• MissWhiskey

Magsjuka=du har pesten

I fredags började vår 7 månaders son kräkas upp maten och efter ett tag ringde vi sjukvårdsupplysningen. Där fick vi tag i en underbar tjej/kvinna/dam. Ovanligt eftersom att vi alltid sprungit på nötter rent ut sagt. Iallafall så sa hon att vi skulle blanda salt socker och vatten och ge sonen, hon ringde tre ggr och frågade hur det var och han drack vattnet väldigt bra. När han fick sista matningen för kvällen så åt han kanske max 100 ml Nutramigen.

På lördag morgon kräks min make som en tok och mår jättedåligt. Mina föräldrar kommer över då både maken och sonen var risiga och hjälpte så jag hann tvätta och städa. Sen så blev jag liggandes och kräktes. Då hämtade de sonen och skulle passa honom så vi fick ta hand om oss själva lite.

Strax efter ringer min mamma och säger att han återigen har spytt upp maten. Ringer sjukvårdsupplysningen som tycker att vi ska fortsätta med salt socker vatten. Oki, så de gör det. Dock vill han ej ha speciellt mycket av varken detta eller vanlig mat men han verkar pigg och får i sig lite lite.

På kvällen ringer min far då min mamma blivit sjuk och kräks och kräks och är jättedålig. Så lilla sonen kommer hem. Får lite lite mat och sen somnar han. Vaknar vid två och är otröstlig och kräks gång på gång. Han har 38, 4 i feber och nu är vi sjuka och vi är oroliga för honom. Ringer sjukvårdsupplysningen, förklarar läget och säger att vi vill komma in så de får kolla honom för han är väldigt slapp och hängig osv. Nä vi fick ej komma först för vi hade antagligen magsjuka, ja men det struntar i sa jag för det är ju ej säkert att sonen har det och eftersom han ej fått behålla nån mat och "vägrade" dricka så ville vi ej chansa.

Kommer in på akuten vid kvart över 3. Tar sjuktaxi då vi ej har nått annat sätt att ta oss in. Kommer in och får gå in på ett annat ställe då de ej vill ha oss med de andra pga magsjuka. Jaja fine oki.

Kommer in på ett rum där vi blir sittandes och vi känner på sonens panna som har blivit jättehet. Ringer på signalknappen så en sköterska kommer. Tar tempen, 39,2. Han får lite saft blandat med salt, socker och vatten. Går bra några ggr sen vill han ej ha mer. Han blir dassigare och efter en en och en halv timme så ringer jag på signal knappen för vi vill veta vad som händer. Kommer in en riktig nippertippa och jag säger först vänligt att var är läkaren egentligen för sonen är inte alls bra nu. Ja det är många andra här. Oki men då borde det kanske finnas fler läkare. Hur länge ska vi behöva vänta till tyckte vi. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa sen men nått sa hon som var spydigt och jag blev förbannad och sa till henne att med det attityden kanske hon ej borde ta hand om sjuka människor. Hon ställer sig och skrattar åt oss skiter i att överhuvudtaget kolla sonen och GÅR.

Jag blir arg, ledsen. Vi är alla tre sjuka, jag är yr och mår dåligt. När klockan är kvart i sex kommer en läkare in. Känner på hans mage, lyssnar på hjärtat. Kollar ej temp eller nått annat. Säger att det här ska man ej åka in för. Vad sa de egentligen på sjukvårdsupplysningen? Jo sa jag jag sa att vi ville åka in för vi var oroliga osv. Ja men detta lilla kan man ej komma hit för. Nähä oki, och hur dålig ska man vara egentligen för att komma in? Vad för temp osv. Ja 41 grader kan man ha....va tänkte jag skämtar hon med mig. Men även där får man kolla hur pigg han är....sen dör man ju ej av magsjuka men det är klart det är ju en dödlig sjukdom.....barn i U-länder dör ju av det.....

Så vi fick vackert åka hem efter fem min med läkaren och massa uppmaningar. Förlåt att vi är oroliga, förlåt att vi ej litar på sjukvårdsupplysningen då det nästan tagit livet av oss förut men visst TACK.

