Inlägg från: SophiaM |Visa alla inlägg
  • SophiaM

Barn födda i nov 06 !!!

Får jag vara med er?
    Har en Maximilian som föddes den 2/11. Imorgon blir han fyra månader. Tiden bara rusar iväg!
    Max växer och frodas för fullt, han väger 10800 gram och är 69 cm lång. En hel karl!!

• SophiaM
    Tjorvisen: Japp, det stämmer. Under hans första två månader gick han upp 500 gram i veckan. Det börjar bli lite tungt för ryggen nu...
  • SophiaM
    biltokig1 skrev 2007-03-01 11:58:48 följande:
    SophiaM > Förstår att det är tungt nu... Monz väger ju ca 7 kg och jag tycker det är jätte jobbigt att bära honom. Somnar Max lätt utan att behöva bäras och så eller??? Monz 061127 Mammas lilla prins!!!
    Max är VÄRDELÖS på att somna själv. Vi får kånka runt på honom i typ 15 minuter innan han somnar. Drygt.
    På kvällen somnar han dock vid tutten i vår säng, så då slipper jag bära..
  • SophiaM
    lovely lady skrev 2007-03-07 16:08:10 följande:
    jag som trodde barnen va individer med olika behov, och inte robbotar  helt galet!!! stolt mamma till Christian född 06-11-26
    Var det menat åt mitt inlägg?
  • SophiaM

1/11: TheSunset- Therese med Julia (2 barnet), 3630g/51cm, Lerum (2 mil utanför gbg)
    2/11: SophiaM- Sophia med Maximilian (´2:a barnet), 4350g/ 55cm, Stockholm.
    7/11: Mirremama - Maria med Albin (1:a barnet) 3130g/49cm, Jakobstad, Finland,
    7/11: Tussetösen- Sandra med Theodor (1:a barnet) 3830g/52cm, Hörby, Skåne
    9/11: Islandgirl med Karl (1:a barnet), 3535g/49 cm, Sthlm
    11/11: CarinaB - Carina med Elba (1:a barnet), 2530g/45cm, Sthlm
    11/11: rosa77 - Rose-Marie med Linn (1:a barnet) 2950g/48cm, österbybruk
    13/11: Olle i Allingsås - Malin med Clara (1:a barnet) 4280g/55cm, Alingsås
    13/11: Cluedo - Claudia med Isabella (4:e barnet), 3630g/51cm, Sthlm
    13/11: Kanga1-Annika med Dotter Celine(1:a barnet)3415g/49cm, Sthlm
    14/11: Maddie84 - Madde med Elisa ( 1:a barnet), 3280g/52 cm, Upplands Väsby
    15/11: am76 - Jessica med Tea (1:a barnet), 3500g/51cm, Göteborg
    15/11: Mill06-Madde med Maja (1:a barnet), 4110g/50cm, Linköping
    15/11: MagicAngel- Görel med Oscar (1:a barnet) , 3855g/50cm, Kalmar
    20/11: Criffegirl - Christel med Pontus (2:a barnet), 4520g/55cm, Kil
    23/11: JennyKym- Jenny med William (3:e barnet) 3555g/50cm, Filipstad
    24/11: Pillis 72- Pernilla med Hanna (1:a barnet), 4040g/51 cm, Trollhättan

• SophiaM
    Bibob: Vi "kurar" Maximilian enligt SHN- metoden, dock följer vi inte schemat dagtid, utan endast nattetid.
    Från att knappt fått sova sammanhängande i 2 timmar per natt och ha en gnällig bebis att handskas med hela dagarna har det vänt helt.
    Max sover från 19.00 till 06.30. Utan gnäll och utan att äta!
    Prisa gudarna för Anna Wahlgren...
  • SophiaM

Då måste jag väl också klistra in en Max bild.. Att hålla på med tungan är hans grej, den är ALLTID utanför munnen..

Kanga1:
    Max vägde 10700 gram för två veckor sen...

• SophiaM
    maja josefine: Vi följer inget riktigt schema dagtid så som man egentligen ska göra enligt kuren, utan Max får äta och sova i princip när han vill fram tills klockan 16.30.
    Från klockan 18.00 följer lite av en kvällsrutin med lek, ev en dusch, pyjamas, gos och så MYCKET tuttande. Trugar i så mycket som det bara går i hans mage.
    Sen kl. 19.00 går vi in på vårt rum och säger med glad röst att "NU ska Max få sova, vad SKÖNT att få SOVA när man är så TRÖTT! Godnatt min skatt, vackra drömmar!"
    Sen lägger vi honom på mage i hans vagn (vi är lata av oss och tycker att det är smidigast med vagnen!) och börjar vagna honom med bestämda rörelser.
    När vi hör att han håller på att somna så säger vi "Godnatt min skatt, vackra drömmar!" fyra gånger samtidigt som vi går ut ur rummet.
    Om han protesterar så går vi tillbaka in och vagnar honom lugn och upprepar vår ramsa.
    Nu somnar han inom 5 minuter med vagning och ramsning.

Första tre nätterna var lite jobbiga att ta, men om man är inställd på att nu SKA ungen lära sig sova och på att det kommer bli så mycket bättre snart så klarar man av det!
    Nuförtiden sover Max- utan mat- mellan klockan 19.00- 06.30.

Den första natten vagnade jag Max kanske 10 ggr, andra natten 7, tredje natten 3 gånger och fjärde natten sov han 12 timmar i sträck!
    Nu har vi kurat i två veckor ungefär och han vaknar till på sin höjd en gång per natt och då vagnar vi honom tillbaka in i sömnen.
    (Har med andra ord inte infört ramsan helt än, vi är lite för lata, men det funkar för oss!)

Jag tycker du kan ta vissa utvalda delar av kuren om du tycker att den verkar vettig men inte orkar fullfölja den helt.
    Lycka till!
  • SophiaM

Maximilian äääälskar att gunga..

Idag fick han sin fem månaders spruta, gnällde bara till lite sen var han sitt vanliga jag igen. Vägde 11 kilo exakt och var 73 cm lång..

De senatse dagarna har vi varit ute på långa härliga promenader, jag och Max. Hoppas verkligen att vädret håller i sig!
Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!