• ChokladRosen

En dikt om adoption!

Fick denna av en vän

*Inte blod av mitt blod
    Inte kött av mitt kött
    Du växte inte under mitt hjärta
    Men i mitt hjärta*

Den är så sann så...

• Svar på tråden En dikt om adoption!
  • Juno

Den fick jag också på ett kort när vi fått BB *rörd*

• Vildrosen

Nu får ni verkligen ursäkta mig, men jag vill förmedla vad jag känner. Jag gillar inte denna dikt och liknande. Men det får stå för mig!!! Vadå mitt kött och mitt blod? Jag ifrågasätter dessa uttryck. För mig står de för någon förlegad hövdingakultur eller n´´t. Ok, de har inte växt under hjärtat, men det har inga barn gjort på någon man heller. Och MITT kött hallå, det handlar kanske om några gener som är lika barnets födelsemor, men att kalla det SITT och KÖTT och BLOD...
    Sorry, hoppas ni kan fortsätta gilla dessa dikter utan mina hejarop.

• Myrna

Vildrosen:

Man kan ju se innehållet mer som en metafor också, som så ofta med dikter.

• Vildrosen

Det förstår jag också att det är någon slags metafor, men i så fall så tycker jag inte alls om den metaforen! Den ger mig "kalla kårar" bara. Jag skulle snarare vilja skriva något i stil med att

"Vårt barn;
    Våra makaroner
    Våra pannkakor
    Våra köttbullar
    Vår palt
    Vår kärlek
    Det är det Vårt barn
    Som givit Dig
    Ditt Kött och
    Ditt blod
    Det är det som byggt
    Din starka lilla kropp
    Din Födelsemoder och
    avels fader gav dig
    Oplanerat dina gener
    Vi Dina Evighetsföräldrar
    Planerade och Planterade Dig"

OBS OBS jag är ingen diktare, men själva innebörden i mitt lilla försök gillar JAG bättre.

• Vildrosen

Har nu läst resultatet av min dikt och ser att slutet i min egen dikt blev inte heller så lysande, men början gillar jag. Det är vi som har vårdnaden om barnet som hjälper det att bli stor och stark och vuxen en dag, men blodet och köttet är barnets eget.

• Myrna

Jag förstår din poäng även om jag inte håller med helt och hållet.
    Din dikt är ju inte heller så tokig utan huvudet på spiken!

• Myrna

"Avels fader" var ett kul uttryck!

• Kemana Raya

I väntan på mina barn var jag mycket sentimental och älskade alla sorters adoptionsdikter. För mig var det nog också en del i förberedelsen för att bli adoptivförälder.

Nu känner jag ofta att de är lite för krystade. Därför brukar jag numera bara konstatera att "blod är rödare än vatten", för i verkligheten handlar föräldraskap mycket lite om kött och blod.

• Bibimbap

Vildrosen,

Tror du tolkar in alldeles för mycket

För mig är detta helt enkelt:
    "Må så vara att jag inte var den som födde dig men du är mitt hjärtas innersta önskan och det barn jag ville ha"

• mammatillvictor
    Bibimbap skrev 2007-02-12 18:46:07 följande:
    Vildrosen,Tror du tolkar in alldeles för mycket För mig är detta helt enkelt:"Må så vara att jag inte var den som födde dig men du är mitt hjärtas innersta önskan och det barn jag ville ha"
    Jag brukar tänka så här om vårt kommande barn: Du har inte växt i min mage och kärleken till dig har inte vuxit ju mer du växt inom mig utan du har vuxit i mitt hjärta
Svar på tråden En dikt om adoption!