• mammamalin2

Någon med lågt blodvärde/Hb?

Trött? "Genomskinlig"?

• Svar på tråden Någon med lågt blodvärde/Hb?
  • froskin

Ja, jag ligger lågt säger de... 112 var det sist. Vet inte var gränsen går för riktigt lågt eller vad man borde ha?

• Singha01

Kvinnor ska ligga mellan 120-150 i HB. Jag hade också 112 vid inskrivningen och till besök nr 2 hade det sjunkit till 106. Började med Niferex direkt men kräktes av det så nu dricker jag Blutsaft. Tycker själv att jag är piggare. Jag tror att de brukar tycka att värdet är alldeles för lågt när det kryper under 90-100.

IVF-gravid V 20
  • Lundby87

Jag hade 104 på inskrivningen riktigt kass på detta med att stoppa i mig dessa järntabletter då jag oftast kommer på dom på kvällen å sjuter lätt upp det till nästa dag dum som man e.

• mammamalin2

jag hade själv 95 som lägst..

• Sofiejonslars

mitt hb ligger nu på ca 110, jag är i vecka 26. äter niferex men är trött för jämnan. hoppas tabletterna snart börjar värka så att man blir lite piggare...

• mammamalin2

barnmorskan skickade mig till läkaren som sjukskrev mig.. han sa att det var pga att jag inte vilade som kroppen inte tog upp järnet.. det var i sjätte-sjunde månaden. har käkat niferex hela tiden men inte förrän jag vilade gick värdena upp. intressant.

• KateP

Jag hade 100 som lägst. Det gick upp m hj a järntabletter.

• mammamalin2

det värsta med tabletterna är ju att man blir så himla dålig i magen. Käkar inolaxol så jag inte blir helt förstoppad..

• Tujan

Ligger idag på 100 (är i v 37), vid inskrivningen hade jag 85. Sist jag tog prov låg jag på 114, men nu har det alltså skjunkigt, buhu... Tar 4 tabletter hemofern, men ska prova niferex igen, hade dom i början av graviditeten, men tyckte att magen blev SÅÅ trög av dom. Men min bm sa att dom skulle vara starkare än hemofern, så jag får väl prova dom igen å se hur magen reagerar.

• tiinah

mättes sist idag, mitt hb har gått ner lite, låg på 97

• Cilla 69

Har varit lågt, men som lägst 107. Äter nu två Niferex/dag tillsammans med juice eller frukt på kvällen. Har inte blivit trög i magen, snarare tvärtom men inte så det stör. Ett tag dippade värdet men då hade jag inte ätit mina vitaminer på ett tag (för jag hade inga kvar hemma). När jag började äta vitaminerna igen blev värdet bättre igen och jag piggare. Tydligen är det viktigt med att man får i sig tillräckligt med folsyra också, för den underlättar upptaget av järnet. Dessutom ska man ju undvika mjölkprodukter i samband med intag av järn, så numera dricker jag ingen mjölk efter lunch.

• Mintan

Jag hade 97 sist.Har fått lämna blodprov så att de kan kolla några värden i blodet (typ antal blodkroppar). Jag blev sjukskriven förra graviditeten för lågt hb (kommer inte ihåg vad det låg på då).
    Ni som blivit sjukskrivna vad hade ni för blodvärde då?
    Är i vecka 31+2.

• mammamalin2

min läkare sa att vid hb typ 80 så får man blodtransfusion..

Svar på tråden Någon med lågt blodvärde/Hb?