idag trots att det är så utbrett. Så många ggr man fått höra: Ja men en jordnötskaka kan du väl äta, det är väl ingen fara eller? Ehhmm... NEJ!

Men innan jag blev allergisk visste inte jag heller så mycket men man tycker de som jobbar med mat borde ha större koll liksom!

• Fr1dlyst

After eight är helt mjölk och nötfri, inte den lilla asken med runda kulor. Men det stora gamla vanliga..

Jag tål varken mjölk eller nötter, och inte heller "spår av nötter" då alltså. Så after eight är den ända chockladen i hela sverige (som jag hittat) som jag kan äta!

• Nightfall

Jag har för mig att fazers choklad med blått omslagspapper är utan spår av nötter, den har i alla fall varit det förr, kolla upp det! Den är jättegod dessutom...

• Cizzi

emiz:

Det är för bra för att vara sant..

Har aldrig ens tänkt att läsa på just den för trott det var lönlöst!!

• Fr1dlyst

TS, jo man tror knappt att det sant. Jag mailade tillverkaren innan jag vågade äta den, och frågade om det var så att det inte kunde innehålla några spår. Sen skrev ja ett lång tackmail så att de vet att folk uppskattar deras chocklad.

Svar på tråden Nötallergi...