• Tingelsvanzen

    Banan- lösande/stoppande?

    Svärmor hävdar bestämt att förmycket banan ger diarré hos små barn, medan det över allt annars står att det är stoppande.

    Vad har ni för erfarenhet av banan och småbarn?

  • Svar på tråden Banan- lösande/stoppande?
  • Saliro

    men dotter kan bli lite hård i magen men absolut inte fått diarre

  • Axels och Annies mamma

    På BVC sa de att det är lösande, men i barnboken jag har hemma står det stoppande. Axel har inte så känslig mage så på honom har det ingen effekt alls vad jag kan märka.


    Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • UNDERVERK

    Banan på min dotter är stoppande medans övermogen banan är lösande på henne.
    Men det står stoppande och läkare avråder banan vid trög mage.

  • The Bumblebee

    Mogen banan kan ge lös mage. Gav en gång en vårdtagare 2 bananer efter middagen, då hon ätit dåligt. Mina kollegor var inte så glad dagen efter då det hade blivit "kalas" i byxan och hela sängen...

    Mina söner har dock hellre blivit hårda än nåt annat. Men jag brukar inte trycka i dem så jättemycket banan per dag heller. Kanske beror det på mängden?


    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Sander o Loves mamma

    Om bananen är på gränsen till omogen, är den stoppande.
    Är den lite övermogen är den lösande.
    Sen är banan ganska starkt för magen, tvärtemot vad man kan tro...
    Så, det är en väldigt skum frukt!

  • lill linda 82

    en övermogen banan = lösande
    en omogen banan = stoppande

    det har jag läst mig till ialf... ? har en känsla av att det stämmer oxå, ialf på mina småttisar.

  • Lin80

    Håller med tidigare, jag har också läst o hört att
    Omogen banan = stoppande
    Mogen = lösande

  • The Bumblebee
    Lin80 skrev 2007-02-09 14:44:58 följande:
    Håller med tidigare, jag har också läst o hört att Omogen banan = stoppandeMogen = lösande
    Ger aldrig omogen banan, (de ska vara helt gula, helst med lite brunt på, då gillar grabbarna bananerna bäst) men den verkar stoppande ändå.

    Vem äter förresten omogen banan egentligen?
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee

    ...men jag har oxå hört och läst samma sak Men vårt BVC (med läkare) rekommenderar ej banan överhuvudtaget om barnet har problem med hård mage.


    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Tingelsvanzen

    Bumblebee: Själv vägrar jag äta bananer med bruna fläckar. Jag gillar inte smaken alls. Jag gillar dem bäst när de är gröngula. Då hjälper de dessutom om man har lite problem med magkatarr.

  • The Bumblebee
    Tingelsvanzen skrev 2007-02-09 16:17:13 följande:
    Bumblebee: Själv vägrar jag äta bananer med bruna fläckar. Jag gillar inte smaken alls. Jag gillar dem bäst när de är gröngula. Då hjälper de dessutom om man har lite problem med magkatarr.
    Hjälper mot magkatarr - det var ju bra info!
    Själv så ryser jag när det blir klisterkänsla på tänderna när jag biter i banen - huvva! Jag vill ha dem gula, helt gula, inga bruna fläckar - men mina barn gillar brungula bananer Skrattande
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Tingelsvanzen

    B-bee: Jag fick faktiskt det tipset av en läkare när jag hade stora problem med magkatarr och jag tror faktiskt att det hjälpte.

  • Lindquist

    Bananer är inte bra att äta vid lågt blodtryck då det sänker blodtrycket och är vätskedrivande.

    Bananer ger lös mage och diarréer om den är övermogen.

    Vid lågt blodtryck rekommenderas b12 med folsyra. Något som vården inte vet så mycket om.

    Så nej banan är inte bra till folk med lågt blodtryck.

    Banan är inte heller bra om du är allergisk mot latex eller björkpollen då det kan korsreagera.

  • Morsan 027
    Lindquist skrev 2021-09-17 05:04:50 följande:

    Bananer är inte bra att äta vid lågt blodtryck då det sänker blodtrycket och är vätskedrivande.

    Bananer ger lös mage och diarréer om den är övermogen.

    Vid lågt blodtryck rekommenderas b12 med folsyra. Något som vården inte vet så mycket om.

    Så nej banan är inte bra till folk med lågt blodtryck.

    Banan är inte heller bra om du är allergisk mot latex eller björkpollen då det kan korsreagera.


    Tråden är 14 år gammal.
Svar på tråden Banan- lösande/stoppande?