• liin

    Byta söndriga skor utan kvitto?

    I onsdags köpte jag ett par pumps på Din Sko, hade dom på fest i lördags o båda skorna gick sönder. Är två remmar som går över tårna och samma rem släppte på båda. Jag spara alltid mina kvitton men just detta kvittot är borta, åkt i soporna eller vad som... Har jag rätt att byta utan kvitto?

  • Svar på tråden Byta söndriga skor utan kvitto?
  • linelullan

    Nej, man har inte rätt att byta utan kvitto! Kvitto är bevis på köpet och det ligger på kundens ansvar att ha kvitto tillgängligt. Men sen finns det ju en del butiker o dyl. som är snälla och kan ta emot ett byte i alla fall, du kan ju alltid gå in och fråga om det går bra ändå, men enligt konsumentköplagen så ska man ha kvitto med sig.
    Lycka till!

  • Carro W

    JAg köpte skor på Skogiganten som gick sönder efter en vecka men eftersom jag inte hittade kvittot fick jag inte byta.

    Det bästa är att gå dit o fråga.

  • Blå Flygare

    Om skorna är trasiga ska du inte byta dem, utan reklammera. Det ska du kunna göra utan kvitto, fast det kan ju vara knepigare att hävda att du bara använt dem så kort stund osv. Gå till affären och stå på dig!

  • pattisza

    Du har rätt att reklamera en vara utan kvitto, du skall höra av dig så fort felet uppstår. Du måste kunna visa att varan är köpt hos dem, men här är det uppenbart att den kommer från dem om det inte är en märkessko som finns någon annanstans.
    Oftast brukar butiker vara tillmötesgående i sådana här frågor.

  • Leone i Västerås

    Vid reklamationer ska man inte behöva ha kvitto, och om man har köpt en sak som bara säljs i en viss kedja brukar det aldrig vara några problem.
    Det är ju skillnad på byte och reklamation.
    Jag har fö reklamerat ett par ECCOkängor utan kvitto i en DinSkobutik i vintras, och det var absolut inga problem att få ett par nya trots att de var köpta förra säsongen och hade kunnat vara köpta precis var som helst. Tycker att just Din Sko är bra på reklamationer.

    Lycka till!

  • Leone i Västerås

    Vid reklamationer ska man inte behöva ha kvitto, och om man har köpt en sak som bara säljs i en viss kedja brukar det aldrig vara några problem.
    Det är ju skillnad på byte och reklamation.
    Jag har fö reklamerat ett par ECCOkängor utan kvitto i en DinSkobutik i vintras, och det var absolut inga problem att få ett par nya trots att de var köpta förra säsongen och hade kunnat vara köpta precis var som helst. Tycker att just Din Sko är bra på reklamationer.

    Lycka till!

  • Marie IE B

    Jag reklamerade nyligen ett par skor som jag köpte i maj -06 ! Inget kvitto utan bara mitt ord på att skorna var köpta i just den butiken (Wedins). Det var ett par Esprit-gympaskor som spruckit och gått sönder. Jag sa att jag tyckte att om man lägger 500 kr på ett par Espritskor så bör de hålla mer än ca maj- sept. Hon höll med och eftersom de inte hade några likadana kvar i butiken så fick jag välja ut mig något annat för det beloppet så nu har jag en ny Esprit-handväska :)

  • helenasthlm

    Du får ABSOLUT reklamera!! utan kvitto! då får du inga pengar tillbaka utan nya skor eller tillgodokvitto.

    Gå dit och säj precis som det är så ordnar dom säkert de på Din Sko.


    Älskar min Angelina!
  • Silverstream

    Betalade du med kort? då har du ett sorts kvitto men du ska inte behöva kvitto för reklamation. Oftast är butiken mån om sitt rykte

  • LaFontaine

    Kvitto behövs visst vid reklamation. Alla butiker kräver dock inte detta, men de har sin fulla rätt att kräva kvitto eller annan bevisning på att varan är köpt hos dem. Det räcker inte med ett kontoutdrag som visar summan, korrekt bevisning innehåller information som härleds till varan i fråga.

    Många gånger ser butiken att varan är köpt hos dem, kanske genom ett speciellt märke, en viss modell osv. Då är det inga problem. Problemen kan uppstå om varan numera säljs till nedsatt pris. Om kvitto då saknas finns ingen bevisning på till vilket pris kunden köpt varan och oftast får kunden då bara ersättning för det senaste priset.

