• Proppadero

hur värmer ni pulver Nan??

Har precis köpt Nan 1 i pulverform som ska blandas med vatten.Hur blandar ni? Blandar ni nytt varje måltid eller gör ni blandning och sparar i kylen?
    Kokar ni vattnet på spisen eller värmer ni i micron?Måste vattnet koka????

• Svar på tråden hur värmer ni pulver Nan??
  • Gustie

Vi har kommunalt vatten men kokar ändå...

Sen blandar vi några flaskor åt gången. Enligt Neo här i Helsingborg så kan det stå i ett dygn i kylen.
    Sen värmer de i mikro så det har vi också börjat göra, innan värmde vi i vattenbad men nu är mängden så stor att det tar så lång tid, framförallt på natten.

• Maggi74

Jag kokar upp vatten i vattenkokaren (kan även göras i kastrull) på morgonen. Sen har man ju det vattnet till hela dagen.
    Själv häller jag upp lite av det i en ½-liters flaska som jag har med mig om jag ska någonstans.

När det är dags för att ge lite mat, så häller jag upp vattnet från flaskan, slänger i rätt mängd pulver och värmer på i 10-15 sekunder i micron.
    Då är ju vattnet redan kokat på morgonen, så det behöver inte kokas upp en gång till.

• TezzyBump

vattnet skall kokas upp, blir fritt från bakterier, o bebisar är ju fria från det också då dom föds. jag brukar koka upp vatten i en kastrull, låt det gärna koka några minuter. sedan väntar jag till det är ca 40grader o häller det då i en termos.
    man skall aldrig spara o värma upp blandad mat, det bildas lätt bakterier. tror gränsen ligger vid 30min.
    sen ska man tydligen inte koka i vattenkokare då de lossar ämnen från de där sakerna i botten *tappar orden* o det tar ju inte så fasligt lång tid på spisen. och kom ihåg alltid kallt vatten som kokas upp, inte från varmvattenkranen-lossnar bakterier o liknande från rören.

så när jag ska göra mat häller jag upp mängden vatten från termosen i flaskan sen i med pulver o skaka lite.. färdigt!

• TezzyBump

vämer man den blandade maten i micron försvinner många många vitaminer o mineraler. gäller även eran mat!

• TezzyBump

hur jobbigt är det egentligen att blanda maten när den skall ätas? tar ju inte alls lång tid om man har vatten i rätt temperatur i en termos.

• cinah75

Om man värmer i micron på låg effekt t.ex. 350 W och 2 minuter så är det inte så stor risk att näringsämnena försvinner. Har jag lärt mig.

Och när det gäller att koka vattnet om man har egen brunn. Ja, om man är osäker på vattenkvaliteten. Vi har kollat upp vårt vatten och har efter att killarna blivit två månader börjat blanda med kallt kranvatten.

• Villebusen

När vi gav ersättning kokade vi vatten och hällde direkt i termos.. vi hade jämt varmt vatten.. sedan en flaska kokt vatten i kylen som vi blandade i till rätt temp. Har inte riktigt förstått alla som blandar i förväg och spara i kylen. Detta gick mycket fortare vi hade ju oxå maten klar på typ 30 sek. Vi kokade vattnet då vi började med välling då vi oxå värmde vällingen i micron. På ersättningspaketen står det att den EJ ska värmas i micron..

• Min skrutt

Innan barnet är 4 månader ska vattnet kokas så vi har kokat i vattenkokare inför varje gång. Hällt i en kastrull och satt i diskhon med kallvattnet på och vispat tills det är 40 grader, använder en digital koktermometer, Tar inte lång tid det heller och då är vattnet färskt vilket jag tycker känna bättre än att ha det stå i flaskor eller termos och lagra bakterier.

Har upplevt att det är svårt att få pulvret att ösa sig ordentligt om det inte är tillräckligt varmt. Vattnet ska dock inte vara över 40 grader då proteinerna i mjölken klumpar sig. Sedan ska man INTE laga till maten mer än MAX en timme innan den används då den ska vara så färsk som möjligt då barnet får den.

Men alla gör ju det som är enklast för dem.

• alexis2006

Läst lite i tråden.. olika åsikter.. vi kokar med vattenkokare, häller i 4-5 nappflaskor, kyler under kranen, in i kylen, micrar vattnet, i med pulver och sedan serverar.. är det okej? hur länge kan man spara nan2? ibland så förbereder vi mat inför första maten kl 06.. men låter den aldrig stå mer än 8 timmar.. fel, rätt?

Mamma till Alexis 2oo6-1o-18
  • Sophisticated

vi kokarer i vattenkokare, haller upp i flaskan, i med pulver och sen svalnar under kallvatten. Tar allt som allt ca 5 min.
    inte speciellt jobbigt, men har ju fatt en hel del tips pa denna sidan.

• MrsJ
    xoduse skrev 2007-02-14 16:11:11 följande:
    Läst lite i tråden.. olika åsikter.. vi kokar med vattenkokare, häller i 4-5 nappflaskor, kyler under kranen, in i kylen, micrar vattnet, i med pulver och sedan serverar.. är det okej? hur länge kan man spara nan2? ibland så förbereder vi mat inför första maten kl 06.. men låter den aldrig stå mer än 8 timmar.. fel, rätt? Mamma till Alexis 2oo6-1o-18
    Vi gör PRECIS likadant !   Rätt eller fel...det funkar super iaf...
    ♥Molly 061106♥
  • alexis2006
    MrsJ skrev 2007-02-14 22:51:38 följande:
    Vi gör PRECIS likadant !   Rätt eller fel...det funkar super iaf... ♥Molly 061106♥
    Okej, ja det funkar fin fint!! Hur länge låter ni maten stå i kylen typ när ni ska förbereda?
    Mamma till Alexis 2oo6-1o-18
  • MrsJ
    xoduse skrev 2007-02-15 14:52:47 följande:
    MrsJ skrev 2007-02-14 22:51:38 följande: Vi gör PRECIS likadant !   Rätt eller fel...det funkar super iaf... ♥Molly 061106♥Okej, ja det funkar fin fint!! Hur länge låter ni maten stå i kylen typ när ni ska förbereda? Mamma till Alexis 2oo6-1o-18
    Ja, du...tror att det längsta varit typ 22-07 !? Vanligtvis så går jag å lägger
    mig senare, men det är nog det längsta...Räcka ut tungan 
    Iof...någon gång var vi borta från morron till e.m å då gjorde jag nog 2
    flaskor hemma innan å tog med mig !?

Jag tror inte det är såååå farligt med ett par timmars förberedd ersättning !
    ♥Molly 061106♥
  • Gustie

Ja, det är sannerligen olika hur man gör, och vad som är rätt vet väl egentligen ingen..

På Neonatalavdelningen här på vårt sjukhus så blandar de Nan i en bringare som kan stå i max ett dygn i kylskåp (de har säkert större åtgång men enl de KAN det stå i ett dygn) och de värmer det i mikron också..

Jag kan ju inte annat än tro att de borde veta, och just på Neonatal är det ju väldigt viktigt att barnen får i sig all näring de behöver...

Däremot skulle jag nog inte vilja ha vatten i en termos, jag har alltid fått för mig att om något står i ljummen värme för länge så bildas det bakterier, antingen ska det vara varmt eller kallt...men jag vet inte om det gäller vanligt vatten i och för sig...

Svar på tråden hur värmer ni pulver Nan??