Inlägg från: tessicka |Visa alla inlägg
  • tessicka

Barn födda i nov 06 !!!

jag ammade första dottern i ca 3 veckor. var så skönt när det äntligen var över. jag kunde inte sitta och amma och hade massvis av sår,blåsor som gjorde ont,blödde och varade. amningsnappen fungerade inte heller.
    kommer ihåg hur dålig jag kände mig som mamma när jag började ge flaska. men det gick över rätt snabbt och istället blev jag irriterad på alla som hade nått att säga om att jag inte ammade. min dotter var väldigt känslig mot mjölk också så om jag hade stekt mat i margarin eller fått i mig minsta lilla av nån mjölkprodukt så skrek hon i flera timmar i sträck och  fick utslag över hela kroppen. när jag hade druckit mjölk och ammat henne var det ambulans som gällde för att flickans luftvägar blev igen svällda.
    trots alla problem var det en bvc sköterska som sa att jag borde sluta med alla mjölkprodukter och fortsätta amma. det fick mig ju verkligen att känna mig som en bra mamma, INTE.

nu med andra dottern lyckades jag amma i 10 veckor. vilket framsteg! och inte var det jobbigt att sluta heller för jag hade ju varit förberedd på det.

vem vet, nästa barn kanske jag kan amma i 6 månader =)

• tessicka
    Busan o tjorven skrev 2007-02-23 09:36:23 följande:
    Min dotter (som är född 6/11) var jag o vägde när hon var 3 månader och 1 vecka var hon bara 56,5 lång och vägde 5150g. Nån mer som har ett kort barn? Hon blir ju snart 4 månader och kan ha storlek 56. Vad står det att storlek 56 är för ålder?
    1-2 månader tror jag.
    min första hade det fram tills hon blev 3 månader, syrrans son tills han var 4 månader och min bebis hade det när hon föddes =)
    det är ju så olika det där
  • tessicka

hade vi bott i hus så hade vi startat upp bebisverkstaden. men som det är nu (2barn i en trea) så går det inte. drömmer om att ha 4 barn...5 kanske =)

• tessicka

jag kommer ihåg stor tjejens dop. hon som var så allergisk mot mjölk sen stoppar min faster som visste om det här in ett finger med grädde i flickans mun. hon trodde att vi överdrivit flickans allergi! det blev stortjut från bebisen i 10 timmar innan hon lyckades somna och över 100 utslag...hon hade så ont. gruvar mig lite inför alwas dop =/

• tessicka

alwa har åkt på sin första magsjuka. hon har varit vaken hela natten och bara skrikit för att hon har så ont i magen. det går fyra blöjor i timmen ungefär och jag har tvätt för en vecka framåt.
    nästan 40 graders feber har hon också.
    finns inge värre än att se en sån liten plutt så sjuk
    storasyster fyller 4 år på lördag så vi hoppas att hon inte blir smittad nu.

• tessicka

Min Alwa. hon är inne på sin 5:e dag med magsjuka. huvva vad hemskt det är när så här små bebisar är sjuka. hon är helt grå och nästan apatisk Gråter går det aldrig över? nån annan som har haft en sjuk bebis?
  • tessicka

Det är nog maginfluensa. vi har varit sjuka hela familjen men vi andra var bara sjuka i ett dygn. sambon är och köper vätske ersättning nu som vi ska försöka få i henne

• tessicka

vi förlorade nästan våran Alwa för 2 veckor sen. hon fick vinterkräksjukan måndag,ringde jouren nån kväll efter och fick tipset att ge henne fullkornsvällning (!) när jag sa att man inte ger det till 3 månaders bebisar så sa hon -testa majsvälling (som att det är nå bättre) till slut fick jag tipset med vätske ersättning. torsdag började hon se bättre ut (tyckte vi) och fredag fick vi äntligen en tid hos läkare för att hon inte ville äta (bvc fixade det) han sa att hon borde åka in till sunderbyn (sjukhuset 17 mil bort) så hon kunde få dropp över natten och piggna till. vi tog det lungt och packade så att vi skulle ha kläder mm för hela helgen om det skulle ta lite längre sen lämnade vi storasyster hos moster.
    när vi kom in blev hon undersökt och dom tog några prover. sen blev det full fart till IVA. 10 personer arbetade i 5 timmar med att bara sätta fast kanylerna!  ingen där hade någonsin sett nån så urtorkad vid liv. 3 hemska nätter på IVA blev det. hon hade sköterskor som inte fick lämna hennes säng utan att nån annan bytte av. hon hade dubbelsidig lunginflammation och urinvägsinfektion också. igår efter 13 dygn fick vi åka hem.

