Inlägg från: SannaStina |Visa alla inlägg
  • SannaStina

Barn födda i nov 06 !!!

Tessika - fy vad hemskt och skönt höra att det gått bra! Verkar inte vara en barnkompetent läkare som rekomenderar fullkornsvälling till ett barn i amningsålder.

Elina mamman - i vilket sammanhang fick ni den chansen besöka slottet?

Molly7272 - vad innebär din sons artros?

CarinaB - Max är också gnällig sista 2 dygnen. Kinkig och gråter ofta och vill inte ligga och leka mer än kanske korta stunder. Idag har dessutom sovit jättemycket. 3,5 timmar på dagen, 1,5 timmar ikväll och ändå nästan kommit i säng som vanligt - 21 istället för 20.

Gissar det är något på G eller så är det väl vädret...

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Jag håller med er andra - min dag ser i stort sett ut som din islandsgirl. Fast jag försöker alltid att sonen skall somna om så vi inte behöver gå upp förrän 8.30-9.00. Ibland lyckas det...

Jag går dock på mamma-baby-gympa 1-2 ggr/vecka och babycafe (med sångstund) om jag inte går andra gången till gympan ( de har samma tid tyvärr). Vi är sedan 6 mammor som har ungefär lika gamla barn som fikar hemma hos varandra eller promenerar ihop om vi inte träffas på mamma-babygympan eller babycafeet. Ingen av oss kände varandra innan utan har träffats via MVC, BVC eller babycafeet. Jättekul.

Vikten och magen ja... ingen rolig sak för mig heller. Gick ner 15 av mina 23 kg jag gick upp under graviditeten utan att behöva göra annat än att registrera hur det bara "rann" av mig på vågen. Men sedan har det stått stilla med de sista 7 kg. Har till och med gått upp 1,5 kg för att jag ständigt är hungrig och småäter. Är enormt sötsugen.
    Hoppas varje dag på att jag skall hitta lusten till att äta bättre mat och mindre godis/kakor. Tror nog att den energi som går åt till amningen då skulle tas från mitt "reservlager" och inte enbart från maten jag äter.
    Magen vägrar dessutom att minska till att inte se ut som om jag var i femte månaden eller något sådant. Men alla överskottshud gissar jag tar längre tid på sig än 4,5 månader att försvinna. Säger de inte 9 månader upp och 9 månader ner?

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Criffegirl - jag läste någonstans att man inte får feber när tänderna kommer.

Vid sin 4 månaderskoll var Max 68 cm lång och vägde 7,2 kg

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Min Max vägde på 4 månaderskollen 7200 g och var då 68 cm lång. Om en vecka gör vi 5 månaderskollen och jag räknar väl med att han är rätt nära 8 kg då. Kanske förbi till och med.

Idag har han vaknat med en skrällig hosta. Ingen feber eller förkylning utan bara hosta. Hoppas det inte blir något mer för det verkar vara jobbigt med snorig unge som skall ammas...

Är det någon mer som har ett barn som inte vänder sig mage-rygg eller rygg-mage ännu. Max har gjort det för några veckor sedan men inte sista tiden och aldrig medvetet utan oftast som ren tur när han kränkt runt på golvet.
    Han har dock börjat dra benen under sig som om han tränade på att krypa.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Ok då verkar Max vara i fas med flera av er andras barn! Skönt veta.

Han har blivit mer hostig och låter lite mer förkyld ikväll. Ni som haft förkyld spädis - är det någon som gett koksalt eller bröstmjölk i näsan mot täppa?

Hur har ni applicerat det? Blött en topz och "penslat", droppat/sprutat in i näsan eller på annat sätt??

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Tack för era svar. Har hittills bara gett bröstmjölk. Samlat i en sådan där bröstkopp och sedan faktiskt bara hällt lite rakt in i näsan. Blir förstås en del skrik men det har funkat.

Fast nu har jag i em fixat hem både Renessans och Nezeril + lånat Näs-Frida av syrran för att kunna suga ut lite mer snor än det som bara rinner ut.
    Stackarn är alldeles hes och hostig också. Får hoppas det är värsta dagen idag!

