• mammiiie

17-18 grader i lägenheten!!!

Jag undrar om någon vet omd et finns nån slags "lag" på hur varm man har rätt till att ha i hyreslägenhet. Just nu har vi 17,6 grader här inne och det är svinkallt, man får sitta med filt vid datorn, tvn ect... och händerna blir kalla jättelätt. Jag vet att vår hyresvärd är snål, men tänkte ändå höra om man inte borde ha rätt till varmare? har hört nåt om 20 grader, MINST? stämmer detta? jag är väldigt frusen av mej, och min smabo är tvärtom, varmblodig, men t.o.m han fryser ju!!!

• Svar på tråden 17-18 grader i lägenheten!!!
  • Vanilj

19 grader ska man ha tror jag det är vi har rätt bra under det.. brrrrrrrrr

Andas djupt så kan du ta dig igenom allt!
  • mammiiie

alla element ligger på högsta och man KAN fixa nt med att skruva upp nåt bakom fläkten i köket, mend et är SVINDYRT och då kan man ju inte direkt säga att värmen ingår i hyran längre?

• Sanna Marie

Vi har samma problem i vår lägenhet som ligger på nedervåningen med källaren nedanför.

Dotterns rum är kallast - ligger på 16 grader ibland så nu har jag stoppat en handduk vid fönstret och kollar till henne på nätterna så hon inte har slängt av sig täcket.

Det är en spricka under fönstret som det drar kallt ifrån, och golvet är svinkallt att stå på.

Jag tror att det ska ligga på 20-21 grader. Vår vaktmästare var här förra året och tätade fönstren men vad hjälpte det. Man blir irriterad då man ändå betalar över 5000:- i hyra.

• Jessica K

Har lika kallt här. Burrr!
    Har klagat hos hyresvärden två gånger redan och de har sagt att de ska fixa det... men inget händer. Surt! Får säga till igen i veckan.

mammiiie: gå och klaga du också om du inte redan gjort det!

• tolallik

Vi har 22 grader i vår lägenhet. Skulle nog tro att man borde få ha varmare än 17 grader. Tycker att våra 22 grader är kallt så då kan jag bara tänka mig hur kallt det är hos er.

• Nenne 71

Ring hyresgästföreningen och fråga.
    Tror 20 grader är gräns.

• Nella

Tycker du ska ringa dom i morgon eller på måndag och verkligen klaga.. det är ju inte bra att ha det så där

• På Tiden

20-23 grader rekommenderas. Under 18 grader betrakras som "olägenhet för människors hälsa". Likaså om golvets yttertemeratur understiger 16 grader.

• Snö80

Jag har också 17-18 grader i lägenheten men det är frivilligt för jag har inte fullt krut på elementen

• Jessica K

16,4 står min termometer på nu... 20 cm från min säng(soffa under dagtid).

• mammiiie

Jessica K: nä, jag har inte klagat ännu... men för... de som bodde här innan oss sade också att det var kallt och att ju kallare det var ute, ju kallare blev det i  lägenheten.. så innan jag skrev på pappret så frågade jag hyresvärden att "ja, de som bor där nu tyckte det var väldigt kallt och att de ibland kunde ha neråt 17 grader" då ville han skoja till det och vifta bort det med "Har de öppet fönstret hela tiden eller, hehehe". tänk er en gubbe på 55+ med sjömansskägg säga detta... han är känd för att vara snål och svårt att ha å göra med. usch, flyttar nog innom en snar framtid!

• Vanilj
    Andas djupt så kan du ta dig igenom allt!
  • På Tiden

20-23 grader rekommenderas. Under 18 grader betrakras som "olägenhet för människors hälsa". Likaså om golvets yttertemeratur understiger 16 grader.

Det här är uppgifter från socialstyrelsen. Kontakta hyresgästföreningen så får du hjälp!

• Jessica K

mammie: gå och säg till på måndag! Eller be dem komma och kolla på termometern och känna hur det känns.

Jag måste gå dit igen på måndag. Mina fingrar är iskalla!

• mammiiie

Jag märker att när jag går närmre dörren till balkongen är det mkt kallare golv där, kan det vara så att det läcker in luft? jag borde kasnke höra med mina grannar hur kallt/varmt de har också? vi har ju alla samma uppvärmning

• LindaK

vi hade oxå bara 17 grader i våran lägenhet innan, men jag ringde felanmälan och en karl kom och mätte temperaturen och så sa han att man iaf ska ha 21 grader. Det har blivit varmare här nu, men jag tror inte vi är uppe i 21 grader. Så kolla upp det. Hos oss sa han något om att centralgrejjen i källaren kanske inte var inställd på att ge ut max värme i lägenheten.

Svar på tråden 17-18 grader i lägenheten!!!