• Skrinda

Garanti, dammsugare?

Trodde jag kunde det här med garanti och reklamationsrätt, men nu är jag förkyld och trög i huvudet och behöver hjälp av ngn vänlig själ!

Vi köpte en ny dammsugare i mars 2005, idag slutade "kopplingen i suget" fungera = man kan vrida och dra hur som helst i startratten men dammsugaren fattar inte att den ska suga... Går detta att reklamera inom garantin, eller? Jag har suttit på konsumentverkets sida en bra stund nu, men det bara snurrar i huvudet och på OnOff svarar de inte i telefon.

Hjälp! Kan ju inte köpa en ny dammsugare för över 1000:- vartannat år!

Jag förstår så mycket som att garantin gäller i två år från inköp, men jag begriper inte om plötsliga haverier som detta ingår eller om det bara är uppenbara produktionsfel...

Någon som vill hjälpa ett förvirrat pucko?

• Svar på tråden Garanti, dammsugare?
  • jassikan

Konsumentköplagen reglerar inte garantin. Så det är inte säkert att det finns någon garanti, det beror på vad säljaren/tillverkaren valt att göra.
    www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=125

Huruvida det är garanti eller ej bör stå på ditt kvitto, eller annan handling som medföljde vi köp. I annat fall är det nog bara att ta kontakt med butiken/tillverkaren och hör med dem.
    Men enligt OnOffs webbsida:
    www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vInfoPage/99_9245
    så har de 12 månaders garanti.

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en produkt inom max 3 år, för köp gjorda efter 1 april 2005. På tidigare köp gäller 2 år.
    Men det gäller bara för fel som fanns från början. Görs reklamationen 6 månader efter köpet är det du som köpare som måste visa på att felet fanns där från början. Görs reklamationen inom 6 månader efter köpet så är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=1674
    www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=133

• Skrinda

Tack, men allt detta har jag läst utan att begripa

SKA en dammsugare lägga av efter mindre än två år eller får man den lagad/utbytt? Det är ju ett uppenbart fel om maskineriet inte håller längre än så...

• jassikan

Det är ju det som är dilemmat tyvärr. För att du ska kunna reklamera den måste du bevisa att det var fel på den från början.
    Och även om man själv är hel övertygad om att det är måste vara så, så är det tyvärr inte så lätt att bevisa det.

Det flesta ger 1 års garanti, precis som onoff, på denna typ av varor. Så det kan ju i princip innebära att man kan behöva köpa nya grejer efter 1 år.
    Att köpa kvalitetsgrejer kan löna sig, men det finns ju ingen garanti för att de håller längre heller tyvärr. Om inte tillverkaren har någon slags produktgaranti.

Är det inte ett ursprungsfel på varan får du troligen betala undersökningsavgiften. Onoff tar 400:-, och om de inte hittar ett ursprungsfel så får du stå för den kostnaden + att du fortfarande har en trasig dammsugare tyvärr.
    Och har den inget ursprungsfel så får du själv stå för ev. rep. kostnader, vilket kan bli dyrt.
    Risken finns att det faktiskt blir billigare att köpa en ny dammsugare.

Svar på tråden Garanti, dammsugare?