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Den där boken har jag köpt och den är bra. Jag får dock inte allt att stämma på Max men det skall ju vara individuellt vad de små väljer att lära sig göra i varje period har jag förstått. Funderar nu på om han inte är i nästa fas - den som kommer i v 26. Han är ju född 4/11 men var då 2 veckor för sent vilket man ju skall lägga till enligt författarna . Han är då ca i v 24 (22+2) och perioderna är ju lite flytande med 1-2 veckor hit eller dit.

Matvägra känner jag igen. Sista veckorna har han haft långa uppehåll i alla fall dagtid. Nattetid har han under ännu längre tid kunnat ha 5-6 timmar. Men sedan han blev förkyld i tisdags har han ökat upp sitt ätande igen och vill nu ammas betydligt oftare igen. Uppfattar inte att han får för lite för han är rätt dålig på att tömma mina bröst vid många amningstillfällen.

Leksaker har vi haft en del i flera veckor. Han har fått en hel del olika sorters skallror och bitringar. Några mjukdjur också. För ca en vecka sedan har han fått låna systerdotterns leksaker som då är en boll som spelar och blinkar ifall man trycker på rätt ställe på bollen, klossar (han suger på dem och slänger dem i golvet än så länge bara) och en liten aktivitetssak som har djur som poppar upp om man trycker , vrider eller drar i olika knappar. Inte för att han fattar leksaken riktigt än men banka på den kan han och då funkar det ibland.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Oj vad jobbiga sovrutiner ni har! Jag får nog vara extra glad att Max inte tagit dem till sig - ännu?? Somnar oftast på 5-10 minuter på kvällen runt 18.30-20. Dagtid när han vill somna tar det oftast inte mycket längre tid. Har han själv "bestämt" att han behöver sova så går det på 30 sekunder.

Fast nu är han förkyld så det är en del "katastrofskrik" när han är hungrig och upptäcker att han inte kan suga pga täppt näsa. Tar lite extra tid droppa koksalt, näsdroppar och använda Näsfrida så näsan blir fri för andning. Som tur är ammar han på typ 10 minuter så egentligen är det inte längre än runt 30 minuter allt tar ändå. Skrikandet har dock gjort stackarn superhes!

Innan i veckan har förkylningen gjort att jag och sonen sovit lite lite om främst nätterna. Igår lade han sig som vanligt vid 19.30-tiden, ammades vid 23.30 och 03.30 (efter ovanstående krishantering), vaknade vid 07 då sambon gick upp och åt frukost med honom. De återvände till sängs strax innan 8 då jag försökte amma honom men fick genomgå näsbehandlingen igen innan det gick. Sedan somnade vi allihopa runt 8.30 och jag vaknade vid 10.30 och sonen och sambon inte förrän 12.30!! 

Det är helt ofattbart så mycket sovandes det är för oss denna påskhelg. Igår sov vi till 10.30 men hade förstås då också en frukostpaus mellan 7-8. Måste vara sömnmedel i lägenheten eller nåt!

Sambon som skall vara pappaledig i höst hoppas på sådana här sovpass då också eftersom han har ett sovbehov på runt 9-10 timmar/dygn...
    Jag är dock säker på att sonen bara är extra trött pga förkylningen menjag hoppas inte han "ger igen" senare med att kräva gå upp ännu tidigare än innan som var runt 7-8-tiden.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Hmm... blev mycket skrivande och kanske låter som om jag skryter över sonens goda sömn kontra er som nu har tvärtom! Inte min mening.
    Men dagarna blir allt lite konstiga här när det är så mycket sovande - även om det är skönt få sova länge (om än lite hackigt för mig pga amningen).

Jag hoppas ni andra får ordning på era barns sömn snart igen!

• SannaStina

Jobba ja...usch hösten är snart här!!
    Jag börjar jobba 100% den 4/9 för då tar sambon över stafettpinnen ett par månader. Han är hemma januari ut.

Hur vi gör sedan är inte riktigt färdigplanerat. Bäst hade varit om jag kunde ta ledigt igen fram till sambons semester på sommaren (han tar oftast ca 7 veckor ledigt då) men det kommer troligen inte gå för mig. Jag kommer nog få ett chefsuppdrag och det är inte riktigt schyst "överge" jobbet efter ett halvår igen. Tjejen som skulle kunna dela det hela med mig går själv på barnledighet i juli och planerar nog inte återkomma förrän sommaren 2008. Synd vi inte kunde avlösa varandra bättre...