Sen pratar jag med min mamma idag för hon hade blivit så dålig så pappa ringde efter ambulans åt henne inatt. Hon hade såna kräkningar och sån värk i ryggen att hon nästan var helt väck. Hon hade även svårt att andas. Nä då fick de tjata på att de skulle ta med sig dem för att det var bara magsjuka sa ambulanspersonalen.

Det kommer fram att mamma har en inflammation i ryggen som orsakar kräkningarna och hon har så ont. Har fått värktabletter osv så vi hoppas det går över snart.

Jag undrar, när du är död, tar de med dig då i ambulansen? När jag ej kan andas och är blå släpper då akuten in dig och kollar dig inom kanske 3-4 timmar om du har tur? Hur sjuk/död ska du egentligen vara? Ska man skita i sin magkänsla när det gäller ens barn för att nån som ej träffat barnet än säger att ni behöver ej åka in. Ska man lita på sjukvårdsupplysningen efter alla misstag som görs? Å har du magsjuka så vägras du nästan komma in på sjukhuset. Men är det ej just ett SJUKHUS för dem som är dåliga? Om du ej får behålla nått blir du uttorkad och behöver vård. Har du ett sjukt barn som tidigare blivit behandlad illa av sjukvården får du ej komma tillbaka då då du är orolig och rädd för barnets hälsa?

Det är ett konstigt land vi lever i.

Mamma till Casper
  • Svar på tråden Magsjuka=du har pesten
  • Sunflower

Man kan enkelt säga så här, att magsjuka vill man inte ha in på sjukhuset. Det är många som redan är sjuka som kan sjukare eller till och med dö av att få magsjukan. Operationer kan ställas in, personal som får gå kort pga att det finns för lite frisk personal att tillgå. Patienter vars behandling får ställas in pga att magsjukan härjar. Jag förstår personalen på akuten att de inte ville att ni skulle komma in och kanske sprida smittan vidare.

Trist att du upplevde dig dåligt behandlad. Hoppas att ni mår bättre nu.

• Lejonelle

Håller med Sunflower. Självklart vill de inte ha in magsjuka på sjukhuset. Ni märkte ju själva hur smittsamt det var!!!

Hoppas att ni mår bättre nu.

• giz den allsmäktige

tummregeln brukar vara: 3 dagars kräkningar, inte får i sej vätska alls och hög feber.
    jag brukar alltid kräva att sjukvårdsupplysningen ringer upp akuten så ansvarig sköterska ringer upp mej om jag annser att sjukvårdsupplysningen svammlar uppåt väggarna.

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • kråkan krax

Instämmer helt. Jag belv själv isolerad när jag uppsökte sjukhuset pga diarre efter en afrikaresa. De förklarade vänligt att de inte kunde riskera att andra som vara svaga eventuellt blev smittade och då riskerade att dö. Synd att du inte blev bemött på ett trevligare sätt vilket man förväntar sig på ett allmänt sjukhus.

• Mangomagen

Hej Caspers mamma!!!!
    JAg blir jätteledsen när jag läser det du skrivit.
    Sverige är ett land som saknar fungerande sjukvård man måste vara frisk för att överhuvud taget få någon hjälp.
    Så klart du gjorde rätt som åkte in.Tänk om du inte hade åkt och något hemskt hade hänt.Små barn blir uttorkade jättefort.
    Jag oroar mig mycket för vad som skulle hända om flisan blev riktigt sjuk.Sjukhusen har inga resurser vi var inne när flisan var 5mån pga krampattacker (epilepsi i släkten) väntade 4h vid det laget mådde hon bra å ingen fara och vi blev inlagga men när doktorn äntligen kom blev han bortkallad efter 5min till FÖRLOSSNINGEN !!!!!! Och det var bara en doktor på akuten detta var nu tidig kväll jag undrar hur många barnläkare finns det på förlossningen om det blir problem.
    Tur att jag inte visste det innan flisan föddes då hade jag oroat mig ännu mer.
    Dock är de som orkar jobba inom våden värda en eloge tänk att de orkar det måste kännas hopplöst.
    Jag tycker att akutvård ska få kosta.Betalar gärna om det innebär att det finns fler doktorer.

