Inlägg från: maja josefine |Visa alla inlägg
  • maja josefine

Barn födda i nov 06 !!!

hoppar in här oxå! Har en liten grabb som föddas den 7 november!

Jag har en liten undran: Ni som har ammat era små från början men oxå ger ersättning nu typ till kvällen.  Varför började ni med det?
    Funkar det o amma och ge flaskan?  Är det värt att riskera att amningen inte funkar kanske bara för att man vill sova bättre? För det är därför som de flesta jag känner ger ersättning. Dom har alltså tillräckligt med mjölk och allt funkar men dom vill" fylla ungen" på kvällen så dom får sova hela natten!

• maja josefine

angelseye: Får man fråga varför du började med ersättning? "nyfiken"
    Jag har lite funderingar på att göra det för det känns som om mjölken inte riktigt räcker till för att göra honom mätt men ...vill gärna fortsätta amma ett tag till!

• maja josefine

ok tack för råden! Får se hur jag gör!
    Skoj med så många november bebbar! Förresten är det nån som använder tygblöjor?

• maja josefine

hej alla glada november mammor!

jag har en liten Samuel som föddes 7 november. han är en underbar liten kille som vet vad han vill! det är ju helt otroligt att dom är små egna personligheter redan!

jag undrar . hur många gånger ni andra ammar på natten?
    ni som börjat ge gröt,när ger ni det  på dagen eller kvällen?

• maja josefine

pillis:
    ja hur kan dom små liven va så pigga! Min lille grabb ligger och skrattar så han kiknar typ vid kl. 05.30 när man är som tröttast själv!! 

Bibob: jag ger Sempers banangröt men bara smakisar än så länge!

The sunset: ger du din dotter gröt på kvällen oxå eller? va skönt att hon sover hela natten! Hur gjorde du för att "lyckas" med det?

• maja josefine

tussetösen:
    va skoj med  nån som har en sån där litet matvrak på natten! Samuel har väl lugnat sig nu men han åt oxå typ 4 ggr på natten men nu är det ca 2ggr,men det är helt ok så länge man märker att han vaknar för att han är hungrig! när föddes din son? hur mycket väger han?

The sunset: gud va skönt att hon sover hela natten ! vissa barn gör väl det automatiskt kanske!

Kanga 1: va jobbigt med din dotters operation..men skönt att allt verkar va bättre nu då!  när upptäckte ni hennes hjärtfel?

• maja josefine

Tussetösen:

Samuel föddes oxå den 7 november o han vägde 3870 gram o var 52 cm lång.

Men va vägde Theodor på 3 månaders kontroll då? För 7350 gram är ju inte så lite väl? Samuel vägde "bara" 6100 gram på sin 3 månaders koll.

Men det klart dom ska ju följa sin egen kurva juh!Fundersam

Jag har inte medvetet börjat mata mer sällan på nätterna men han nöjer sig med två ggr ibland tre nu.

Vi har börjat med grötisar( smakportioner med gröt Cool) ,jag ger Sempers banangröt som ä'r från 4 mån ålder! Han bara älskar den!  Men jag ammar som vanligt fortfarande!

Det är ju inte så konstigt om det blir nån avplaning på viktkurvan för dom är ju så aktiva nu!

Samuel har faktiskt vänt sig från mage till rygg! "lite stolt"

• maja josefine

Tussetösen:
    Ursäkta min virrighet..du skrev ju att han gått upp 280 gram sen förra kollen....guud va man är virrig! Får väl skylla på amningen...he he

• maja josefine

vad är dettta? ingen som skriver idag förutom du Criffegirl! Min lille parvel ska oxå till BVC imorn o väga o mäta! tror nog att han kan va nästan precis så stor som din son Criffegirl! va vägde han när han va tre månader?

Samma här med maten! gröten står högt i kurs!

• maja josefine

hej alla ! så fina barn ni har! Cool

hoppar in här igen! ...har en litenSamuel som föddes 7 november 2006.
    Han vägde 6710 gram på 4 mån kollen!

Vänder sig gör han sen 3 mån ungefär från både rygg t mage och mage t rygg!  så där va han tidig! han gör det gärna på skötbordet! puh!
    men sitta kan han inte göra!  bara som en hösäck!Hemlis

Vi har oxå börjat med smakisar,Samuel får Sempers banangröt .en smakportion på morgonen,men har blivit lite trög i magen av det! Jag ger honom katrinplommonpure till gröten,men han bajsar inte oftare än var tredje dag! men då kommer det MYCKET vil jag lova! Är det nån annan som har bra tips mot magkrångel?
    Jag har även prövat att göra lite egen barnmat som är rätt populärt! nån som har nåra bra "recept" på goda pureer?

Jag har en fråga till er som har bebisar som sover hela natten! hur har ni gjort?
    Skulle va skönt å få sova mer än tre fyra tm åt gången !
    SOPHIA M: HUR GÖR DU NÄR DU SHN-KURAR DIN SON BARA PÅ NATTEN? det låter intressant,jag är intresserad av AW;s metoder men inte schemalägga hela dagen!

• maja josefine

åh va det låter bra! Ska testa detta ! Tack så mycket!
    Men hur gör jag när min lille kille sover i spjälsäng? Funkar det tror du?

• maja josefine

hej! litet tips som funka när min Samuel inte bajsat på flera dagar:
    lite rapsolja i varje  smakportion,även i gröten!

• maja josefine

Hej!
    Hoppar in fast det va längesen sist!

TUSSETÖSEN:
    Våra nätter ser precis ut som du beskriver! Lillen vaknar inte riktigt lika ofta som innan  men attans så tidigt istället!Gråter
    Han är liksom arg på natten,vaknar och bara blundar o skriker precis som  om han drömmer mardrömmar! 
    hur ser era dagar ut ungefär?
    våra dagar ser ut så här ungefär:
    ca 07 vaknar och är piggelin o härjar i sin säng o då försöker jag amma honom så han ska sova en liiten stund till. lyckas oftast ej  utan han äter o vill "gå upp".
    ca 8 äter jag frukost o lillen får en portion banangröt+katrinplommonpuré.
    sen beroende på vad vi har på schemat,sovstund i vagnen oftast i ca 1 timme vid kl. 10-11
    vaknar  o ammar! sover ev. en stund till om vi e ute på aktivitet m vagnen.
    kommer hem ca kl.13-14. smakportion mat+amning.
    lek o bus ! sen kanske en liten slurk bröstmjölk.
    sover när vi går promenad med hunden ca 1,.5-2 tim.
    äter ibland gröt på kvällen vid 18-19.  lång amning efter det!
    jag lägger honom  kl21 varje kväll o då somnar han utan ett ljud,utan napp o bröstet o vaggning! bara bums,så det är jätteskönt...
    har fram tills denna veckan sovit till kl  3 el. 4  men nu vaknar vid 1 o är "kinkig"! sen är det småsnuttande typ kl 3 o 5. superjobbigt!
    men han vill numera bara sova dagtid i vagnen...inte i sängen! o det är ju inte altid man kan ta vagnen o gå ut så fort d e sovdax! unge!

oj va långt d blev!

• maja josefine

glömde ju....
    ja Samuel mmmar oxå när han är arg!
    nån som har bebis som fått tänder?

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!