Vår önskan är dock att vänta med dagis till hösten 08 om möjligt och då måste vi komma på hur vi gör under våren. Deltid är inget problem tror jag för mig - typ 75% och sambon jobbar skift så det blir ca 3 dagar/måndag-fredag som skall lösas. BLir nog till att ta hjälp av farmor o farfar och lite mormor o morfar (de bor längre ifrån och har därför svårare ställa upp).

Hur tänker i andra? Dagis innan jul eller efter nyår? Vara hemma våren också?

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Potatis brukar bli rätt äcklig när den varit fyst. Vattning och grynig.

Min Max har ca samma vanor som flera av er andra;

03-04 tiden ammas
    06.30-07.30 vaknar och vill upp. Oftast vill han inte ha mat. Sitter uppallad i barnstolen och leker med klossar och skallra medan jag äter frukost
    8-10 tiden sovtid oftast i ca 30-60 minuter men ibland längre. Idag blev det 3 timmar
    ca 9-10 tiden ammning beroende på när han vaknar igen

Sedan blir det amning med 3-4 timmars mellanrum fram till 18.30 då han brukar vara så trött att han vill lägga sig för natten. Ibland badar han innan (älskar plaska och leka med sina badankor) men somna gör han på 15 sekunder till 15 minuter beroende på hur mycket energi han har kvar i kroppen. Är han inte redo för att sova blir det mycket flaxande och sprallande innan han lägger sig på sidan och somnar kramandes sin snuttefilt och napp i munnen. Ibland ligger han bara och kränger innan han kan komma till ro. Jag eller sambon ligger jämte i våra sängar och läser en tidning/bok och stoppar bara in nappen eller rättar till täcket ibland. Somnar gör han själv.

Ammas gör han också vid 23-24 tiden.
    Smakisar ger jag några teskedar de flesta dagarna men ibland så blir det liksom inte av eller så glömmer vi bort det...
    Han är inte så jättetokig i mat. Började som först igår att öppna munnen ordentligt så vi slipper truga tex. Han har fått nappflaska med vatten som han älskar tugga/suga på men jag tror inte han får något i sig mer än det som rinner ut av sig självt.

När han är vaken så ligger han i sitt gym, sitter i barnstolen och leker enligt ovan + snackar med mig, ligger på filt och leker med olika leksaker eller så är vi ute och går runt en timme. Mamma-babygympa på måndagar och babycafe på onsdagar pressar vi in också.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Max fick också sin 5-månadersspruta idag. Har gått bra och inte varit något gnäll alls.
    Han är nu 70 cm lång och väger 7.95 kg så det blir en lång och smärt kille.

Skönt nog har vi en kille som sover bra på nätterna och dagarna. Fast det kan variera hur mycket dagtid. Ibland 30-minuterspass 3-4 ggr men rätt som det är blir det en 2-3 timmars lur. Inget påverkar nattsömnen skönt nog!

Max har alltid fått ligga i egen säng. Jag går upp och sitter i stol när jag ammar nattetid. Det är bara när han vaknar runt 6 och frammåt som han får komma över i min säng och bli ammas eller sova vidare om det är det han vill.
    Hans säng är dock placerad precis jämte min så jag väcks lätt om han stönar och vrider sig mycket. Brukar bli bra om han får in nappen igen om det är den som åkt ut.

När vi är borta kan han oftast somna där också. Varit någon enstaka gång det blivit helt fel och han blivit mer och mer ledsen och nästan hysterisk. Bara att packa ihop allt då och ta sig hem. Har vi vagnen med så somnar han i den.
    Oftast är det snarare problem att amma borta istället. Det går ofta fel och framför allt om jag inte kan gå in i ett  eget rum, ligga ner och amma och ingen kommer in och säger något. Säger någon något (tex hur det går) så kan han helt tappa bort lusten att amma och börja storgråta. Han är mycket svårlugnad sedan.

Inatt skall jag prova sova med 2 barn. Sambon är förvisad till gästsängen medan systerdottern, 3 år, får sova i hans säng jämte mig och Max. Får se om hon kan sova förbi Max nattamning runt 4-snåret. Fast vad jag förstår så har hon en egen sömnrytm som innebär att hon kan vakna till vid den tiden...
    Får väl ge henne en flaska välling samtidigt...

