• AmandaPitkänen

feber och kissar inte!!

Jag vet att jag har läst på flera ställen att man alltid ska ha koll på om barnet kissar ca 5 fulla blöjor per dag. Men varför?? Just nu är Nils sjuk i feber och rejält förkyld och trots att han dricker välling som vanligt och dricker faktist ganska så mycket vatten (lite mindre mat, men ändå ok) så har han nog knappt kissat nåt idag!

Vi har bytt 2 blöjor på hela dagen idag, men det mest för att det kändes som om man måste, men blöjorna har varit näst intill torra/tomma! Är det nåt att oroa sig för?

• Svar på tråden feber och kissar inte!!
  • Ell

Anledningen till att man kollar om de kissar är för att de inte ska torka ut. Min lillkille kissade inget på 12 timmar, grät tom. utan tårar, han blev inlagd med dropp i 15 timmar! Ring sjukvårdsupplysningen och hör med dem!

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • mludvigs

Om de inte kissar så tyder det på uttorkning och då bör man nog åka in till sjukhuset.

Man har de iallafall kissat lite så brukar de säga att det inte är nån fara och er lille verkar ju få i sig ganska mycket vätska samt har kissat lite så det är nog ingen fara men ring sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull!

• Jenny S

Min son kissar inte heller 5 fulla blöjor per dag så jag tog upp detta med BVC.
    De sa att det var ok så länge han kissade på 6 timmar!
    Så, går det mer än 6 timmar, han är slö, vill inte äta eller dricka så ska man kontakta sjukvården.
    Fast i ditt fall så hade jag gjort det redan nu om han inte har kissat mer än så.

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • innana

För de slutar kissa om de blir uttorkade, och det kan gå fort med småbarn. De svettas ju oftast inte heller som vikan göra och då kissa mindre, utan kommer inget kiss= lite vätska i bebisen. Ring sjukvårdsupplysningen och hör om han inte börjar kissa. Försök få i honom lite mer vätska än normalt.

• Killarna Larsson

5 blöta blöjsor....

När min kille va riktigt sjuker, men hög feber o de.. så kissade han rätt så dåligt... men då sa dom att vi skulle hålla koll på att han iaf har 1 BLÖT BLÖJA/DAG!!! (Rätt blöt) Åsså skulle vi ge vätske ersättning.!

Världens stoltaste morsa ! ! !
  • blomman10

Var till barnläkare häromdagen med sonen 9.5 månad.
    Ruskigt förkyld och kräks upp det mesta.
    Han sa att om barnen inte vill dricka så är de inte törstiga!
    Är de någorlunda alerta så blir de inte uttorkade av fri vilja.

Håll koll på om läpparna blir torra och om barnet ser torr ut i munnen (slemhinnorna) och erbjud bröstet om du ammar eller ersättning/vatten då och då.

• sara1981

Ring sjukvårdsupplysningen!
    Jag har fått jättebra hjälp av dem när min tjej varit sjuk.
    Lycka till!

• Ell

blomman10: Vad konstigt att läkaren så! Det kan ju vara så att de är medtagna/mår illa osv och därför inte vill dricka fast de borde, de förstår ju inte sitt eget bästa när de är sådär små. Till oss sa de att vi skulle praktist taget tvinga i honom ifall han inte drack av fri vilja när han hade hög feber och var magsjuk. Märkligt att man kan få så olika råd av barnläkare.

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
Svar på tråden feber och kissar inte!!