• år78

bada hund

undrar när man kan bada sin valp första gången?
  • Svar på tråden bada hund
  • Miafialoppenkorv

Ja,det kan du väl göra direkt men tänk på att han är riktigt torr innan ni går ut nu.

• Skruttis82

en del uppfödare badar valpen precis innan leverans. men andra tycker inte man ska bada valpen före 6 månader, om det absolut inte behövs...

• år78
    hur har ni andra gjort då?

ska man ha nåt schampoo i?
    får man blöta typ öronen?
  • Filur

Det finns speciella hundschampo att köpa i tex. djuraffären.

• Missing Wolf

När min lilla hund kom till mig, var han fem månader. Han fick sitt första bad då. Du kan gott champonera, men akta öronen. Man kan sätta fettvadd i dem för att skydda dem mot fukt. Fukt i öronen kan ge en enfektion. Var försiktig med huvudet över huvud taget. Och tänk på att vattnet skall vara ljummet.
    Om valpen absolut inte vill, så får man inte tvinga den, det kan innebära att det blir en ständig strid när den senare ska badas.
    Jag gjorde så, att jag satte ner vovvsingen i badkaret, gav honom godis och tog upp honom igen, utan att göra något mer.
    Efter några dagar lät jag honom känna på vattenstrålen och gav honom godis igen och tog upp honom utan att göra något mer.
    Steg för steg fick han vänja sig vid att duschas.
    Idag älskar han det.
    När jag frågar om han vill bada så springer han pipande av glädje och med viftande svans in i badrummet.
    Det är så jag tycker det ska vara.
    Lycka Till.

Ord ger livet meningar
  • Missing Wolf

Ja, alltså med hundchampo, men det förstod du säkert att jag menade.

Ord ger livet meningar
  • Skruttis82

finns väl speciellt schampoo för valpar om jag inte minns fel...

• Rickeby

Första gångerna tycker jag mycket väl man kan låta bli att bada huvud och öron så att man inte skrämmer vappen för mycket, det kan vara alldeles tillräcklig upplevelse ändå.
    Börja skölja vatten på baktassarna, efter att vovven fått nosa på strålen,och jobba sedan uppåt framåt.

• Skruttis82

som de andra skriver här. ta lite i taget. sätta hunden i duschen/badkaret. sen efter några dagar sätta på vattnet, men inte duscha. och sen fortsätta så. till slut bada hunden med schampoo och allt. bättre att ta det väldigt långsamt, det vinner man på i längden. och skölja ur schampoot ordetnligt, annars får du en vovve med klåda...

• giz den allsmäktige

sippa schampoo första gången å skippa bad fram till hunden är säker i det nya hemmet, när man öper av en seriös uppfödare som är reggad i skk så får man vid bokning av valpen en video: välkommen valp med massa bra tips, titta på tradera efter filmen där dessutom gå ner å låna böcker om valpar på bibblan.

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • giz den allsmäktige

skippa ska det stå inte sippa.

• giz den allsmäktige

hmmm konstigt att uppfödaren inte sa ngt om bad m.m och gav dej all info:-S
    sunkig uppfödare

Svar på tråden bada hund