Inlägg från: AmiliaK |Visa alla inlägg
  • AmiliaK

Socionomprogrammets kurser på distans???

Hej! Självklart kan du läsa någon av kurserna redan innan, men jag skulle nog rekomendera dig att börja på programmet ändå. Man läser liksom kurserna i olika ordning på högskolorna och så går man ju i samma klass under i princip alla år. Minns när jag gick och det var någon som läst en kurs att det bara blev besvärligt vad de skulle fylla tiden med då. Jag menar att få studiemedel vissa veckor utan att läsa går ju inte då. Sen är det inte kul att hoppa in i annan klass bara för att man läst snabbare. Man får ju en speciell samhörighet när man går ett helt program. Kolla med studievägledaren på den skola du tänkt söka till. Jag tog min examen i januari -01 och mycket kan ha hänt sen dess. Stort lycka till och vad kul att du vill bli socionom!

• AmiliaK

Okej, ja då kan det ju vara ett alternativ. Men det finns ju så mycket roligt på sidan om när man pluggar. Det är ju oftast det som är själva behållningen.
    Jag arbetar som socialsekreterare med ungdomar, de uppbär försörjningsstöd och är mellan 18-24 år. Trivs mycket bra!

• AmiliaK

Nja, det beror på vilken kommun du arbetar inom. Här är kuratorerna lite efter i lön eller i alla fall lika som oss. Vill man käna pengar ska man nog satsa på privata sektorn eller öppna eget. Kommunen och landstinget har ungefär samma löner. Ingångslönen nu ligger på 22 000:- i månaden. Inte så mycket om du jämför med mansdominerade yrken kanske. Man om du jämför med när jag började jobba 2001 så var den 16 500:- så det har ökat snabbt.

• AmiliaK

oj, stavfel smög sig in. Menade så klart tjäna och inget annat!

• AmiliaK

Miss Usa: Ja, det finns högskolor som har socinomutbildningen på distans. Du är knutet till den ordinarie utbildningen t.ex. i Örebro och får åka tid ibland för att skriva tenta, men undervisningen kan man se via internet eller video. Ring skolorna som har utbildningen och hör dig för. För att vara behörig att söka som kurator ska du vara socionom och helst ha några års erfarenhet.

• AmiliaK

som sagt, ring till universitetet i Göteborg eller Lund. De har utbildningen och kan svara på om det går att läsa den på distans därifrån. Går säkert utan problem!

Svar på tråden Socionomprogrammets kurser på distans???