• maadicken

vad tycker DU att en gudförälders / fadders uppgift är??

ja vad har dom för uppgift enligt dig??
    varför har DITT barn fadder / gudförälder??
    vad annser du att DIN uppgift som gudförälder / fadder är??

och tycker du att man måste ha en kristen tro för att vara gudförälder / fadder??

några nyfikna frågor bara....

¤~jag ska bli mamma efter 41 månader av längtan~¤ ~~vecka 37~~
  • Svar på tråden vad tycker DU att en gudförälders / fadders uppgift är??
  • Snö80

Jag har fått uppdraget att bli fadder och det är jag stolt över. Jag tänker lära det lilla pyret allt jag kan och följa hennes uppväxt, finnas där för henne och hennes mamma och pappa. Jag har ingen kristen tro, är ateist.

• mammutten81

TYcker inte man behöver ha en kristen tro, utan by sig om barnet.

• Storasyrran

För mig är faddrarnas viktigaste uppgift att be för barnen, och därför har våra barn faddrar. Jag skulle inte välja faddrar som inte själva hade en kristen tro.

• Minimamms

Jag tycker att man får völja själv vad man vill av de tilltänkta gudföräldrarna. Vi är inte troende själva, men ville ändå ha gudföräldrar/faddrar. Sen har vi talat med dem om vad vi har för "förväntningar" på dem. I stort sett är de till som stöd. Som extraföräldrar. Det fungerar dock bara med gudmor. Gudfar har ni inte sett röken av på tre månader och dottern är bara 4 månader... Men han kanske skärper sig. Det blev inger julklapp dock.

De fick även välja mellannamn till dottern.

• G P

Eftersom det juridiska ansvaret sen länge försvunnit och jag inte är religiös så är mina krav på en fadder enbart engagemang i mitt barn. Alltså intresse och att det läggs lite tid på barnet.
    Presenter och sånt ar absolut inte viktigt, inte heller ska faddern lägga sig i fostran. Snarare en extra vuxen att umgås med då och då.

Detta var våra kriterier när vi valde faddrar till vår dotter. Hittills uppfyller bara en av dom kriterierna (vi var tydliga med vad vi ville när dom tillfrågades så det är en besvikelse).

• Mickis74

Finnas i barnets närhet under livet...

Svar på tråden vad tycker DU att en gudförälders / fadders uppgift är??