• Sofie1979

Recept på Afrikansk mat

Hej!

Tänkte att ni som kan laga afrikansk mat kunde lägga in era goda och smaskiga recept här! Räcka ut tungan Så kan vi som inte är så duktiga lära oss av dom Skrattande

Tack på förhand!

H/Sofie

• Svar på tråden Recept på Afrikansk mat
  • Bigmoma

"klia dig ej i ögonen om du använder fingrarna) :)"

Det var just det jag gjorde häromdan... att man aldrig lär sig!

• oOMayaOo

Afrikansk kycklinggryta
    4 portioner

Ingredienser
    1 msk chilipeppar eller sambal oelek
    3 hackade vitlöksklyftor
    5 skivade röda lökar
    100 g smör
    2 brk krossade tomater, 400 g
    1 kyckling, delad i bitar
    saften av 1 citron
    1 ½ tsk salt
    1 bit ingefära, färsk, hackad
    svartpeppar och ev. salt

Pannstekt bröd:
    5-6 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    1 dl vatten
    1 dl mjölk
    smör

Tillagning
    Fräs lök och vitlök i en gryta, utan att de tar färg. Tillsätt pepparkryddan och fräs ett par minuter. Häll i tomaterna och låt stå och småkoka.Gnid kycklingdelarna med citron och salt och lägg ner dem i tomatsåsen. Tillsätt ingefäran och låt grytan puttra på svag värme ca 45 minuter. Smaka av. Servera med ris, hårdkokta ägghalvor och pannstekt bröd.

Pannstekt bröd: Knåda samman ingredienserna till en fast och smidig deg och forma den till en rulle. Dela i ca 8 bitar som kavlas ut till tunna stekpannestora kakor, grädda i torr stekpanna, medelvärme, på båda sidor.Ta upp bröden på en handduk, bred på lite smör, vik ihop och håll bröden varma i handduken.

• oOMayaOo

Jag brukar även göra en egenpåhittad gryta med afrikansk touch.

Jag sauterar gul lök och vitlök i en kastrull. När löken börjat mjukna så har jag i grytbitar och låter dem bara få yta. Sen täcker jag det med vatten, har i en burk krossadtomat, pirpiri, spiskummin, gurkmeja och svartpepper. Jag låter det koka till köttet är klart och såsen har reducerats lite. De sista minuterna har jag i spenat och okra, de får bara koka med på slutet.

Kan ätas med ris, ugali/fufu men jag tycker att det är godast med chapati.

Mums!

• Sofie1979

Oj, vad många goda recept! Låter mumsigt! Men mycket stark mat märker jag Oj, hur ska de gå för mig som är sååå känslig hihihi... det går nog bra, får skära ner lite på kryddorna

Tack alla ni som lagt in era recept! Hoppas på flera!

• Bigmoma

Mmmmm... den där kycklinggrytan ska jag nog ta o testa imorgon. Låter supergott!

• Mrs Moneybags

Jag måste bara få rekommendera Marcus Samuelssons nya bok...mmmmmmmmm så många goda recept! Den heter The Soul of a New Cuisine: A Discovery of the Foods and Flavors of Africa!
    Och kostar 187 kr på Adlibris.se
    Om inte annat är den värd pengarna bara för de otroligt vackra bilderna. Recepten är i engelska mått, den har inte blivit översatt till svenska än.

• Mrs Moneybags

Jag brukar göra mitt "crack-ris" - jag kallar det så för att det är beroendeframkallande!

Jag fräser en hackad lök och det ris jag ska koka i olja en stund.
    Sedan häller jag på vatten, kryddar med peppar och kycklingbuljong.
    Sen rör jag ner 5-6 msk jordnötssmör i riset och låter det koka med. MUMS!!! Det passar till allt hehe.

• oOMayaOo

Blomstrande

Fan vad weird, för jag var inne på adlibris i går och letade efter afrikanska kokböcker, men hittade ingenting. You read my mind!

• maaxan

afrikanska kokböcker finns det på varje lite större bibliotek. bara att kolla på mat avdelningen=)

• Sofie1979

Är det någon som har nått bra recept på Ugandisk mat???

Svar på tråden Recept på Afrikansk mat