• snövit2

Hjälp, vår fisk blöder?

Hjälp, jag tror att vår guldfisk håller på förblöda inuti.
    Vi köpte honom för ca. 4 år sen när vi byggde en liten damm i trägården. Vi hade alltid problem med alger och fiskarna dog en efter den andra. Tills sist plockade vi bort dammen igen men vilket under. Det fanns en fisk kvar som vi satte i ett akvarium. Det var för två år sen. Nu har han nog insjuknat. Han ser ut som han blöder inuti. Massor av röda ådrar och fläckar. Vi satte in nya fiskar (slöjsjärtor och plati)för bara 2 veckor sen som däremot verkar friska. Kan man hjälpa honom?

• Svar på tråden Hjälp, vår fisk blöder?
  • qaz

prick sjuka kanske? finns bot med lite tur.medel finns på zoo affär.se till att få de medel som de använder själva.inte nå tjafs som inte hjälper.

• Metropolis Diana

En fick blir inte så gammal, så det kan vara ålderstecken bara.

Har inte hört talas om tydligare blodådrår och mörka fläckar.

• Metropolis Diana

pricksjukan är det inte, då är det små vita prickar över hela fisken bara.

• Skärgårdsfru

Nja guldfiskar kan med lätthet bli betydligt äldre än 4 år så det måste inte handla om ålderdom.

Hur beter sig fisken i övrigt? Om den verkar lida så tycker jag att ni ska avliva den.

• Metropolis Diana

Den kanske inte var barnet när de skaffade den.

Vet du hur gammal den är snölvit2?

• snövit2

Fisken bör vara 4-5 år gammal. Hans fenor ligger för det mesta pressade mot kroppen och ibland kan han får konstiga ryckningar. Han äter fortfarande men inte så våldsamt mycket.
    Jag hade kollat lite på fisksjukdomar men inga beskrivningar liknar hans symtom. Nej, pricksjukdom är det inte.
    Jag kan inte äns slå ihjäl en flyga. Hur ska jag kunna döda en fisk...usch nej...

• snövit2

Fisken bör vara 4-5 år gammal. Hans fenor ligger för det mesta pressade mot kroppen och ibland kan han får konstiga ryckningar. Han äter fortfarande men inte så våldsamt mycket.
    Jag hade kollat lite på fisksjukdomar men inga beskrivningar liknar hans symtom. Nej, pricksjukdom är det inte.
    Jag kan inte äns slå ihjäl en flyga. Hur ska jag kunna döda en fisk...usch nej...

• Denise87

om det är nån form av svamp så kan det hjälpa om du höjjer temperaturen lite och tillsätter lite salt i vattnet. Mina fiskar hade det och fenorna såg lixom lite slemmiga ut och va slickade mot kroppen. Annars finns det i zooaffärer medicin som hjälper mot vilkensjukdomdetänär. ring ett zoo och prata med dom!

• Skärgårdsfru

Hm svårt. Jag har ingen aning om vad det kan vara faktiskt. Gå till en djuraffär och hör dig för men var beredd på att dom inte alltid är så kunniga som man skulle önska.

Det är ju (tyvärr) vårt ansvar som djurägare att se till att djuret inte lider. Om djuret är sjukt eller skadat och inte kan leva vidare utan att lida så måste du låta avliva den. Det är grymt att låta den självdö vilket kan ta lång tid.

Men försök snoka reda på mer fakta genom t.ex. www.zoopet.se och olika akvarieaffärer.

• Metropolis Diana

Be någon annan göra det...

Mår den inte bra så bespara den lidandet då.

Fenor som ligger mot kroppen är inget bra tecken... då mår de dåligt.

• snövit2

Tack, för all hjälp. Skall ringa runt och lyssna vad de i zoohandeln säger men som skärgårdfru säger, säljer de för det mesta dyra mediciner som inte hjälper iaf. Men tack en gång till.

• Stitchie

Jag fick svamp på mina slöjstjärtar, använde ektozon.
    Fungerade kanon.
    Jag skulle nog ringa och rådfråga en veterinär om jag var du.

• Tingilya

Kan det vara nån bakterie som de nya fiskarna hade med sig som smittade din guldfisk?
    Ring och kolla i djuraffären där du köpte de nya fiskarna

Svar på tråden Hjälp, vår fisk blöder?