Inlägg från: Sha |Visa alla inlägg
  • Sha

Fjording! Mankhöjd!

med din längd och vikt tror jag du kan rida de flesta hästar. kanske inte små ponnies bara. de flesta stora hästar klarar ju lätt upp till 1oo kg iaf. sedan kan det variera. kallblod klarar generellt mer, men det beror ju oxå på hur musklade de är.

• Sha

shirehästen är väl den största rasen tror jag. de mäter upp till 2,35 tror jag, men deras normala ligger runt 2m!! jättefina, men jättestora!
    väldigt olika hur höga hästar är beroende på ras. men man räknar att hästar är stor häst från 145cm och uppåt.
    Låna gärna el köp en bok om lite olika raser. stora hästboken typ. där står MASSOR kul grejer!

• Sha

finns några få uppfödningar vet jag, men nej det är ingen stor verksamhet, men visst e de underbara!! hade jag haft ett stort stall skulle jag nog köpa en, men har ett stall från 1800-talet så hästen skulle inte ens komma in genom dörren... får hålla tillgodo med mina två nordisar!
    Sjire nvänds av armen som pukhäst. såg dem på göteborg horseshow förra året. blev otroligt impad. hästen rörde inte en min av allt jubel och att den hade stora trummor på sig och den som satt på styrde bara med säte/skänkel.... :-8

• Sha

trodde det var 145, men jag kan ha fel. då har jag lärt mig nåt nytt!!

• Sha

UNDERBAR!!!!! Gud så vacker han/hon var!

Lyndi:Läste i en bok nu, blev nyfiken på det där med mankhöjden och inom avelsverksamhet stod det så går gränsen vid 147,3. Lite väl petigt, så dina 148 tycker jag låter bra!

• Sha

fru marie: då var han/hon väl ganska viktbärande och då behöver du inte ta åt dig av vad andra säger, du vet ju att du gjort rätt!!

• Sha

lina b: om du e intresserad av nordisar kan du gå in på nordsvensk.com. där dyker det ibland upp folk som vill ha hjälp.

• Sha

jo, det mest speciella med fjordingar är väl deras temperament, fast personligen kan jag nse dem lite väl griniga och envetna ibland. Fast ändå hellre det än hästar som inte har någon egen vilja alls!

Svar på tråden Fjording! Mankhöjd!