• Fidelis ad urnam

Recept på hemmagjord pizza.

Jag vill ha recept på pizza man kan göra hemma som smakar gott, nästan som pizzan man köper.
    Är så trött på alla skitrecept med dåliga degar och halvdana pizzasåsrecept.
    Finns här inne någon som KAN laga GOD pizza hemma med GOD sås och GOTT bröd?
    Vilka tips har ni att dela med er när det kommer till pizzabak i vanlig ugn?

Tack på förhand

• Svar på tråden Recept på hemmagjord pizza.
  • linedja

Degen brukar jag höfta lite med.. Ta typ vatten, jäst, olivolja, salt, lite socker och vetemjöl. Brukar oftats förgrädda degen lite ensamt för att den ska bli lite kripig. Sen lägger jag på tomatsås (krossade tomater kokas en stund med oregano, lite buljong, vitlök, liiite socker, peppar) och fyllning. MASSA ost på såklart!

Mitt bästa tips är nog att förgrädda degen lite så den blir helt klar. Sen höja värmen och grädda färdigt med fyllningen på!

Lycka till!

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • Vraket

Fanns ett gott recept på DN som jag kollade in igår. Det lät åtminstone himla bra...

• Majsan70

Jag kokar passerade tomater med lite olivolja, salt krossad svartpeppar ocg oregano. Ibland tillsätter jag lite vitlök och ibland nån annan ört.

Supergod tomatsås som smakar som den på pizzeriorna. Satsa på en god riven ost o inte vanlig pzza ost.

Västerbottenost är supergod på pizzan. Se till att degen är tunn och grädda på högsta värme, så får man en genombakad pizza med helt rätt konsistens.

• eua

Ett snabbt tips och som är ganska nyttigt..
    tortilla bröd med grönsaker, squash, lök,tomat, mozzarella ost, riven ost 17%. gott och snabbt!

Fast annars brukar jag göra pizzadeg på jäst.Blir gott.

sen finns det färdig deg på burk, den är ok men dyr.

• inze

Jag gör själv mer typ panpizza när jag gör pizza hemma.

Men jag har läst nånstans nångång att man ska ha ugnen på högsta och sedan ha plåten i så den är varm innan man lägger på pizzan. Helst då med med nåt liknande en sån brödspade som de använder på pizzeriorna. Det ska vara det sätt man kommer närmast att grädda pizzan som de gör på pizzeriorna.

• Fidelis ad urnam

inze: Hur gör du panpizzor?

• malla

4½ dl vetemjöl
    25 g jäst
    ½ tsk salt
    1½ msk olja
    1½ dl vatten

Smula sönder jästen i en bunke. Ljumma vattnet o häll det i bunken. Rör runt. Lägg i mjöl, salt o olja. Arbeta ihop allt till en smidig deg, som får jäsa till dubbel storlek, ca 40 min.
    Kavla ut den och täck en plåt.

Passerade tomater som du kryddar själv är gott som tomatsås. Vi brukar annars ha bla parmaskinka eller en god salami på.

• lindita

Jag brukar slänga på lite "äkta" mozarella ovanpå det andra.... Alltså först riven ost och resten av pålägget SEN mozzarella, blir kanongott!

• LillaMilou

Jag tycker att det blir jättegott när man gör på vanlig scones-deg, då slipper degen jäsa. Oftast gör jag egen tomatsås på olivolja, gul lök, krossade tomater, pressad vitlök, oregano, salt, lite socker och 1 lagerblad som får koka med. Ofta räcker såsen som jag gör på 1 burk krossade tomater till 5 plåtar pizza. Jag brukar frysa in den sås som blir över i en plastburk och tina snabbt i micron till nästa bak.
    Annars finns det färdigkryddade tomatsåser som är jättegoda att använda också.

• Fidelis ad urnam

Tack för alla tips, ska förgrädda innan jag har på fyllningen på pizzan nästa gång jag försöker mig på hemmagjord pizza.

Det som irriterar mig är ändock att smaken inte ens kommer i närheten till smaken en köpt pizza har.
    Och med tanke på att det kostar nästan lika mycket med hemmagjord som med köpt pizza blir det oftast att man hellre köper då det är godast.

Finns det ingen här inne som är riktigt duktig på att baka egna pizzor som har tips på hur man kopierar smaken som en riktig pizza har?

• Peak

jag brukar också göra "vanligt" pizzadegsrecept, men som sagt godare med mozzarella på!

Ingen som har något "nyttigare" recept på pizzadeg? (Som fortfarande är gott!?)

• Jennykym
    Sinka och purjolöks pizza

Pizza deg:  50g jäst
    4 msk olja
    2 tsk salt
    3 dl fingervarmt vatten
    8 dl mjöl

Smula jästen i bunken tillsätt salt, olja och vatten. Rör så att jästen löser sig. Blanda i mjöl så att du får en bra deg. Låt jäsa i ca 30-40 min.