    Alltså, spara alltid kvitto. Alltid. I alla fall om ni vill bli ersatta korrekt.

  • Miss Lau

    Kvitto krävs inte men man måste kunna visa att man köpt varan i den butiken och ev. inom en viss tid. Har man betalat med kort går det ofta att visa med hjälp av det.

  • Honni

    tonåringen köpte ett par typ pumps på Din sko. Som remmarna släppte i.

    Vi gick till butiken jag hade kvitto. Men dom frågade inte ens efter det utan vi fick en rekvisiton till en lokal skomakare och fick gå och lämna dom där och hon fyllde i att båda rämmarna skulle bytas.

    Gå dit det är det värt


    *..* lär som du lever och lev som du lär*..*
  • Tjofsen

    iseika har rätt. Men man ska alltid prova att höra sig för. Är det så färskt köp så borde det inte vara problem. Pengar tillbaka kan man inte få utan kvitto. Vissa människor går faktiskt in och stjäler saker - tar dem lite sönder och kräver pengar. Finns såna elaka. Då har affären först blivit av med försäljningen och sen lämnar pengar tillbaka till tjuven. Därför är det viktigt med kvitto. SPARA ALLTID det. Lägg det i en låda. Rensa den en gång om året. Då vet ni att ni alltid har det kvar om det är nåt.

  • AochJsMamma

    Enligt lag krävs det INTE kvitto!! MEN butiken har rätt att kräva någon form av "bevis" på att du köpt varan hos just dom. Ett kontoutdrag med matchande summa och affärsnamn är ett exempel. Som vissa tidigare påpekat så är det en skillnad mellan att byta/lämna tillbaka och att reklamera en vara. Stå på dig, du har ganska långtgående skydd som konsument enl Konsumentköplagen. Eftersom Din Sko som tidigare påpekats säljer många varor som är deras egna märke, så borde det krävas som bevisning på att skon är köpt hos dem. Men om varan har varit på rea sen du köpte den, och du inte har ett kvitto eller liknaande som bevisar det ordinarie priset, så har du bara rätt till den lägre rea summan, tyvärr.

  • LaFontaine

    EllieGBG: Det krävs mer än bara summan och butiksnamn. Tänk om du handlat åtta varor, men en av dem går sönder. Då stämmer inte summan överrens. Enklast är ändå kvittot. Dessutom vill butiker ofta veta artikelnummer/namn för att vara säker på att det verkligen är den varan.

    Tjofsen: Vi har, på mitt jobb haft stora problem med "kunder" som kommer in, hittar olarmade varor som de tar sönder, för att sedan komma fram till kassan och kräva pengarna tillbaka. Det finns verkligen folk till allt

  • AochJsMamma

    iseika: tyvärr så är det inte så som du säger. Jag vet att butikerna tycker att det bästa är att ha kvitto, och det kan ju även underlätta för kunden som då slipper ta en tidsödande diskussion med butiken, men om du tar en titt i KonsumentL så finns det ingen paragraf som reglerar något sådant. Reklamation har du enligt lag alltid rätt till som kund, även utan kvitto, däremot så har man ingen laglig rätt till byte eller öppet köp som är en helt annan sak. Genom KKL:s tvingande reglering har konsumenten alltså alltid kvar sina befogenheter och rättigheter även om han inte har något kvitto att visa upp.

  • LaFontaine

    EllieGbg: Man måste fortfarande kunna bevisa att varan är köpt i butiken/kedjan. En tröja från H&M är ju inga större problem att visa på var den är köpt. Värre är det med ett par skor från Adidas som finns hos 15 kedjor. Ibland går det utan problem eftersom leverantören kan ta på sig detta, ibland krävs bevisning på var varan är köpt. Kvitto är inte det enda godtagbara beviset, men det är absolut enklast!

  • AochJsMamma

    Det var lite dit jag ville komma! Hur som helst så hoppas jag att TS fick reklamera sina trasiga skor. Sköt om er! /Ellie

  • liin

    Oj vad här blev många svar

    Jag var nere med skorna igår och det var inget problem, jag fick pengarna tillbaks. Tjejen i kassan blev lite chockad när hon såg skorna. Hon sa nåt för sig själv om att kan dom va sååå dåligt gjorda...

    Jag är iaf tacksam över det fina bemötandet jag fick!

Svar på tråden Byta söndriga skor utan kvitto?