eda, epidural och ryggmärgsbedövning = samma sak?
Jag undrar om eda, epidural och ryggmärgsbedövning är samma sak eller är de olika på något sätt?
Jag undrar om eda, epidural och ryggmärgsbedövning är samma sak eller är de olika på något sätt?
Jag har förstått att det är samma sak. Åtminstone eda och epidural är samma.... och det är ju ryggmärgsbedövning det handlar om så ja, dom är nog samma. Sen finns det ju spinalbedövning som är som en engångsdos i ryggmärgen och fungerar ca. 2 timmar och går inte att fylla på som man kan göra med eda'n.
japp, och så menar du nog ryggbedövning och inte ryggmärgsbedövning
VIP: Vad är skillnaden på ryggbedövning och ryggmärgsbedövning?
Spinalbedövning, som innebär att man får bedövningsmedel insprutat direkt i ryggmärgsvätskan.
Epiduralbedövning, som innebär att man får bedövningsmedel insprutat i ett smalt hålrum alldeles utanför ryggmärgsvätskan.
Sakralbedövning, som är en slags epiduralbedövning som man får längst ner i ryggen vid svanskotan. Sakralbedövning används framförallt på barn.
Ofta kallas ryggbedövning felaktigt för ?ryggmärgsbedövning?. Det är inte ryggmärgen som bedövas, utan nerverna som passerar ut från den. När ryggmärgsnerverna, som går ut från ryggmärgen, kommer i kontakt med bedövningsmedlet hindras smärtsignalerna från att nå hjärnan. Man sticker alltså varken i ryggmärgen eller i någon nerv.
Detta funderade jag med på, men har fått svaret att JA, det är samma sak!
Man är aldrig inne i märgen o bedövar, det är nerven som löper i ryggraden som man bedövar vid eda/epidural... Vet inte om man nånsin bedövar via märgen? Den har ju liksom inget med sinnesimpulser att göra... är nog bara en vida spridd felsägning skulle jag tro, men jag kan ha fel
Eda är väl bara en förkortning av ordet EpiDurAl tror jag.
hehe, fler som är inne o skriver samtidigt
Bra med lite expert-förklaringar!
Jag kopierade texten från sjukvårdsrådgivningens hemsida. Fick lära mig lite nytt på samma gång! :)