• Lalan

Hjälp! Angående c- uppsats. Innehållsanalys

Hoppas någon kan hjälpa mig här!
    Skriver c- uppsats nu. Gör en kvalitativ studie.
    Nu ska intervjuerna analyseras mha innehållsanalys. Har någon något bra förslag på studentlitteratur i ämnet eller finns det någon bra sida här på nätet som beskriver bra??
    Har lånat en bok som heter "Kvalitativa metoder i medicinska forskning", tycker dock inte att den är så bra.
    Tycker bara att allt är helsnurringt just nu!

Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp! Angående c- uppsats. Innehållsanalys
  • Honeymother

Det finns en bok som heter "Den kvalitativa forskningsintervjun" av Steinar Kvale som jag har använt mig väldigt mycket av under mina studier. Min utbildning handlar också mycket om kvalitativa studier och den här boken är, enligt mig, otroligt bra och lättförståenlig. Sen om den passar in till ditt vet jag ju inte, men den kan ju vara värd att kolla upp.
    "Kvalitativa studier i teori och praktik" av Per-Gunnar Svensson & Bengt Starrin (red.)kanske också kan vara något.
    Lycka till med uppsatsen.

• elims

"Samhällsvetenskapliga metoder" av Bryman kan kanske också vara till hjälp?!

• Mint

Bergström/Boreus - Textens mening och makt

Tar upp diverse analysmetoder.

• Grus grus

Tänkte också rekommendera Kvales bok som Honeymother nämnde. Den är verkligen superbra!

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Lalan

Oj, vad många svar.

Tack så mycket!

• asaA

Dessa artiklar använde vi oss av (vetenskapliga förstås, lärarna gillar ju sånt ).

Downe-Wamboldt, Content analysis: method, applications and issues, Health care for women international, 13, 313,321

Graneheim & Lundman, Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24, 105-112.

Den sista artikeln riktar ju i titeln in sig mot omvårdnad, men den är bra att läsa då den förklarar väldigt bra.

• asaA

Tar Kvale upp innehållsanalys i sin bok?

Jag hade den hemma under hela mitt c-uppsats arbete men jag tror inte att jag öppnade den.........ähh, det spelar ju inte så stor roll nu, jag är ju klar o godkänd

Men det är klart, det hade ju sparat mig lite tid om jag tittat i den, jag trodde att han tog upp mer om hermanuetik, fenomenologi osv.

• Lalan

Tack för era svar!

Hoppas att Kvale tar upp fenomenologi, för det skulle jag verkligen behöva bra litteratur om.

• Lalan

Jag är på jakt efter en artikel om Amadeo Giorgi`s innehållsanalys. Ska tydligen va så lätt att hitta, men var fasen är den??

Svar på tråden Hjälp! Angående c- uppsats. Innehållsanalys