Recept på Afrikansk mat
Hej!
Tänkte att ni som kan laga afrikansk mat kunde lägga in era goda och smaskiga recept här! Så kan vi som inte är så duktiga lära oss av dom
Tack på förhand!
H/Sofie
Hej!
Tänkte att ni som kan laga afrikansk mat kunde lägga in era goda och smaskiga recept här! Så kan vi som inte är så duktiga lära oss av dom
Tack på förhand!
H/Sofie
vill oxå lära mig=)
Jag gör inte eftr recept utan på känn det är så jag har lärt mig.
Jag vill lära mig att laga afrikansk mat är ingen höjdare på det..:0)
Jo, det brukar jag oxå göra i vanliga fall med mat jag kan laga.
Men när man inte vet vad de brukar ha för mat och vilka ingredienser så
är det lite svårt att bara laga nått
Så därför tog jag initiativet till denna tråd, där ni som har lagat afrikansk mat innan kan lära oss som inte har gjort det.
På sidan www.matfordagen.se kan man beställa en kokbok med 62 afrikansk-inspirerade recept för 30 kr... Både gott och prisvärt
Recept på Ingefärs- och Hibiskussaft!
(Senegal/Gambia/Guinea)
Koka en massa vatten.
Riv ner ingefära och torkade hibiskusblommor i en stor skål.
Häll vattnet över detta och låt dra i flera timmar.
Sila bort ingefärsskrap och hibiskusblad.
Smaka av med socker.
Servera kylt, gärna med is i.
Proportionerna ska vara ungefär
en påse hibiskusblommor till 7 liter vatten (tre knytnävar fulla ca)
två stora ingefärsrötter, eller tre mindre.
Man kan också använda pressad citron i saften för smakens skull, en eller två till 7 liter.
Ni får prova er fram.
Men jag lovar - det blir supergott!!!!
Hibiskusblommor, torkade, finns i de flesta affärer som har matvaror från Gambia.
mmm, det låter jättegott! det finns hibiskus i välsirterade tebutiker också!
*lägger till i favoriter* många afrikatrådar nu!! ja fram me lite recept!! har ju faktiskt en receptbok här hemma me rätter från hela afrika.. kasnek ska skriva in nåt.. har nog inte lagat nåt från den boken än..men de måste ju göras!
Ett gott kött afrikainspirerat:
Ta typ 500g grytbitar. Stek dem i rikligt med palmolja. Salta, peppra lite, lägg i en buljongtärning, strö i två-fem hela piripiri,(finns i t.ex. santa-maria burk)(klia dig ej i ögonen om du använder fingrarna) :)
ta någon dl vatten. Gör en redning. tillsätt ev. en sked med palmolja. Den färdiga produkten ska vara av gulvit färg. Ät med ris. Starkt och gott.
*mumsfillibaba*