• Rockmama

Balsamspray för barn

Är det nån som vet en bra spraybalsam som passar för barn? Har hittills kört med en parfymfri mild spray från Paul Mitchell men den är så himla dyr.
    Behöver en för att reda ut trasselsuddet på dotterns huvud.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-05 15:31:34:
    Eftersom balsamspray kan vara skadligt för hälsa och miljö ändrar jag frågan till: "någon som har tips på bra leave in-conditioner som passar barn. Helst ska det vara parfymfritt och miljövänligt."

• Svar på tråden Balsamspray för barn
  • MrsXanadu

Jag använder Natusan Kids Startime till min dotter är jättenöjd. Är inte så himla dyr heller. Runt 25 kr om jag inte minns fel. Sen jag började med det har det blivit mkt trevligare att borsta hennes hästman =)

• Snowgirl

Har en dotter som har långt hår och korkskruvar, och hennes hår har en enorm förmåga att trassla till sig, hon har nästan dreads när hon vaknar på morgonen. Vi har alltid kört med Natusan Kids balsamspray, och det funkar superbra, och är dessutom rätt så billigt. Brukar köpa på mig ett gäng när vi är på Gekås, där är de riktigt billiga.

• anne h

Balsamsprayer var det tal om att de skulle förbjudas om nåt år.. (varför man nu inte förbjuder dem direkt fattar jag inte)

Flera av dem innehåller både hälso- och miljöfarliga ingredienser..

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

tillägger; när man sprayar så sprids det ju mer när det finfördelas i luften kring huvudet (man andas även in det) än när man har flytande balsam.

• anne h

alltså; balsamsprayer för barn skulle förbjudas..

Natusan Kids är det som det skrivs mest om.. finns mycket info på nätet för den som önskar läsa..

• Rockmama

anne h: men finns det ingen spray som är bra? Du skrev att flera av dem innehåller hälso- och miljöfarliga ingredienser. Har du någon länk till sidan?

• anne h
    Rockmama skrev 2007-02-05 15:14:10 följande:
    anne h: men finns det ingen spray som är bra? Du skrev att flera av dem innehåller hälso- och miljöfarliga ingredienser. Har du någon länk till sidan?
    http://www.snf.se/pdf/rap-hmv-barnvard.pdf

Hittar ingen som är "bra", eller ens liiite bättre än sämst.. men sök och du skall finna
    Jag slutade använda balsamsprayer på mina barn när jag hörde om det här, har en unge med mkt grannt hår som trasslar i ett, men med vanligt balsam så går det.. -nästan iaf.

Det måste finnas liknande tester på andra sajter, men jag orkar inte leta just nu.
  • Rockmama

Hmmm...det var ju mindre bra. Men ett cremebalsam som man låtter sitta kvar då? Det kanske är ett alternativ. Någon som har tips på det? Parfymfritt förstås och gärna vänligt mot både hälsa och miljö.

• Indianica

Men det mesta i en balsamspray är ju vatten så jag har svårt att tro att det är så farligt för miljön eller barnet. Inte tror jag de innehåller drivgas som hårspray heller. Man behöver ju inte heller spraya framför munnen på barnen.

Jag råkade köpa fel balsamspray häromsistsens och köpte då på ICA Maxi Wellas "för vuxna" istället för Wellas barnbalsamspray. Den var iaf bätträ än Hårologis balsamspray för barn som är dubbelt så dyr så den är absolut prisvärd typ 25 kronor och dryg.

Annars finns det mesta billigare på www.hqhair.com än i salong

• Snowgirl

Indianica
    Håller med dig. Tror inte att just balsamspray på något vis är farligare än alla andra hygienartiklar m.m som vi använder.

Svar på tråden Balsamspray för barn