• jengus

Digitalkamera hur många megapixlar?

Funderar på att skaffa mig en digitalkamera.Men vet inte nåt om såna,så undrar hur många megapixlar ska den ha för att vara bra?
    Nån som har tips på en bra och billig?

***Jocke mitt liv,mitt allt.***
  • Svar på tråden Digitalkamera hur många megapixlar?
  • yuzz

Det beror på kvaliten på kameran. En kamera med 4 megapixlar kan ha lika bra upplösning som en kamera med 6 mp. Sen ska man oxå tänka på hur ofta kommer man att framkalla förstorade bilder då kanske det är onödigt med hög mp. Fråga om råd i affären, tala om va du vill ha kameran till, bara vanlig semester kamera eller en för avancerade bilder?

• jengus

Tack! Jo ska nog gå å höra i en affär,men då vet jag om dom försöker lura på mig en me massa för många pixlar!Glad

• yuzz

Nej för allt i världen låt dem inte lura dig
    Kolla på pricerunner där kanske du kan få mer tips o kött på benen.

• jengus

Pricerunner så heter de ja!!! Har suttit å fundera på vad det hete!! Tack igen!!

• 1978nettan

rätta dig efter märket i stället! canon tex är ett superbra märke

• Elyelle

Vi ar nojda med var Sony med 6meg. Tidigare kamera hade 3meg och vi kan se tydlig skillnad mellan dem. Nar man framkallade bilderna pa papper, blev de grumliga med 3meg kameran. Har for mig att forutom megapixlarna, paverkar kvalitetet pa linsen stor roll i hur bra bilden blir och nar vi letade efter varan kamera, skulle nasta steget upp tvingat oss att kopa en storre kamera (ville ha nagot som far plats i fickan).

• Cularanel
    jengus skrev 2007-02-08 00:04:00 följande:
     då vet jag om dom försöker lura på mig en me massa för många pixlar!
    När jag var och skulle titta på kamera, så rekomenderade faktiskt butiksbiträdet en annan kamera med färre pixlar, sa att det var bättre lins på den andra (priset var sak samma) Glad
    Härskarinna av Laiquan Cainer
  • Gutenisse

För att skriva ut en A4 krävs 3 Mp. Hur ofta skriver man ut i denna storlek?
    Häng inte upp dig på megapixlarna! Kolla istället ljusstyrkan på optiken. Ju bättre ljusstyrka, desto bättre. Ljusstyrkan på optiken anges som ex. 2.8-4.5. Ju lägre siffra, desto högre ljusstyrka. Den lägre siffran (2.8) är ljusstyrkan vid vidvinkelläget (minsta brännvidden) och den högre siffran (4.5) vid största brännvidden. Ju större brännvidd, desto längre bort ser kameran.

Sen har kompaktkameror mindre sensor än systemkamerorna, så bruset/grynigheten är högre på kompaktarna, speciellt på högre ISO. Det är oftast här problemet ligger. Om man fotar inomhus utan blixt, så kommer kameran att höja ISO till max. Bruset/grynigheten blir väldigt framträdande. Samma sak vid mulet väder utomhus, eller kvällstid.

Fujifilm har, såvitt jag vet, bästa sensorn vad gäller lågt brus på högre ISO. Har själv inte testat någon dylik, men skulle jag köpa en kompaktkamera idag, så skulle jag titta på deras modeller.

• jengus

Tack så mycket fär hjälpen alla!! Nu vet jag lite mer!Glad

• Isfjord

Ingen kedja är starkare in sin svagaste länk.
    Antal megapixlar, visst. Men datorn i kameran som bearbetar informationen, optiken, ljusmätaren, ljusstyrka, sensorn och en drös andra saker styr.
    Titta även på vilka manuella inställningsmöjligheter kameran har. Ljusstyrka? Är reglagen lättåtkomliga? Känns kamera och reglage stabila? Kan du stänga av blixten med en enkel knapp eller är det genom femtioelva menytryck? Startar den snabbt? Kan du ta bilder i snabb följd? Batterikapacitet? Specialbatterier liknande de som sitter i mobiltelefoner räcker ofta längre än vanliga AA och kan ofta laddas snabbt. Men AA kan du köpa var som helst, båda har sina för och nackdelar. En kamera med AA batterier blir även större.
    www.cyberphoto.se har bra beskrivningar och egna tester med egna provbilder.

• Aquilon

Finns det överhuvudtaget någon kamera att köpa idag (mobiltelefoner undantagna) som har så få pixlar i sensorn att man behöver bry sig om det???

• Isfjord

"Finns det överhuvudtaget någon kamera att köpa idag (mobiltelefoner undantagna) som har så få pixlar i sensorn att man behöver bry sig om det???"

Webkameror och minikameror inbyggda i pennor, pennvässare mm. Leksaksaffärerna kanske har någon billig leksak också.

Svar på tråden Digitalkamera hur många megapixlar?