vad tycker du/ ni om lidl?
Att köpa in svenskt kött för en Handlare kostar 6-10 kronor mer än att köpa in en sydamerikansk köttbit!
Jag skulle hela tiden köpa svenskt kött om skillnaden är så stor ute i butiken.
Är det så när du handlar? Nej!!!!
Påslagen är enorma för att vi inte bryr oss om att gynna konkurrensen...
"Gunder Eriksson, tidigare vd för Siljans Chark, har kommit över uppgifterna.
-Skillnaden i inköp mellan svensk rostbiff och sydamerikansk är bara 6 kronor per kilo. Men efter butikernas påslag blir skillnanden 40-50 kronor, säger Gunder Eriksson."
www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,735132,00.html
"-Handeln vet att vi har ett genuint intresse att köpa svenskt kött och utnyttjar kundernas vilja att köpa svenskt till varje pris.
I flera konsumentundersökningar har svenskarna sagt sig vara villiga att betala för mervärdena i svenskt kött: att djuren har det bra, att vi inte har salmonella, att vi inte använder antibiotika för att djuren ska växa snabbare eller utfodrar djuren med genmodifierade grödor.
Men det är knappast handeln som står för de mervärdena - utan bönderna.
-Svenska grisbönder får ut lika mycket som en dansk grisbonde under en femårsperiod, säger Eva Stenberg, köttexpert på Lantbrukarnas riksförbund.
"Butiker sätter egna priser"
-De får alltså inte ut något för den extra omsorg de lägger på djuren.
På Ica har man svårt att kommentera uppgifterna:
-Varje butik sätter sina egna priser, säger presschefen Björn Olsson."
De är de "Svenska Butikerna" som gör att produktionen/bearbetningen hamnar utomlands: distributörerna typ scan vill hålla uppe vinsterna. Eftersom de svenska butikerna inte kan tänka sig att sänka sina marginaler...
Hittar jag (och det gör man i dagsläget) svenska varor hos lidl så kan jag tänka mig köpa dom då priset ligger närmare produktionskostnaden.