• Raven74

ni som har magsår, vad äter ni???

Har varit jättesjuk nu i över en mån, inte kunnat äta nåt osv. haft diarre osv.

var hos dr nu i veckan med alla tester o det visade att jag har "början" till magsår.
    Jag fick tabletter som skulle hjälpa men inga direkta kostråd.

Vad äter ni som har magsår, det måste ju finnas nåt man kan äta mer än pasta, ris o potatis, just nu kan jag inte äta sås, kött eftersom det svider nåt kopiöst när jag har ätit detta.

• Svar på tråden ni som har magsår, vad äter ni???
  • Wilowa

Du får nog pröva dig fram, men kokt okryddad mat är bra. Allt eftersom medicinen börjar verka, så kommer du ju att kunna äta mer saker. Vad är det för medicin du har fått och hur kunde läkaren konstatera att du har början till magsår? Vilka test fick du göra?

Jag är själv i ganska liknande situation, fast jag får inte ont utan obehagskänslor i hela kroppen. Jag kom av en slump på att det kom från magen! Nu äter jag Andapsin i väntan på ev gastroskopi. Först åt jag omperazol ratiopharm, men den var för bra enligt läkaren! Då skulle det hinna läka ihop innan jag hann göra gastroskipin!

Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Raven74

jag har med fått andapsin, tycker det fungerar sådär.

jag fick lämna urinprov o blod.
    Sen fråga dr om det fanns i släkten o det finns det ju och eftersom det då e ärftligt så.
    Sen frågade han hur jag hade det omkring mig om det var stressigt osv o om det hänt mkt på sistone.
    Och det har hänt en j'''a massa.

sen när det gäller gastroskopin fårvi se när det händer

• Wilowa

Har du inte fått göra avföringsprov?

Om du inte ska göra gastroskopi, så finns det mediciner som är bättre än andapsin! Den jag åt innan var mycket bättre och jag vill börja med den igen! Andapsinen har ju så stora tabletter, jag klarar inte att svälja dem så jag löser upp dem i munnen innan jag sväljer. Den ansra medicinen var små kapslar som jag tog en åt gången. Jag väntar bara på att få svar på om jag hade blod i avföringen eller inte. Har jag det så ska jag göra ett gastroskopi, om inte hoppas jag på att få byta medicin!

Man kan inte öppna en bok utan att lära någonting / Kina
  • Familytime

Jag gick in i väggen totalt för nästan precis ett år sen. Jag tuppade av i min lägenhet och kunde inte förmå mig att ta mig upp. Hade haft jätteproblem med magen en längre tid, men inte fattat allvaret i det hela. Efter att jag kräkts kaskader så fastställdes det att jag hade början magsår.
    Eftersom jag inte hade råd att hämta ut någon medicin, så fick jag en billig protonpumpshämmare, Omeprazol.
    Jag blev även beordrad vila och fick 2x3 tabl Lergigan om dagen. Eftersom jag var ensamstående mamma, så följde jag givetvis inte den saken. Jag kunde ju absolut inte ligga neddrogad varje dag när jag var ensam med min son.

Det jag helt enkelt gjorde var att stänga in mig och grabben i tre veckor. Jag gick enbart ut när vi behövde handla och inte annars. Det var tre veckor av sömn och vila och det enda som hjälpte mig. Sen kunde jag inte äta ketchup, juice och starkt kryddad mat. Men huvudsaken är att man inte förlitar sig för mycket på medicinerna utan försöker hitta lugn och ro i sin vardag ett tag. Och att man lär sig lyssna ordentligt på sin kropps signaler. Jag har en mycket lägre stressnivå idag, men jag lär mig att läsa av när jag börjar känna av stress och helt enkelt dra ner på tempot väldigt.

Det är det bästa tips jag kan ge dig! Det funkade på mig och jag har inte haft problem alls med magen efter de tre veckorna.

Svar på tråden ni som har magsår, vad äter ni???