• Natalia82

Vill få igenom en bäckenröntgning!

Hej!

Vad gör man om man vill få en bäckenröntgning och barnmorskan vägrar? Jag vill gärna senare i slutet av graviditeten veta om det går att föda vaginalt som jag hoppas på att det går att göra.
    Jag är 150cm kort och min sambo är 180cm, jag har ganska smala höfter tror jag och är rädd för att bäckenet är för trångt, beror på hur stort barnet blir och om jag går över tiden.
    Skulle vilja ha ett planerat snitt om det inte går att föda istället för ett akutsnitt. Men för att få reda på om det går att föda så måste de ju ta och röntga en!
    Skulle kännas tryggt att veta om man kan föda naturligt eller inte när man väl ligger på förlossningsbordet...

• Svar på tråden Vill få igenom en bäckenröntgning!
  • Tammie

Varför har de satt en gräns vid 150 cm? Jag är 175 cm och är ändå orolig pga att min mamma (170+ cm) hade svårt att föda min syster som vägde över 4 kg. Vad kan hända med ett trångt bäcken?

• Trossens mamma

Jag fick igenom det utan nåt tjafs och fick också veta att jag var liten i bäckenet.
    Innermåtten va trånga å lite förskjutet pga scolios.

Hursomhelst....Nu funderar jag ju inför bebis nr 2 men jag kommer å stå på mej. Inte inför röntgen men att de håller KOLL att den ej fastnar eller så
    Jag skulle blivit igångsatt på BF men dottern kom dan innan.

Jag är 152 cm. Men endel är ju korta och de är ju inte höfterna som avgör utan innanmåttet

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Trossens mamma
    Tammie skrev 2007-02-09 21:07:15 följande:
    Varför har de satt en gräns vid 150 cm? Jag är 175 cm och är ändå orolig pga att min mamma (170+ cm) hade svårt att föda min syster som vägde över 4 kg. Vad kan hända med ett trångt bäcken?
    vad jag vet kan barnet inte tränga igenom ett för litet bäcken. Eller inte fixera sej ordentligt heller....
    Men det är vad jag vet.
    *Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Coca cola light

Jag ville också få en bäckenmätning efterso min mamma var för rång och det var inga problem att få en remiss till röntgen. Jag fick gör min röntgen i vecka 29.

• Lilja07

Min bm frågade mig om jag ville kolla mitt bäcken - jag sa ja, jag är 1.50..
    Skönt veta ju, jag var lite trång i bäckenet så nu vet vi även andra gången att bebisen inte kan vara större än innan - huvudmåttet då.
    Fattar inte varför dom ska krångla med det? Särskilt inte eftersom du är 1.50? Kan man inte beställa en tid själv att göra det? Fundersam

~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • LillaMilou

Det är inte bara bäckenet som ställer till det, det kan vara problem om barnet kommer med hjässan före eller om de har handen vid ansiktet. Men jag har två korta kollegor som båda har gjort kejsarsnitt pga trånga bäcken, så något ligger det i det.

• lillvilda

ja gahr gått igenom precis de samma jag är 150 cm kort å jag har verkligen oroat mig över att jag ska va för trång och min mamma blev snittad pågrund av trångt bäcken men har fått till svar att jag får helt enkelt vänta å se på förlossningen. så det blir då ett akutsnitt...

• mimmipigg

På vår föräldrautbildning sa dom att röntgen inte görs längre p.g.a. att röntgen helt enkelt inte säger något då bäckenet utvidgar sig under förlossningen, barnet pressar isär det. Därav bäckenuppluckring och foglossning

• Siili

Här är en till "kortis", 150 cm lång är jag med.

Ni som är oroliga för att vara för trånga, är ni smala om höfterna också? Eller spelar det ingen roll?

• Siili

Oj, jag såg nu att Trossens mamma har skrivit att det inte är höfterna som avgör.

Svar på tråden Vill få igenom en bäckenröntgning!