• Fru Larzzon

Recept på fläskfile

Jag vill ha något riktigt gott recept på fläskfile, gärna i någon festlig gryta eller med någon smaskig röra
    Men inget med svamp, skaldjur eller ananas.

• Svar på tråden Recept på fläskfile
  • Fru Larzzon

Pix
    Kan man ha potatisgratäng till det också?

• Frejja

skär medaljonger, bryn dem, salta peppra, tillsätt även lite basilika/örtagårdskrydda. Bryn skivad lök och strimlad paprika. Slå på lite vatten och koka upp, lägg i fläskfilen. Slå på lite grädde, någon msk creme fraishe och pressa i en halv vitlöksklyfta. Låt det puttra ett tag. Servera med pressad potatis eller ris. Gärna en god ruccolla sallad till

• S med 2

wiskey flamberad fläskfile med pepparsås av creme fraisch och lök, ris, och olika grönsaker...som rädisor, sparris, broccoli.
    Så inihoppsan gott. Det var vår stående nyårsmeny i flera år

• S med 2

Italiensk file gratäng är inte heller fy skam.
    Det är med soltorkade tomater, grönmögelost och sånt...man lägger detta i en form och har ris och grönsaker till.
    Du får hojta om något av detta lockar..ids inte skriva recept nu miss i nassen

• sme

KRÄMIG FILÉ

Bryn filén i små bitar.

Koka grädde + vitlöksost (mjukost) + soja + pepparmix

Lägg i köttet + strimlad soltorkade tomater.

Sjud i några minuter.

Servera med potatisgratäng eller pasta

Kan lova att detta är gö gött

• Fru Larzzon

sme
    Låter jättegott!!
    Vilken sorts pepparmix menar du?

• sme

Det finns färdig påse som heter pepparmix

• buebo

Skär filen i bitar,bryn och krydda med grillkrydda. Stek lök. Tillsätt vitlökscreme fraich och i med lite soja. Enkelt och mkt gott.
    Servera med klyftpotatis och en sallad

• Fru Larzzon

Jag hittar ingen pepparmix i affären..var ska jag leta?

• Len

Hej tjejer!
    Jag tänkte göra helstekt fläskfilé med potatisgratäng på nyår.
    Min fundering är:
    Hur länge och på vilka grader ska den va i ugnen?
    Tänkte försteka den i stekpannan först så den får fin färg...nån som har nåt tips att bjuda på?

Hoppas ni får ett gott nytt år!

• lata kocken Johanna

len

jag skulle köra med termometer i filén och ha ugnen på 90-100grader tills köttet är knappt 70grader i centrumtemp (och försteka precis som du skriver - på hööög värme så den får fin färg)
    det tar mellan 20 och 30 minuter innan det är klart...

sen vila köttet i 10 minuter innan du skär upp och serverar

det är nog jättegott med tex en protvinssås till maten du beskrivit

• Fru Larzzon

Men var hittar jag kryddmixen??

• Juniphé

Jag ska göra fläskfilé fylld med --> hackade soltorkade tomater och stekt charlottenlök. Inlindad i --> Parmaskinka.
    Tillagas först i stekpanna/grill och därefter in i ugnen tills köttet är färdigt.

Serveras med potatistoppar med västerbottensost och persiljesmör i

SUPERGOTT!!!

• sme

Jag hittade pepparmixen i ica kvantum, hoppas att du hittar den, annars kanske du kan blanda lite kryddor.

• Valborg

Helstekt fläskfilé med kokt potatis o brun sås

Putsa filén, gnid in den med salt o svartpeppar Stek den i järngryta så den får fin färg runt om ( behöver alltså inte vara genomstekt) häll därefter på vtn så att det nästan täcker, låt puttra under lock i ca 30 min.
    brukar vara lagom att sätta igång potatisen när köttet har puttrat en kvart.
    Gör en bottenredning i en såspanna och använd "köttvattnet" att spä med för fylligare smak brukar jag dessutom använda matlagningsgrädde, krydda efter behov med salt o svart-o vitpeppar o tillsätt kulör för färgens skull. Servera med lingonsylt o ättiksgurka

Smaklig måltid!!

• kornelia

Hej, var inte snål med kryddorna innan du helsteker!!!! Kram K
    det blir så smarrigt med välkryddat...

Svar på tråden Recept på fläskfile