• Blindness

Pölsa?

Hej, älskar ju pölsa och har ätit det ett par gånger under graviditeten. Vet ju att man inte ska äta lever. Pölsa är ju mest korngryn vad jag vet men vet också att det är lite inälvor i, men det är väl ingen fara? Det är väl för lite för att göra någon inverkan? Någon som vet?

BF 17 maj!
  • Svar på tråden Pölsa?
  • L2K

Tyvärr har jag inget bra svar. Försökte ringa min pappa som har tillverkat pölsa men han va inte avträffbar.

Enklast måste vara att maila livsmedelsverket eller prata med din BM.

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070722
  • lata kocken Johanna

har en burk pölsa härhemma

tycker inte att det ser ut att vara någon fara - man äter det ju dessutom ordentligt upphettat

anledningen till att man ska undvika tex levergryta och så under graviditeten är att man riskerar att få i sig (för fostret) toxiska doser retinol
    medan de rätter där man får i sig mindre mängder är helt OK (som leverpastej)

• Blindness

L2K, tack för att du försökte iallafall

Jag tror i mitt stilla sinne att det inte är något problem, lever ska man ju inte heller äta pga att det är mycket A-vitamin (antar att det kanske är de toxiska doserna?)

BF 17 maj!
  • kissmekate

tror inte att det över huvud taget är inälvor i pölsa. Men gott är det!

• Blindness

Står på burken att det är nöthjärta, nötlever, nötnjure i..... man ska ju inte läsa burken hehe men det är ju som sagt såååå gott!

BF 17 maj!
  • lata kocken Johanna

japp blindness - de doserna handlar de om

men eftersom mängden lever i pölsa är såpass låg så är det ingen risk

• lata kocken Johanna

(såvida du inte sätter i dig några kilo pölsa på en gång förståss)

• kissmekate

men då måste det ha varit ett "riktigt" recept som jag såg, på hemmagjord pölsa för jag vet att jag blev förvånad själv

• kissmekate

3 dl korngryn, 1,5 liter vatten, 2 st finhackade gula lökar, 1-2 msk salt, 2-3 tsk kryddpeppar mellangrov, mald vitpeppar efter smak, 2 kg köttfärs 10% fett.

Blanda allt väl i en kittel och låt småkoka i 1,5 timmar. Rör om ordentligt emellanåt så att det inte fastnar i bottnen.
    Önskas pölsa med leversmak, är det enklast att röra i en korvförpackning med mald leverbiff (tinad smet), när det återstår 20 min av koktiden.
    Servera med potatis och inlagda rödbetor eller lingonsylt.

Enkelt och gott.

från tasteline utan att göra anspråk på att det är äkta pölsa

• Wright sister

Man kan maila livsmedelsverket och fråga om man vill vara på den säkra sidan. Men jag tror som kock-Johanna, det är nog rätt små mängder.

• lata kocken Johanna

wright sister

det är ju bara att kolla vilken ordning råvarorna står i innehållsförteckningen - i det här fallet (på min burk) kommer lever som nr 5 och det betyder att det är en väldigt liten mängd

• L2K
    kissmekate skrev 2007-02-11 15:17:20 följande:
    3 dl korngryn, 1,5 liter vatten, 2 st finhackade gula lökar, 1-2 msk salt, 2-3 tsk kryddpeppar mellangrov, mald vitpeppar efter smak, 2 kg köttfärs 10% fett.Blanda allt väl i en kittel och låt småkoka i 1,5 timmar. Rör om ordentligt emellanåt så att det inte fastnar i bottnen.Önskas pölsa med leversmak, är det enklast att röra i en korvförpackning med mald leverbiff (tinad smet), när det återstår 20 min av koktiden.Servera med potatis och inlagda rödbetor eller lingonsylt.Enkelt och gott.från tasteline utan att göra anspråk på att det är äkta pölsa
    Nu har jag precis pratat med min pappa och läste upp receptet från tasteline och han höll med och sa att dom alltid hade lever i och dessutom hade med anjovis som krydda.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070722
  • Blindness

Som sagt, man äter ju inte flera kilo, och jag har ju fläsk till också så det blir ju bara ett tillbehör med pölsa! Nä, nu har jag bestämt att det inte är någon fara

Tack alla för engagemang och svar

BF 17 maj!
Svar på tråden Pölsa?