Krya på er och försök att inte tänka på det.
    Det sliter för mycket på själen

Kram Madeleine

• lurv

Personalen har nog ganska god koll på vad som behöver göras eller ej. Även om du som förälder är orolig för ditt barn, vilket är fullt normalt så ser nog personalen att han är dålig men inte så dålig att han behöver tas omhand bums.

Angående ditt argument att det är en dödlig sjukdom i U-länder kan jag hålla med om men du ser väl skillnaden mellan ett U-land och Sverige? Din son är väl inte svårt undernärd utan är väl ganska välfödd. Om han förlorar några 100 gram vid en maginfluensa så gör det knappast något eller hur?

På en akutmottagning går man inte efter turordning, utan efter behov. Kanske kan vara skönt den dag man kommer in med ett barn som fått ett getingstick i halsen och inte får luft.

• Bonanza

Jag fattar faktiskt inte varför man åker in bara pga magsjuka? Det verkade ju inte som att han var helt borta och okontaktbar? Han drack ju lite?

Tyvärr åker många till akuten för ingenting. 39 grader åker man ju verkligen inte till akuten för.

• ros72

Usch!

Varför vara så känselkalla. Bra att du åkte in. När Sofia var 11 månader hade hon varit så utmattad att hon fick sin första men sista feberkramp. Det var det värsta. Vi fick ambulans till sjukhuset. De höll oss kvar under natten.

Vi fick beröm att vi var lyhörda.

Hur mår ni alla nu?

• mamman Linda

Jag har full förståelse för att sjukhuset inte ville ha dit en familj med magsjuka. det finns barn och vuxna som är sjuka och som har ett nedsatt immunförsvar där en magsjuka skulle kunna vara livshotande...därför vill man inte ha dit magsjuka människor, det är inte så konstigt...
    när min son hade RS var han och vi fullständigt isolerade på vårt rum, vi fick ringa på sjuksköterskan om vi ville ha mat i köket t.om då vi inte fick vara någon annanstans än i vårt rum enbart för att inte riskera smitta...

Sen har jag full förståelse för att ni var oroliga för ert barn! Att se sitt barn sjukt är jättejobbigt och just magsjuka är verkligen inte kul. Man kämpar ner ml efter ml med vätska för att inte riskera uttorkning dygnet runt...been there done that!
    Vi mätte mängden vatten, skrev upp och skrev upp hur mkt och när han kräktes...
    allt för att hålla koll...
    Ang. feber på små barn så kan dom ha upp till 41 graders feber utan att det är så farligt som det är för oss när vi har 41 graders feber. 39 graders feber är alltså inte någon jättehög feber på ett litet barn...

Jag skickar mina krya på er kramar och hoppas ni snart mår bättre! Det är inte kul att känna sig illa behandlade, läkaren kunde ha sagt det där mkt finare till er än vad hon gjorde!

*fniss*
  • MissWhiskey
    lurv skrev 2007-02-11 10:48:39 följande:
    Personalen har nog ganska god koll på vad som behöver göras eller ej. Även om du som förälder är orolig för ditt barn, vilket är fullt normalt så ser nog personalen att han är dålig men inte så dålig att han behöver tas omhand bums.Angående ditt argument att det är en dödlig sjukdom i U-länder kan jag hålla med om men du ser väl skillnaden mellan ett U-land och Sverige? Din son är väl inte svårt undernärd utan är väl ganska välfödd. Om han förlorar några 100 gram vid en maginfluensa så gör det knappast något eller hur?På en akutmottagning går man inte efter turordning, utan efter behov. Kanske kan vara skönt den dag man kommer in med ett barn som fått ett getingstick i halsen och inte får luft.
    det var läkaren som sa det med u-länder
    Mamma till Casper
Svar på tråden Magsjuka=du har pesten