Tindra 00: fjording är en sån där häst som folk sällan faller för direkt för de ser inte så mycket ut för världen med sin blacka färg å stubbiga man, speciellt om de ät rödblacka som min är då är de liksom ännu mer färglösa.
Men de har ofta ett underbart temprament, tjuriga men goa. För mig som vuxit upp nära fjällen å som vill kunna rida i fjällen så behövde jag en lugn, orädd häst som kommer kunna ta sig fram i lite svår terräng, myrar, åar osv. Fjordingen överlag är helt otrolig på den fronten, den är uthållig, pigg, "tjurig" orädd och en riktig problemmlösare i svår terräng. Min Vinna tar sig fram överallt bara man ger henne tid att tänka. En fjording är ofta väldigt tålmodig så de lämpar sig bra för nybörjare att sitta upp på första gången eller för handikappridning. Vår har gått på barnridning med så små som 3 åringar sm skött henne utan problem samtidigt som hon är så pigg att hon kan vara en riktig vilde när hon har en erfaren ryttare på ryggen. Eftersom rasen är ett kallblod så har de ett stort lugn vilket gör att man lätt kan få dem väldigt trygga som inte sprätter iväg för varje grej som rör sig, de har som ett inbyggt lugn. Fjordingen är framavlad under karga förhållande och slösar inte energi på att springa för påhittade faror. Våra har alltså använts i allt från barnridning, fjällridning, hubertusjakt, ponnyhoppning och att köra i skogen. Mångsidighäst med andra ord å inte speciellet dyr att köpa in. En utmärkt häst om man vill hålla på lite av varje eller som jag älskar att rida i skogen, fjället, långa turer, köra släde och vagn osv.
Lite reklam för "min" ras