• anezka

mjölkstockning "måste ha hjälp"

jag har fått mjölkstockning tror jag i alla fall, jag har ständigt ont och kan inte ens amma tårarna bara rinner även om jag har en sådan där bröstnapp ovanpå bröstvårtan men jag måste få ut mjölken på något sätt försökte pumpa men smärtan är olidlig.

är det någon som har nått tips på hur jag ska göra eller inte göra just nu spänner det olidligt eftersom jag inte kunnat göra något, försökte ställa mej i duchen då brukar det lätta lite men det funkar inte nu det heller.

• Svar på tråden mjölkstockning "måste ha hjälp"
  • Sussannek

vetekudde varm och hålla mot, massera mycket...
    måste få värmt upp bröstet regält och pumpa ut mjölk innan det släpper...och tyvärr gör det ont...

Lycka till

• FaRieTaLe

Försök att ställa dig i duschen ett bra tag och försök att trycka ut lite för hand, massera och tryck ut igen.
    Håll brösten varma. Vira runt en stor halsduk eller nåt så du håller värmen hela tiden där.
    Vetekudde går bra om du har. Har du inte så lägg i ris i ett örngott och värm i mikron några sekunder. Lägg det underhalsduken och gå omkring med det.

Jag lider med dig, det gör SÅ ont.

Hoppas det hjälper.

• gård

kommer det inte ut något?
    fortsätt att massera och duscha, försök slappna av. det bästa är väl att försöka amma, ta en panodil. och bit ihop, jag vet hur det känns. sedan tycker jag du ska ringa sjukvårdsrådgivningen så de får känna på dig, så inte det blivit något allvarligare, som en böld.
    kram på dig

• annex

pumpa pumpa pumpa, har mjölkstockning nu med o det känns kan man säga, men pumpar även om det inte kommer så mycket o det känns bättre

• anezka

hmm vart kan man köpa en vetekudde så här dax ? och på en söndag kan coop ha

• annex

värma handukar om du inte har vetekudde eller om du har värmedyna

• anezka

just nu kommer det inget har försökt pumpa men inte en droppe får ställa mej i duchen och försöka på nytt

• annex

för mig hjälpte det att pumpa även om det inte kom nått, släppte efter ett tag, fick sitta en stund men efter det kändes knölarna mindre o bättre

• MaryMalou

Är absolut ingen expert men det här fick jag höra när jag fick mjölkstockning: Gör det ont i bröstvårtan eller i själva bröstet? Om det är bröstvårtan kan det vara svampinfektion. Annars: Duscha varmt och massera lätt genom att dra försiktigt med händerna ut mot bröstvårtan. Bröstvärmare från apoteket är också bra att ha både för att få stockningen att försvinna och för att förebygga nya stockningar. Om det är mjölkstockning är det viktigt att få ut mjölken, så amma eller pumpa ur är ett måste även om det gör otroligt ont. Ta en alvedon om smärtan är olidlig. Om du haft det länge och det gör väldigt ont kan det vara bröstinflammation eller bröstböld. Kontakta amningsmottagningen om ni har en sån i din stad, annars kan nog BVC tipsa dig om vart du kan vända dig.
    Lider med dig.

• ztar

För mig hjälpte det att lägga vitkål innanför bh:n. låter konstigt men det hjälper. Fick faktiskt det som tips här på fl. sen får man ju som alla redan sagt pumpa och värma så gott det går.

Svar på tråden mjölkstockning "måste ha hjälp"