Recept på fläskfile
Jag vill ha något riktigt gott recept på fläskfile, gärna i någon festlig gryta eller med någon smaskig röra
Men inget med svamp, skaldjur eller ananas.
Jag vill ha något riktigt gott recept på fläskfile, gärna i någon festlig gryta eller med någon smaskig röra
Men inget med svamp, skaldjur eller ananas.
Pix
Kan man ha potatisgratäng till det också?
skär medaljonger, bryn dem, salta peppra, tillsätt även lite basilika/örtagårdskrydda. Bryn skivad lök och strimlad paprika. Slå på lite vatten och koka upp, lägg i fläskfilen. Slå på lite grädde, någon msk creme fraishe och pressa i en halv vitlöksklyfta. Låt det puttra ett tag. Servera med pressad potatis eller ris. Gärna en god ruccolla sallad till
wiskey flamberad fläskfile med pepparsås av creme fraisch och lök, ris, och olika grönsaker...som rädisor, sparris, broccoli.
Så inihoppsan gott. Det var vår stående nyårsmeny i flera år
Italiensk file gratäng är inte heller fy skam.
Det är med soltorkade tomater, grönmögelost och sånt...man lägger detta i en form och har ris och grönsaker till.
Du får hojta om något av detta lockar..ids inte skriva recept nu miss i nassen
KRÄMIG FILÉ
Bryn filén i små bitar.
Koka grädde + vitlöksost (mjukost) + soja + pepparmix
Lägg i köttet + strimlad soltorkade tomater.
Sjud i några minuter.
Servera med potatisgratäng eller pasta
Kan lova att detta är gö gött
sme
Låter jättegott!!
Vilken sorts pepparmix menar du?
Det finns färdig påse som heter pepparmix
Okay
Skär filen i bitar,bryn och krydda med grillkrydda. Stek lök. Tillsätt vitlökscreme fraich och i med lite soja. Enkelt och mkt gott.
Servera med klyftpotatis och en sallad
Jag hittar ingen pepparmix i affären..var ska jag leta?
Hej tjejer!
Jag tänkte göra helstekt fläskfilé med potatisgratäng på nyår.
Min fundering är:
Hur länge och på vilka grader ska den va i ugnen?
Tänkte försteka den i stekpannan först så den får fin färg...nån som har nåt tips att bjuda på?
Hoppas ni får ett gott nytt år!
*puff*
len
jag skulle köra med termometer i filén och ha ugnen på 90-100grader tills köttet är knappt 70grader i centrumtemp (och försteka precis som du skriver - på hööög värme så den får fin färg)
det tar mellan 20 och 30 minuter innan det är klart...
sen vila köttet i 10 minuter innan du skär upp och serverar
det är nog jättegott med tex en protvinssås till maten du beskrivit
Men var hittar jag kryddmixen??
Jag ska göra fläskfilé fylld med --> hackade soltorkade tomater och stekt charlottenlök. Inlindad i --> Parmaskinka.
Tillagas först i stekpanna/grill och därefter in i ugnen tills köttet är färdigt.
Serveras med potatistoppar med västerbottensost och persiljesmör i
SUPERGOTT!!!
Jag hittade pepparmixen i ica kvantum, hoppas att du hittar den, annars kanske du kan blanda lite kryddor.
Helstekt fläskfilé med kokt potatis o brun sås
Putsa filén, gnid in den med salt o svartpeppar Stek den i järngryta så den får fin färg runt om ( behöver alltså inte vara genomstekt) häll därefter på vtn så att det nästan täcker, låt puttra under lock i ca 30 min.
brukar vara lagom att sätta igång potatisen när köttet har puttrat en kvart.
Gör en bottenredning i en såspanna och använd "köttvattnet" att spä med för fylligare smak brukar jag dessutom använda matlagningsgrädde, krydda efter behov med salt o svart-o vitpeppar o tillsätt kulör för färgens skull. Servera med lingonsylt o ättiksgurka
Smaklig måltid!!
Hej, var inte snål med kryddorna innan du helsteker!!!! Kram K
det blir så smarrigt med välkryddat...