Fyllning: I stor purjolök
    ca2 hg skinka
    3 dl grädde
    Ketchup efter smak

Strimla skinka och purjolök och fräs. Slå på grädde och ketchup låt det koka ihop. Häll blandningen över den utkavlade pizza degen(använd långpanna !!) Strö om du önskar över riven ost. Grädda på 225 grader i ca 15-20 min. Severa med riven vitkål.

• supersemlan

Personligen tycker jag att pizzan vi gör hemma hos oss blir MYCKET godare än köpt pizza... vill gärna vara ödmjuk, men ibland måste man säga som det är...

Det allra viktigaste är en god tomatsås. Jag fräser finhackad lök i olivolja, häller på krossad tomat, lite rödvin eller balsamvinäger, kryddar med salt och svartpeppar och oregano eller basilika och låter koka ganska länge, minst 10 minuter. Sen smakar man av med eventuellt mer kryddor och kanske lite socker eller honung. Snåla inte med såsen!

För en riktigt god deg ska man göra den i god tid och jäsa länge i bunke, smaken blir godare med längre jästid. Vill du ha tunn botten kavlar du ut den riktigt tunt precis innan du lägger på fyllningen - om du kavlar ut den för tidigt hinner den jäsa till pantjocklek.

Sen goda pålägg som du gillar - vår favorit är med fetaost (äkta grekisk förstås), kalamataoliver och färsk rödlök. Och så förstås någon riven hårdost. Mums!

• Lantisen

Åhh jag har ett kanon tips..Nåt som vi gjorde på en lunchrestaurang där jag jobbade för att få degen extra god. Receptet är så här:

50 g jäst
    5 dl vatten
    2 msk olja
    1 tsk salt
    13-14 dl vetemjöl

Inget särkilt egentligen med receptet men det som gör degen perfekt är hur man jäser den.
    När degen är färdigblandad brukar jag dela upp den i 4 bollar som jag lägger på en bricka med lite pudrat mjöl på brickan och sen blöter jag en bakhanduk i kallt vatten och kramar ur så att den endast är fuktig. Sen lägger jag den över bullarna och ställer in hela i kylen och låter allt "Kalljäsa" i ca 1 timme. (Det räcker med 30 min fast den blir finare om den får jäsa en timme.
    Sen är det bara att ta bort handduken och kavla ut till pizzor. Genom att man kalljäser blir degen hållbarare och går därför få ut till en tunnare botten. Och då blir pizzan lite "krispigare" som köpe pizzor är..

pålägg kan man man lägga på efter eget val....

ja ett litet tips bara.....

Victors mamma
  • LillaMilou

Blev så sugen och intresserad att jag sökte lite om det här med recept på pizza och en person skriver så här:

Endast hela skalade tomater som fått gosa till sig i kastrullen med diverse kryddor, bl a lite vitlök, oregano, svartpeppar. OBS! Osten skall på pizzan efter tomatsåsen! Och OBS. Använd aldrig krossade tomater. Använd hela men ta bort tomatjuicen om ni tar tomater på burk.
    Ett äkta pizzadegsrecept är naturligtvis gjort på jäst. BÄSTA sättet är kalljäsning i ca 5 tim i kylskåp. Platta ut degen så att det blir lite upphöjning runt kanterna. Pensla dessa med lite olivolja. OBS! Gör pizzan tunn och grädda i 300 gr. ca 11-12 min. Blir garanterat bäst. I riktig pizzaugn är det däremot uppemot 400 gr.

Ingredienser (6 Pizzor)
    1 pkt jäst
    10 dl vetemjöl
    2 msk olivolja
    1 msk salt
    3 1/2 dl iskallt vatten

Gör så här:
    Häll vattnet i en rostfri bunke. Tillsätt jäst och olja. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet. Häll i mjölet, knåda eller låt assistenten arbeta degen till en jämn degboll. Låt degen jäsa 1-1½ tim i en stor degbunke. Tag upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar, rulla dem i mjöl. Lägg upp dem på ett fat och ställ i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.

Tips 1
    Denna deg kan göras kvällen innan och stå i kylen över natten. Ps. Lägg då plastolie istället för handduk på degen

Tips 2
    Frys överbliven pizzadeg. Vi har testat och upptäckt att det går utmärkt att frysa överbliven deg. Vi kavlade ut degen till ca 5-10 mm tjocka bottnar som vi sedan styckfryste för att lätt kunna ta fram så många vi behöver nästa gång.

• LillaMilou

Men det låter mycket med 1 msk salt... det ska nog vara bara 1 tsk.

Svar på tråden Recept på hemmagjord pizza.