skrämmande att det gick så fort...och att vi inte fick nån hjälp när vi ringde. nästa gång åker vi in redan efter ett dygn

• tessicka

det mest skrämmande var att hon rasade från ca 6600g till 5500g på bara 4dagar. fattade aldrig att det kunde gå så fort (är fortfarande helt skärrad efter det som hänt)

• tessicka

min alwa sover bra...än så länge. hon sover 8-10timmar varje natt och kanske 3-4 timmar samanlagt under dagen. äldsta flickan sov aldrig kändes det som så jag vet hur du har det thinner.

började med smakisar förra veckan och hon smaskar på, men inget verkar åka ner i magen. tror inte hon förstår att man ska svälja Glad

nån mer här som har börjat försöka bli av med nått extra kg? jag började i måndags och har rensat ur kylen och bytt ut allt till lättare produkter och fyllt upp med massor av frukt och grönt. sen har jag (som hatar att röra på mig mer än nödvändigtSkrattande ) börjat promenera. igår blev det 7km och idag ca 5km.
    vill gå på gym men är alldeles för blyg för att gå dit själv. har ju aldrig varit på ett Generad. tyvärr så har jag bara bott här i 7 månader så jag känner ingen här än... hade varit enklare att gå tillsammans med nån

• tessicka
    Sångerskan skrev 2007-03-21 11:09:46 följande:
    Önska mig lycka till..för nu ska jag iväg med min lillpojke som troligen har fått lunginflammation.Febrig som attan och hostar tills han tappar andan.Somnade runt 12 inatt och hann vakna 14 (!) gånger innan han gav upp sovandet kl 6 imorse :/Kommer in sen o talar om hur det gick...*jätteorolig*/Gina
    vi var med våran dotter på sjukhus för att hon var uttorkad och då upptäckte dom samtidigt att hon hade dubbelsidig lunginflammation. vet hur du känner dig just nu. lycka till!
  • tessicka
    våran dag
    6:00-7:30 nån gång här vaknar Alwa
    8:00 vaknar Nathalie (4år) ger henne frukost, tar fram kläder till barnen
    9:00 dagis (Nathalie) långpromenad för mig och alwa om det inte blåser för mycket
    11:00 äta nått,ge alwa mat
    12:00 hämta Nattis på dagis
    12:30-16:00 myser med bebisen,leker med Nathalie,tvättar,städar, förbereder maten (skalar potatis,fixar sallad,river morötter och sånnt)
    16:15 Erik kommer hem, han lagar mat
    17:30 äter middag
    18:00 hela familjen umgås
    19:30 Nathalie duschar och lägger sig
    21:00-22:00 Alwa somnar

ungefär våra dagar. tisdagar är erik med nathalie på gympan. ibland hittar dom på annat (åka bob eller liknande) och då får jag och alwa vara själv nån timma

här finns det ingen öppen förskola...inge annat kul heller för föräldrar med bebisar.
    flyttade hit i sommras och känner inte en människa här än så tyvärr kan jag inte gå och fika eller liknande,om jag inte går själv. hur kul är det?
  • tessicka

min tjej brukar äta 170-200ml ersättning ungefär.

• tessicka
    Sleepygrodis:
    vi gav nutramigen till våran äldsta  dotter. fick rådet av barnläkarna på sjukhuset här att he en matsked socker i varje flaska och sen minska eftersom tills barnet inte längre behöver sockret för att äta den. tog ca 2 veckor för oss. har du testat det?
    vi blev kallade på återkontroll med pricktest när hon var  6 månader.
    allergin växte bort när hon var ca 1½-2 år
Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!