• Themis

Deodorant till 8-åring???

Jag har goda vänner som fått sina 8-åringar att använda deodorant för att föräldrarna tycker att de luktar svett (både killar och tjejer).
    Visst, min 8-åring kan väl också lukta lite ibland men inte så att jag tycker att det stör. Inte heller har jag haft någon tanke på att han skulle börja använda deodorant.

Vad tycker ni om det där? Är det vettigt att låta ett barn använda deodorant?

• Svar på tråden Deodorant till 8-åring???
  • MissBlaise

Helt klart vettigt, tycker att man ska lära sina barn att vara hygieniska och luktar man svett som åtta åring, varför inte tvätta sig under armarna och ta på sig deodorant.

• hillson

Min dotter hade nått som heter absolut torr när hon var 9 år pga att hon svettades så mycke..

walk for freedom.
  • Stellas Mami

Näe det tycker jag är för tidigt. Man ska ju istället lära sina barn att hygien är viktigt.
    En daglig dusch/bad är väl mer lämpligt för en sån liten.

• Trocadero

Att börja använda deo när det börja lukta svett är väl inget konstigt.

Låter tidigt med 8 år dock

• Themis

Tack för svaren.
    Jag håller med er i att det är självklart i att lära dem att hålla hygienen och tvätta sig ordentligt. Men däremot att de ska använda deodorant när de är så pass unga vet jag inte riktigt vad jag tycker. Det är ju skillnad om de hade varit 11-12 år sådär då de börjar få hormonförändringar och det där. Men som dessa barn jag skrev om är bara 8 år och använder deodorant (och t.o.m. mild parfym). Nja, jag får fundera lite till om vad jag tycker är vettigt.
    Det är intressant att se den olika synen på vad som är okej.

Ni som låter era barn använda deodorant, i vilken ålder var de när de började??

• mludvigs

Tycker att det låter tidigt men å andra sidan så om man luktar svett så är det ju inte så kul heller (för även om man har hur god hygien som helst så kan man lukta svett).
    Jag tror jag skulle kolla på apoteket (eller så) om det inte finns parfymfri deo att använda för det känns lite tidigt med parfym tycker jag.

• hillson

Vanliga deodoranter med parfym tycker jag man inte ska använda till barn,finns jättebra deosar på apoteket..Vissa barn och vuxna har problem med mycke svettningar och då räcker det inte med dusch och tvål..Absolut torr funkade bra på min dotter och hon slapp svettningarna..

walk for freedom.
  • ThisIsMe

Vissa barn börjar lukta pubertetsvett redan i förpuberteten och då kan det nog vara på sin plats med lite deodorant, för att bara tvätta räcker inte.

• Themis

Jag gör som ni säger, jag ska kolla upp vad det finns för milda deodoranter på apoteket. Även den "Absolut torr" som din dotter, hillson, använt. Tack snälla ni för era svar!

• Guwios

Min son började lukta svett trots daglig hygien. Köpte en deo som inte innehöll parfym eller alkohol. Han ville själv inte lukta svett och ev bli retad. Han var runt 9-10 år

• ebakken

min dotter började att lukta svett vid 7 års ålder. Åven om hon tvättar sig och sköter hygienen, så luktar det. Hon tyckte det blev jobbigt. Är i dag 8 och andvänder deo. Det är naturligt även för henne att tvätta sig varje morgon och sätta deo.....Gör ingen stor grej av det bara!

• Themis

Tack för ytterligare svar!
    Nädå, jag gör ingen stor grej av det, för det är det ju egentligen inte.
    Jag sa bara till honom att han ska tvätta sig under armarna varje morgon med när han gör iordning sig och ta på lite deodorant. Sen sa jag att man kan börja lukta lite svett i hans ålder och att vi med började med tvättning under armarna vid den tiden ungefär. Sen var det inte mer med det, han ryckte på axlarna och sa "jaha".
    Deodoranten är parfymfri.

Nu har jag vant mig vid tanken och tycker det är helt ok. Jag blev nog bara lite överrumplad att det faktiskt kunde vara normalt att börja använda deodorant i deras ålder. Jag hade inte deo som barn, kanske det var därför jag blev så förvånad att mina kamrater gav sina barn det. Men nu är jag med i gänget, jag vill ju inte att min kille ska utpekas som ofräsch och lukta illa.

• Xara

Jo absolut!! Det räcker inte med en morgontvätt under armarna för alla och puberteten kryper ner i åldrarna... själv fick jag mens när jag var 9 år och hade haft massor av svett & flytningar innan dess oxå.

Bonussönerna började på lågstadiet med hygienprodukter. (Däremot kan jag ha synpunkter på MÄNGDEN hygienprodukter de använder nu som tonåringar , men det är ju helt OT... ))

• Mamsis

Jag låter min tjej (8) använda deo för trots daglig tvätt kan hon lukta ganska rejält, man kan alltså stå bredvid och känna det, men behöver inte komma nära.

Svar på tråden Deodorant till 8-åring???