• Just A Girl

Vad får man inte missa i ROM??

Åker till Rom nu i mars, vad får man inte missa, vill ha bra tips om de där lilla extra.

• Svar på tråden Vad får man inte missa i ROM??
  • morningsunlight

Peterskyrkan
    Fontana Di Trevi
    Colosseum
    Forum Romanum
    Vatikanmuséerna (ta er dit tidigt, det blir en lång kö för att komma in)

Om det är det lilla extra vet jag inte, men jag skulle aldrig åka till Rom utan att besöka dessa ställen.

Vi köpte en resehandbok över Rom och kikade igenom den för att inte missa det allra bästa med staden. Jag hade varit där en gång innan, men sambon hade aldrig varit där.

• Göteborgstjej

Håller med mornigsunlight istort men lägger till Pantheon. Grymt cool byggnad!

• Nattalina

Vill också slå ett slag för Pantheon och torget utanför! Rom är verkligen en underbar stad och Italien klara favoritlandet!

• Vegetablewitch

Piazza Campo dei Fiori och Piazza Navona

• druttann

Ett tips (som hade varit bra att veta innan)
    Om du/ni åker till Colosseum - och gladiatorer erbjuder glatt att fota dig tillsammans med en eller flera - var beredd på att de kommer ta ut en häftig avgift...
    Om du går en guidad tur ingår det i priset att bli fotad med en gladiator - så om du ändå ska gå runt på en guidad tur - låt bli de "s(t)ygga gladiatorerna!

Själv var jag på Vatikanen, Colosseum o såg en massan annat oxå - vart än man än tittar i den staden - så ser man något sevärt...
    En häftig (men jobbig) grej var att gå upp i kupolen i St Peterskyrkan och se ut över staden, många trappsteg - men värt det!

Ha en trevlig resa!!

• Nattalina

Haha, så finns det ett riktigt makabert kloster som vi aldrig hann se - santa maria della concezione. Där har de använt en massa skelett till utsmyckning - valvbågar av kranuim och dylikt. Ett tips om ni är lagda åt det hållet

• lindab

jag håller med typ om det mesta som skrivits..vatikanen, fontana di trevi..även spanska trappan o all liv o rörelse runt omkring..kolla även in en av gatorna framför spanska trappan...där ligger på en gata..gucci, prada, d&g,burberry..osvosv(om man är intresserad),det var lixom bara skoj att kolla på människorna som gick ut o in i dessa  affärerSkrattande   sen MÅSTE du gå in på en glassbar o prova några av alla dessa goda smakerRäcka ut tunganRäcka ut tungan gudomligt!!  ha en trevlig resa!!!

Tindra, som ett ljus =)
  • druttann

lindab - åh - glassen den är ju UNDERBAR!! Det finns glass-smaker man aldrig hört talas om (iof var det ju på italienska oxå) - den var så mjuk och krämig - och jag är övertygad om att den var jättenyttig oxå!

• katten korven

Något som jag uppskattade i Rom var att ta pendeln till Ostia (antica?) en gamal underbar stad. När man ändå är en bit utanför staden kan du fortsätta pendeln 2 eller 3 stationer till så kommer du till havet, en promenad där eller kanske ett dopp är underbart!

Svar på tråden Vad får man inte missa i ROM??