Tack kära, för denna tråd..
Jag har suttit och skakat av ilska och indignation på andra "bonus"-trådar, där barnen utmålas som "elaka", "manipulerande" och allmänt oönskade..
Vi har två gemensamma små tjejer och jag har tre bonusbarn (i dag 25, 19 och snart 16). 16-åringen (flicka) har jag känt sedan hon var 6 månader gammal... 25-åringen har ju egen bostad och flickvän och vi träffas inte allt för ofta, men kontakten är mycket fin! För många år sedan separerade jag och min man tillfälligt och då åkte grabben 60 mil själv (med sin mammas goda minne, förstås) bara för att få träffa mig..
19-åringen har jag haft ett mycket bra förhållande med, men nu går vi varandra lite på nerverna då han fortfarande bor hemma. Vi har olika åsikter om i vilken omfattning en kille i hans ålder bör ta del i hushållet... Den snart 16-åriga flickan skulle kunna ha varit min egen dotter, känns det ofta som. En underbar tjej (även om hon är väldigt typiskt "tonårstjej", också..
Hon bor i huvudsak hos sin mamma, men är ofta här (jobbigt med mamman för närvarande - rätt typsikt för åldern, tror jag). De är underbara storasyskon för mina två egna och det är endast vi enstaka tillfällen begrepp som "hel-" eller "halv"- kommer på tapeten. De är fem syskon i den här familjen, helt enkelt (sen har de syskon även på sin mammas sida).
Vad tomt det hade varit att inte ha dessa tre individer i mitt liv! Så mycket det har tillfört mitt liv att få lära känna dem och få vara en del i deras liv! Nej, jag "älskar" dem inte som mina egna biologiska, men de har mammor som gör det, men jag älskar dem likväl! Och de är "mina" att "beskydda" och finnas till för alltid. Det ser jag som en stor bonus! Och tänk att få bli "bonus-mormor/farmor" en dag! Wow!