• Namnam

Pass till hunden?

Är det någon här inne som har fixat pass till sin hund eller djur som kan berätta om krav kostnad mm?

• Svar på tråden Pass till hunden?
  • sinkadus

Själva passet kostar väl inte mer än ett par hundra. Det är ju ev. vaccinationer+blodprov innan (ex. rabies) som är det dyra...

Vi håller på och skaffar EU-pass. Två rabiesvaccinationer genomförda och nu väntar vi 120 dagar på ett godkänst blodprov och sedan utfärdar veterinären EU-passet.

Summa summarum 2000 pix.

• Namnam

Så det tar nästan 6mån att fixa eller är det mer?

Har hört något om karantän men det kanske inte stämmer?

• LaManga

Har du vac. mot rabier så blir det igen karantän. Minns inte 100% men tror att det var 3 månaders från det att hunden fått sprutan tills man gör blodprovet. Och är blodprovet ok så kan du åka efter det. Blodprovet tog ca 1 vecka.
    Var nog med att kolla upp reglerna till det landet du ska till också och när du ska hem igen. Som i Spanien måste man avmaska innan man kan åka till Sverige igen. Måste stå med i passet. Vi fick reda på det av en slump. Och ändå hade jag varit super nog med att ringa runt och kolla vad som behövdes när man skulle tillbaka till Sverige och hälsa på.

• enlitenbitkaka

CHECKLISTA INFÖR UTLANDSRESAN

1. Hunden ska vara ID-märkt - tatuering eller microchip

2. Vaccination senast 120 dagar innan avresa

3. Särskilt hundpass med ...
    " intyg om vaccination mot rabies
    " intyg om godkänt blodprovstest
    " godkänd id-märkning

4. Avmaskning vid hemkomst

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Fighter

Det kan behövas karantän beroende på vilket land du skall åka till.
    Vilka som är högriskländer finns anteckande på jordbruksverkets sida.

• sinkadus

Men vi ska bilda Sverige-Tyskland-Frankrike-Spanien-Frankrike-Tyskland- och så Sverige igen.

I vilket land ska vi avmaska emot dvärgbandmask då? Någon säger det sista landet... alltså Tyskland för vår del. Någon som vet?

• Rottis77
    enlitenbitkaka skrev 2007-02-08 17:16:26 följande:
    CHECKLISTA INFÖR UTLANDSRESAN 1. Hunden ska vara ID-märkt - tatuering eller microchip 2. Vaccination senast 120 dagar innan avresa 3. Särskilt hundpass med ..." intyg om vaccination mot rabies" intyg om godkänt blodprovstest " godkänd id-märkning 4. Avmaskning vid hemkomst
    vaccination senast 120 dagar innan avresa????? Det stämmer inte alls!!

Man bör ta 2 st rabiesvacc med ca 3-4 veckors mellanrum (större chans att dom klarar blodprovet med 2 sprutor), sen måste man vänta MINST 120 dagar innan man kan ta ett rabiesblodprov, bli det godkännt skriver man ihop ett pass och ni kan ut och resa. Ska ni åka till Spanien hade jag även satt på hunden ett saclibor halsband som skyddar mod sandflugorna. Sen ska ni avmaska hunden hos en veterinär i Tyskland. Alla regler står på www.sjv.se
  • sinkadus

Och om Danmark är sista land så funkar det att vaccinera där och sedan "köra över bron"?

• hotten

vi skaffade pass på våra hundar förra vintern.
    man ger först en rabies spruta, väntar 3-4 veckor å ger en till, vänmtar minst 120 dagar å tar blodprov väntar på att få svaret ca 1-3 veckor,
    OM vaccinet tagit så får man hämta passet från veterinären sedan,
    OM vaccinet inte tagit (händer då å då inget ovanligt således) så måste man göra om hela proceduren dvs över ½ års väntan å kostnader igen...

priset varierar lite med kliniker å veterinärer.. men räkna på ca 2000,-

när du tänker bege dig till olika länder där du inte garanterat vet vad som gäller så prata med din veterinär ( hunden måste ju ändå dit å avmaskas osv) enl vår veterinär så behövs vissa andra grejer till vissa länder osv.. bättre att veta exakt!

• micorazón

jag skaffade ALLT man behövde, bodde på kanarieöarna en period med min hund. Blev SÅÅÅÅÅ J-VLA sur sen när vi kom hem efter typ 10000 samtal (DYRT) till olika myndigheter.... Jordbruksverket kom inte till flygplatsen o kollade..

Så min und har både åkt till kanarieöarna och tillbaka utan att det har registrerats. Och sen säger dem att det inte finns rabies i Sverige. YEAH RIGHT säger jag bara

Lite OT, jag vet TS, men var tvungen att avreagera mig hihi

• hotten

jaa vi är till finland ibland flera gånger i veckan! å aldrig under 1½ år har någon velat se våra hundars pass... men men..

Svar på tråden Pass till hunden?