• jocer84

Socionomprogrammets kurser på distans???

Brukar alltid få bra svar här på Fl så därför undrar jag om nån vet;

Jag har tänkt söka till Socionomprogrammet framöver men inte just nu.. Dock är jag sugen på att läsa nån enstaka kurs på distans som ingår i just socionomprogrammet så man inte behöver "läsa om" den kursen sen.

Hittar inte så mkt på studentum om just distanskurser så därför undrar jag om nån vet vart man kan läsa någon/några av följande högskolekurser på distans (helt på distans då);

ÅR 1
    Socialt arbete 1-15 hp (Grundnivå)
    Socialrätt 1-15 hp alternativt profilkurs med rättslig riktning 15 hp (Grundnivå)
    Sociologi 1-15 hp (Grundnivå)
    Psykologi/Socialpsykologi 1-15 hp (Grundnivå)

ÅR 2
    Socialt arbete 16-45 hp (Grundnivå)
    Socialrätt 16-30 hp (Grundnivå)
    Socialt arbete tillämpad utbildning 1-15 hp (Grundnivå)

ÅR 3
    Socialt arbete teorier och metoder 46-60 hp(Grundnivå)
    Socialt arbete tillämpad utbildning 16-30 hp (Grundnivå)
    Socialt arbete med inriktning mot forskningsmetodik, kunskapsöversikt och eget arbete 61-90 hp (Grundnivå)

ÅR 4
    Socialt arbete 15 hp, valbara profilkurser (Avancerad nivå)

• Svar på tråden Socionomprogrammets kurser på distans???
  • AmiliaK

Hej! Självklart kan du läsa någon av kurserna redan innan, men jag skulle nog rekomendera dig att börja på programmet ändå. Man läser liksom kurserna i olika ordning på högskolorna och så går man ju i samma klass under i princip alla år. Minns när jag gick och det var någon som läst en kurs att det bara blev besvärligt vad de skulle fylla tiden med då. Jag menar att få studiemedel vissa veckor utan att läsa går ju inte då. Sen är det inte kul att hoppa in i annan klass bara för att man läst snabbare. Man får ju en speciell samhörighet när man går ett helt program. Kolla med studievägledaren på den skola du tänkt söka till. Jag tog min examen i januari -01 och mycket kan ha hänt sen dess. Stort lycka till och vad kul att du vill bli socionom!

• jocer84

Grejen är att jag tänkte jobba under den tiden klassen läser den kursen och sen hoppa på kursen igen, jag kommer enbart att ta bidragsdelen från csn nämligen.

AmiliaK

Vad jobbar du inom för område nu?

• AmiliaK

Okej, ja då kan det ju vara ett alternativ. Men det finns ju så mycket roligt på sidan om när man pluggar. Det är ju oftast det som är själva behållningen.
    Jag arbetar som socialsekreterare med ungdomar, de uppbär försörjningsstöd och är mellan 18-24 år. Trivs mycket bra!

• jocer84

Oki låter intressant!

Ett sådant jobb skulle jag kunna tänka mig! Har dock hört att just socialsekreterarna är lägst avlönade av socionomyrkena.

• Blueangeleyes

Jag läser själv till socionom med socialpedagog inr. i Norrköping och har tidigare läst en annan inriktning i grannkommunen Linköping. Det var krångligt att få kurser tillgodoräknade för min del, så jag kan tänka mig att det blir svårt för dig med om det inte är kurser vid samma universitet för då är det väl lite enklare. Hursom helst så fick jag endast tillgodoräkna mig 1 år av de 2 jag läst så nu läser jag termin 4 igen.. inte så kul. Lycka till, hur du nu än gör.

• AmiliaK

Nja, det beror på vilken kommun du arbetar inom. Här är kuratorerna lite efter i lön eller i alla fall lika som oss. Vill man käna pengar ska man nog satsa på privata sektorn eller öppna eget. Kommunen och landstinget har ungefär samma löner. Ingångslönen nu ligger på 22 000:- i månaden. Inte så mycket om du jämför med mansdominerade yrken kanske. Man om du jämför med när jag började jobba 2001 så var den 16 500:- så det har ökat snabbt.

• AmiliaK

oj, stavfel smög sig in. Menade så klart tjäna och inget annat!

• Miss USA

Finns det nån högskola som har socinomprogramet på distans ?? Funderar på att bli kurator och då behövs socionomprogramet eller har jag fel ??

Kärlek, familj och yoga - meningen med livet !
  • AmiliaK

Miss Usa: Ja, det finns högskolor som har socinomutbildningen på distans. Du är knutet till den ordinarie utbildningen t.ex. i Örebro och får åka tid ibland för att skriva tenta, men undervisningen kan man se via internet eller video. Ring skolorna som har utbildningen och hör dig för. För att vara behörig att söka som kurator ska du vara socionom och helst ha några års erfarenhet.

• jocer84

Nån som vet om socionomprogrammet finns på distans i södra sverige?

• Miss USA
    jocer84 skrev 2007-02-10 16:21:29 följande:
    Nån som vet om socionomprogrammet finns på distans i södra sverige?
    Det undrar jag med
    Kärlek, familj och yoga - meningen med livet !
  • AmiliaK

som sagt, ring till universitetet i Göteborg eller Lund. De har utbildningen och kan svara på om det går att läsa den på distans därifrån. Går säkert utan problem!

Svar på tråden Socionomprogrammets kurser på distans???