• LillaMalin

Valpen i bilen?

Hur gör man när man hämtar valpen?
    Vi ska köpa en bur att ha i bakluckan, ska valpen åka där från början?
    Känns så elakt att slänga in honom där alldeles ensam? Visst vi har en bit att åka så vi måste ju stanna en del och låta honom kissa.
    Och det är ju säkerheten man tänker på...
  • Svar på tråden Valpen i bilen?
  • Missing Wolf

Hej!
    Det är inte elakt att låta valpen åka bak i bilen där den ju ska sitta även i framtiden. En av er kan ju också sitta i baksätet i närheten av valpen.

Ord ger livet meningar
  • Pirum

Många valpar blir åksjuka i början och därför kan det vara bättre att låta valpen sitta i knäet på hemresan eftersom det inte gungar lika mycket. Det är så mycket nytt för den ändå.

Sedan när valpen vant sig vid sitt nya hem kan man börja öva bilåkning i buren korta stunder.

• Drakugglan

Nej, man ska inte ha valpen i knät. Det är inte säkert om ni skulle krocka. Hur liten och lätt den är så kan den slinka ur din händer och fara iväg genom bilen i en olycka.
    Vänj den att sitta i buren från början. Ta många pauser. Om du sitter i baksätet så når du den så den kan lukta på sin hand när han blir orolig.

• Millani

Valpen känner sig tryggare om du har den i knät just när den har lämnat sin mamma och sina syskon, så har jag gjort, sedan vänjer man valpen så fort som möjligt. Det kan bli traumatiskt att sitta ensam bak i bilen försa gången. Så det avråder jag.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • Celice
    Millani skrev 2007-02-11 15:24:11 följande:
    Valpen känner sig tryggare om du har den i knät just när den har lämnat sin mamma och sina syskon, så har jag gjort, sedan vänjer man valpen så fort som möjligt. Det kan bli traumatiskt att sitta ensam bak i bilen försa gången. Så det avråder jag. Njut av livet, det går inte i repris.
    Håller med! Låt den sitta i knäet, den har nyss lämnat sin mamma o syskon och behöver närheten den får av dig!
    När vi köpte vår hund fick vi en film från skk och där säger de att det är i knäet valpen ska sitta när man åker hem, så de litar jag på!
    Storken beräknas komma 070307
  • Jan H

Valpens första resa kan vara lite ångestladdad för valpen, kör försiktigt o han den i knäet. Man ska inte annars som de flesta skrivit ha valpen hos sig. Sätter du den i buren från början så ta inte fram den sen, för då kommer den att veta hur den ska göra för att komma fram.

• kiron

När vi hämtade vår valp så satt han i knäet först men sen la han sig till rätta vid mina fötter och sov hela resan hem. Uppfödaren rekommenderade det. Nu åker han alltid i bur!

• Nilla2005

näe, ingen bur när ni hämtar valpen, ha den i knäet då i stä´llet! Men sen är de ju bra om ni börjar bur-träna så fort som möjligt så klart!

NEJ! Jag väntar inget barn, jag väntar en Pelikan?!?!?!
  • skoggie

vi hade hunden i knäet och bra var väl det med tanke på att hon blev jättestressad. Hon kräktes också. Hade inte varit kul att ha henne i buren i det tillstånd hon var i då. Hon blev lugn av att jag klappade henne så när vi var framme sov hon lugnt. Hon har därefter inte heller haft några problem att åka bil. Hade hon fått vara i buren hade det nog blivit problem.

• ida06

Fråga eran uppfödare vad han/hon tycker om du ska ha den i knät eller ej. Men när vi köpt våra hundar så har dom uppfödarna sagt att man ska ha den i knät hem.
    Personligen så tycker jag att ni absolut ska ha den i knät hem och ta med en handduk/pappersrulle ifall den blir åksjuk & spyr.

• maruttan

Har alltid haft mina hundar i knät när vi hämtat dem. De är ju så små!! Har precis lämnat sina mamma och sina syskon och är oftast ganska så oroliga. Buren kan du ju börja med när h*n har blivit lite större. Lycka till!

pi.bilddagboken.se - världens sötaste pojke!
  • Tini

Vi hade vår lille valp i mitt knä med en handduk som hon hade haft i sin korg tillsammans med sin mamma under de första 8 veckorna.

****Stolt mamma till William 050210****
  • Pinglans

Jag tycker du ska ha valpen i knät, den känner sig tryggast då. Kan hända att den får panik i framtiden om du sätter den i bur helt själv på sin första biltur bort från sin mamma och sina syskon!
    Det där med buren kan du ta nästa gång du ska åka någonstans...börja med att låta valpen sitta u buren med stängd baklucka ett tag och sedan nästa gång kan du starta bilen osv...ta det varsamt!
    Lycka till!

Tuva & Fanny...Mitt liv!
  • LillaMalin

Tänkte han kunde åka i denna i baksätet bredvid mig. Kan jag stoppa in handen eller ta honom i knät om han blir väldigt stressad.

Svar på tråden Valpen i bilen?