• Yosa

Är MICRO- värmd mat sämre?

En del menar att mat i micron är sämre. Jag skulle vilja att vi hjälps åt att reda ut detta.

Jag tror nämligen såhär:
    Den mat som man stoppar i micron kan väl ofta vara "sämre" redan från början tex färdigrätter, upptinad mat, köttbullar och korv (som man inte riktigt vet innehållet i) osv. maten blir väl inte sämre av att den värms i micron mot om man värmer i en gryta?

Mat som tillagas på rena, bra råvaror (tex en köttgryta) är mat med bra näringsinnehåll om man äter den direkt. Fryser man sedan det som blivit över för att sedan värma någon annan dag så förlorar maten viss näring. Sen spelar det väl ,ur näringssynpunkt, inte någon roll om man värmer det i gryta mot om man värmer det i micron?

Detta är bara vad jag tror, rätta mig gärna om jag har fel för jag vill veta hur det egentligen ligger till

• Svar på tråden Är MICRO- värmd mat sämre?
  • Sugarplum

Hej, tror det är som du säger- men ur bakteriell synpunkt så är det bättre att värma på spisen tex om man värmer vatten i micro så försvinner ju inte bakterierna somm finns- därför man inte ska värma vatten till välling och gröt i micro.

• Noran

Om man värmer något tillräckligt varmt i micron försvinner väl bakterierna. Det har väl med temperaturen att göra, inte om man värmer på spis eller i micro?

Kallt vatten finns det ju (nästan) inga bakterier i, så det kan ju inte spela någon roll hur man värmer det.

• devega

jag har totalvägrat att köpa en micro fast min sambo tjatar.
    det är en fruktansvärd strålning som går rakt ner i din mat. och strålning har vi ju tillräckligt av ändå. så jag kommer fortsätta microvägra!

• isisisis

Om du kör en disktrasa i micron så försvinner 95-97% av bakterierna.
    Om du då jämför att köra mat,som också innehåller livnödvändiga bakterier,är det ju klart sämre att inte få i sig dessa.
    Sen vad som händer med näringsvärdet överhuvudtaget är jag inte säker på.
    Jag tror att man tar bort endel vitaminer...men att endel blir kvar.
    Har jag hört nånstans för längesen.
    Det var nyligen på p3 jag hörde om bakterierna.

• Grenadjären

Jaha är det så att strålningen sitter kvar i maten när man tar ut den ur micron för att äta den???
    Det gäller väl samma med tillagning i micro som med mat man tillagar på spisen att man inte överlagar (överkokar eller vad det nu kan vara)
    Som jag skrev i en annan tråd så bör man passa sig för att tina upp kyckling i micron, då de bakterier vi annars är så rädda för i kycklingen följer med ångorna och sätter sig i den för bakterierna rätt så trivsamma miljön där innne i micron. Inte bara i ugnsdelen utan också i andra skrymslen och vrår där inne.

• häxvrål

Det blir ingen strålning rakt igenom din mat. Micron påverkar vattenmolekylerna i maten så att de rör sig=maten kokar. Maten blir inte strålad, inte farlig att äta.

Det enda är att det faktiskt blir ett magnetfält runt micron, men så länge man inte står med ansiktet framför luckan är det inte heller ett problem.

• isisisis

Du ska heller inte värma maten i plast som inte är märkt för att användas i micron.
    Annan plast kan vara farlig.

Svar på tråden Är MICRO- värmd mat sämre?