akut hjälp, krämig potatisgratäng!!!
läste för ett tag sen nåt recept som nån hade med cremefraiche och vispgrädde.
Vill gärna ha en krämig och good pot gratäng ska överraska sambon.
snälla hjälp
läste för ett tag sen nåt recept som nån hade med cremefraiche och vispgrädde.
Vill gärna ha en krämig och good pot gratäng ska överraska sambon.
snälla hjälp
Jag brukar göra så att jag först kokar potatisen med grädde....kryddar har i vitlök...kanske lite mjölk om det behövs och jag tycker att den blir riktigt krämig...
Jag köpte em mix på ica, fransk potatisgratäng. Den va supergod.
ttusen tackk!!!
Ingen som har recept med cremefraiche?
Har mkt sådant.
tror att du även kan ha i lite cremé fraiche....det ska gå bra...blir en liten annorlunda smak bara...
på burken men turkisk youghurt finns det ett recept men som sagt det är ju inte creme fraich
Hur gör man när man kokar potatisen i grädde? Måste man inte ha typ jätte mycket grädde då? Och sen måste man ju typ röra för annars så kokar ju grädden fast i kastrullen? Eller är det bara jag som är dum?
Jag använder bara grädde i min gratäng. Bara varva potatis lök och vitlök och häll sedan över grädde tills det täcker potatisen
förståss väldigt fett men jättegott.
Annars tycker jag att det färdiga på affären är god och den är ju mycket magrare.
Jag kokar potatisskivor i mjölk och grädde/creme fraiche/yoghurt/vad som finns hemma. Man kan ju ta buljong och mjölk om man vill smala till den, men då blir det inte så krämigt. Rör om hela tiden så det inte bränner fast och koka på svag värme tills det tjocknar och potatisen är nästan mjuk. Då häller man upp i ugnsform, strör ev. lite ost över och in i ugnen för att få färg.
Krydda kan man ju göra hur som helst. Lök och vitlök är gott i.
Brukar bara göra en vanlig potatisgratäng och hälla på med grädde så det täcker ända upp till kanten över potatisen. Sen låta stå i ugnen lääängee! På svag värme! Då blir den krämig och god..
Man kan koka den med typ en 3:a grädde, mindre om man vill, men ersätter i stället med mjölk..man måste iofsi röra om så inget fastnar i botten av kastrullen, men den blir krämig och god och den behöver inte stå inne i ugnen så länge...:)