Risk för utstående tänder om man använder napp?
Nån som vet om det finns risker för att tänderna påverkas av nappanvändning?
Nån som vet om det finns risker för att tänderna påverkas av nappanvändning?
Jag har hört att de lättare får hål i tänderna, men jag vet inte om det stämmer.
Mina tre äldsta använde napp och fick utstående framtänder. Enligt tandläkaren berodde det just på att de använt napp. Det blev tandställning osv för att fixa det.
De yngre barnen har inte använt napp och har heller inte haft problem med tänderna ...
sen påverkar ju inte napp bara tänderna utan oftast även talet så det finns många fördelar med att försöka få bort nappen så fort som möjligt, alternativt aldrig börja med det.
jag hade napp tills jag var 6 (!!!) och har inte ett dugg utstående tänder, inga hål heller innan jag var 25.. men det är säkert olika från barn till barn.
Ja, om barnet använder napp efter 3 år sa min tandläkare.
Jag har också hört att man kan div. fel på tänderna men det måste väl vara om man använder nappen extremt mycket/länge.
Jag älskade mina nappar när jag var liten. Hade dem inte när jag var vaken från att jag var knappt ett år. Slutade helt när jag var 2år & 8månader. Har aldrig haft problem med vare sig tänder eller tal.
Vår dotter hade napp tills hon var nästan 2år. Hennes tänder är raka och hennes tal helt ok. för åldern.
om man använder nappen ofta och öve två-tre år så finns det en risk för tänderna ja!
Min son använde napp till han var 3,5 år. Den var helt omöjlig att få bort! Blev ju lite stressad av att hans tänder faktiskt stod rakt ut. Nu är det 6 mån sen vi äntligen kunde slänga nappen sjön, för det var precis vad sonen gjorde:) Hans tänder är nu hur jämna som helst och står inte alls ut längre.
Naturligtvis finns det en hel del som klarar sig utmärkt även med napp men risken ökar markant om de har napp länge både för tandfel och språkproblem.