• Herbin­a
    Äldre 9 Feb 17:25
    5296 visningar
    9 svar
    9
    5296

    Blinkar hela tiden

    Jag har en kille som är 7 år, han har ibland haft blinkningar med ögonen, precis som när vi ibland blinkar när vi är trötta....jag har inte egentligen brytt mig så mycket om det, eftersom jag tänkt, att det kanske bara är nåt tics-symptom....han har haft det från och till sen han var liten...

    Idag ringde hans lärarinna, och fråga vad Jimmy har för fel på ögonen när han blinkar så mycket...jag sa som det var, att han haft det ibland, så har det gått om....lärarinnan sa att hon int har sett dethär förut, han himlar på nåt sätt med ögonen sa hon, så att ögonvitorna syns ibland...nu har jag följt med lite men inte sätt nåt speciellt...lärarinnan sa oxå att han på nåt sätt drar med nacken åt en sida....
    Jag ska föjla med honom xtra mycket nu under helgen och se om jag tycker det ser för konstit ut....

    Vad tror ni?

    Är detta tics eller kan det vara nåt annat????

  • Svar på tråden Blinkar hela tiden
  • Kremla
    Äldre 9 Feb 20:30
    #1

    Jag himlade med ögonen under en period i lågstadiet. Det kände lite tvångsmässigt, svårt att stå emot. Skulle tro att det var tics. Det växte bort efter ett tag! Du kan väl prata med skolsköterskan om du är orolig? Gör inte för stor grej av det bara, jag var själv rätt medveten om vad jag gjorde och var rädd att folk skulle tycka jag var konstig.

  • Herbin­a
    Äldre 10 Feb 11:12
    #2

    Jaa, det är just det jag är rädd för oxå, jag har frågat varför han blinkar så ofta...men jag tror just som du att man int ska göra för stor grej av det..
    När jag frågar honom, hörs det på honom att han knappt vet om det själv...han vill int riktit svara...jag tycker själv att han int blinkar så ofta, jag undrar om det är värre när han är i skolan då?
    Jag hitta ett jättebra internet-sida, där jag läste om det.
    Jag tror jag ska ringa nån sköterska och se vad de säger...

  • Themis
    Äldre 10 Feb 13:34
    #3

    Så gör vår 8-åring, plus att han har endel monotoma ljud för sig.

    Vi kollade upp för att det inte skulle vara synen. Så vi fick remiss och synen blev uppkollad. Där berättade de att när barnen växer kan det ibland bli lite "obalans" och då kan det bli tillfälliga synstörningar. Oftast växer det bort av sig själv. Men när barnet tycker det blir jobbigt med synen kan de börja med sånna saker som blinkningar, ryckningar osv.
    Allergi funderade vi också på om det var tillslut. Men det har vi lagt på hyllan. Vi är övertygade om att han har tics.

    Många barn får för sig att göra saker som tillslut blir tvångsmässigt. Då är det bara att försöka ignorera och inte tjata att de ska låta bli. Oftast slutar det av sig självt tillslut.
    Vår kille vet om vad han gör och ibland är han orolig över att hans omgivning ska reagera vid hans ljud, framför allt, särskilt när de kollar på film på fritids. Så det bästa man kan göra som förälder är att säga till all personal vad det handlar om. Då kan de förklara för de barn som irriterar sig på barnet som har tics så det förstår.

  • Moa Fredri­ka
    Äldre 10 Feb 13:35
    #4

    Kan det inte vara så att han har TIX? Ta kontakt med Läkare/BVC...

  • vinter­pingla­n
    Äldre 10 Feb 15:20
    #5

    Gå till en optiker och kolla synen!!!

    Min 9-åriga son blinkade jättemycket och ofta. Han var som rena "flipperspelet" i ögonen. Jag frågade honom om han hade ont eller om det var irriterat i ögonen. Men han sa att det kändes inte som så. Det blev bara att han blinkade.Misstänkte också tics. Men då kom jag på att han kanske behövde glasögon.

    Sagt och gjort så beställde vi en tid hos en optiker och han fick göra ett syntest. Optikern såg också att han blinkade väldigt mycket.

    Visst behövde han ha glasögon!! Han var översynt och hade även brytningsfel(brytningsfel är svårt för en vanlig sköterska eller läkare att kolla). Det var inte så mycket men han var i behov av glasögon.

    Han skulle ha glasögonen ALL sin vakna tid i 3 veckor.Det tar så lång tid för hjärnan och ögonen att vänja sig.
    Efter bara några timmar såg man att han blinkade mindre. Sedan kunde han själv avgöra om det bara behövdes när han läser, sitter vid datorn eller när han tittade på tv.
    Han kände att det var bäst att ha dem på hela tiden. Så nu har dem hela tiden och har slutat blinka.
    Han stortrivs med sina glasögon och är jättefina i dem.

    Du ska veta att det var protester först till glasögon av sonen. Men efter han fått dem och ingen på skolan sa något(det finns fler som har glasögon där förklarade jag)om dem. Så accepterade han dem ganska snabt. Men jag kan få påminna honom att ta på sig glasögonen.

    Lycka till!!

  • vinter­pingla­n
    Äldre 10 Feb 15:24
    #6

    Är det inge fel på synen så ta kontakt med en läkare och förklara situationen.

    Min sambo hade också lite av det du beskriver när han var i den åldern. Men han berättade att det försvann bara sådär när han blev äldre. Man KAN se ibland att han har lite, lite av det kvar. Allra helst när han är irriterad eller är i en pressad situation kan man se lite utav det. Men det är inget som man tänker på eller störs av. Så det kan "växa" bort.

    Lycka till!!

  • Herbin­a
    Äldre 10 Feb 16:14
    #7

    Oj tack för alla svar...jag ska ta reda på om det är nåt med synen eller om det är tics...tack tack tack!!

  • Sun 3 Nov 2019 15:35
    #8

    Hej,

    Jag ser att inlägget är från 2007 mrn jag chansar ändå och hoppas på svar. Hur har det gått för din son? Min son har exakt samma problem, väldigt orolig över det där med att ögonen för det åker upp. Problemet är att för min sons del så åker ögonen upp och sedan blinkar han, inte tvärtom. Är helt förtvivlad;(

  • Sun 3 Nov 2019 15:36
    #9

    Hej,

    Jag ser att inlägget är från 2007 mrn jag chansar ändå och hoppas på svar. Hur har det gått för din son? Min son har exakt samma problem, väldigt orolig över det där med att ögonen för det åker upp. Problemet är att för min sons del så åker ögonen upp och sedan blinkar han, inte tvärtom. Är helt förtvivlad;(

Svar på tråden Blinkar hela tiden