• Unik1

Betyder spindlar att huset är friskt?

Har diskuterat med en kompis som ev. misstänker att de ha mögel i sitt hus, att om man har spindlar i huset så betyder det att huset ä friskt o att man inte har någon mögel?

NU kom vi inte fram till nåt utan hon ska ringa till Anticimex och höra..men nu grbblar jag så jag inte kan sova om detta stämmer eller inte?

• Svar på tråden Betyder spindlar att huset är friskt?
  • Unik1

meeh..verkar inte som nån har nåt svar på detta
    *kryper ner i sängen o försöker låter bli att drömma om spajdisar*

• Xarxa

Lite sent svar kanske, för förhoppningsvis kan du ju sova ändå? Det sägs att spindlar i huset innebär att det inte finns någon fukt i det. Jag vet dock inte om det stämmer eller inte, men det är vad jag hört i alla fall...

• etanol

Har aldrig hört det förut, men det skulle ju vara en bra fingervisning om det stämmer.
    Är det dom där långbenta spindlarna du pratar om då?

• Carro W

Jag har med hört att har man spindlar i huset så är det torrt.

Men, i vårt gamla hus hade jag fullt av spindlar i tvättkällaren och där är ju inte speciellt torrt. Beror nog på vilken sorts spindlar det är. De som var i min källare var stoooora (hittade en som var ung 6 cm) och svarta, någon sa att det var skogsspindlar.

• MansonDust

Ja precis. Spindlar är ju där det är torrt. vi har spindlar i vår tvättstuga i källaren. Äckliiiiigt, men man får tänka positivt

• Egensinnig

Men de spindlar man hittar i källaren m tjocka ben är ju vattenspindlar! O såna trivs där det finns vatten. I avlopp mm. När jag bodde på landet hade jag ibland en stor, stor svart spindel i mitt vattenglas jämte sängen när jag vaknade ...burr

Läs :
    www.viivilla.se/expert.asp&articleid=18004

• Tigerunge

Har hört tvärtom. Har man spindlar i huset kan det tyda på fukt i det.
    Däremot sägs det också att ett hus med radon, där trivs inte spindlaarna.

• MansonDust

Våra spindlar är väldigt olika. En del är ju från själva avloppet, de håriga *Hjälp* men de andra är små, svarta. En del har sån där liiten kropp & aslånga ben. Blääh. Många olika !

• MansonDust

Många är väl att överdrva, ser sällan dom. Men av de vi sett på 1 år är det olika.

• LisaS

Det är en myt anser jag. Jag har bott i ett hus som va rejält mögelangripet och vi hade massor med spindlar av olika slag. När det regnade som mest och grundvattnet steg så hade vi en halvmeter vatten i källaren.

• Tigerunge

Där stärks min teori, då mögel brukar innebära fukt

Svar på tråden Betyder spindlar att huset är friskt?