• SannaStina

OJ vad ni skrivit.  Varit hos mina föräldrar i Halmstad ett tag och hade inte tid de första dagarna jag återkom att läsa här. Nu har jag dock läst ikapp den vecka jag legat back!

Marijjasol: Jag brukar försöka gå på förskola x1/vecka. Max gillar att spana på de andra bebisarna (främst tjejerna!) och sjunga barnvisor. Likaså försöker jag gå på mamma-babygympa x1. Max är så nyfiken på andra barn!

Flera av er har diskuterat ordförråd, bukläge, sitt- och krypförmåga och tänder. Max sitter i barnstol men en hel del kuddar och filtar runt sig. Behöver stöd alltså ännu men strävar till sittande obland. Magläge gillar han rätt bra och kan snurra runt ibland till rygg. Mer sällen blir det rygg till mage. Tränar lite på krypställningar ibalnd men bara benen för sig och armarna för sig. Kunde dock igår putta sig baklänges sakta men säkert när han låg på mage på golvet igår. Blev ca 1.5 meter till slut.
    Inga tänder på G men mycket dregel och flera hakklappbyten per dag!
    Inget snackande här heller men mycket "ptrrrrr" och saliven den flyger långan väg. Detta "ptrrrr"andet ökar givetvis på fuktigheten i hans hakklappar

Förra helgen när det var så varmt låg Max oftast i bara body och mjukisbyxor i skuggan. Fick dock köpa solhat och glasögon så han kunde sitta upp lite ibland utan att hela tiden vara iskuggan. Se bild

Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    Bibop- Vi har tänkt åka utomlands i sommar. Prova något charterställe med sonen. Vet ej var ännu men kanske någoon grekisk ö?
    Såg du skrev du hade en Kronan - har jag med! Jag är helnöjd med min! Får väl i maj (när sonen kan sitta själv) byta till sittdelen. Skall bli kul för då byter min vagn färg från hellila till knallröd.

Vad duktiga många av er att gå ner i vikt. Min vikt är långt ifrån optimal då jag har kvar ca 10 kg från de 23 jag gick upp under graviditeten. Dessutom hade jag redan +5 redan innan!! Någon pulverdiet klarar jag dock inte av. Måste bli någon form av GI/lågkolhydratkost. Är absolut sockerberoende som du nämnde att du trodde du var Mirremama! Kommer bli så svårt dra ner på kakor och godis!
    Har dock läst att man måste tillåta sig ta lika lång tid gå ner i vikt som det tog att gå upp i vikt = 9 månader.

Dycken - hur går det med din depression? På bättringen? Låter sååå jobbigt få depressioin efter förlossningen. Måste vara tungt när man så gärna vill vara glad och njuta av sin nya bebis!
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    Tsarbabe skrev 2007-04-21 08:31:03 följande:
    En fråga till...Jag fixade igår med Wiktor första album. Där jag bla annat läggar in första gravtestet, banden vi hade på BB. I boken ska man skriva barnets plodgrupp. MEn jag har INGEN aning??? Hur får man reda på det? Det står inte i några papper alls. Kontaktar man BVC för det?
    Blodgrupp får man bara om de tagit sådant blodprov på barnet. Vad jag vet så tog de inget blodprov på min Max och således vet vi inte hans blodgrupp.
    mexisis skrev 2007-04-20 20:51:58 följande:
    låter som ni haft det mysigt vart köpte du solhatten? jag har letat en till devin men inte hittat nån jag gillat på affärerna här i stan. däremot har meandi en supertuff solhatt med döskallar och fiskben på, men jag känner ingen meandi-säljare
    Hatten köpte jag på Lindex.
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina
    CarinaB - när väljer du att ge bröstet?

Jag helammar ännu men ger en del smakisar. När Max fyller 6 månader 4/5 tänkte jag öka på men har inte bestämt mig hur. Jag misstänker Max inte kommer ta bröstet om jag ger det efter vanlig mat men vet samtidigt inte hur jag skall kunna bryta amningen om jag låter honom amma först och fylle rpå med vanlig mat. Det är ju inte lätt för honom då att minska på mjölken i mina bröst...?
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Angående ulkandet och klökandet när Max äter mat så har jag tolkat det mer som att konsistensen inte är hanterbar för honom. Han är ju van vid bröstmjölk och det är inte helt lätt lära sig svälja en pure. Gäller alltså bara att fortsätta ge det så han får öva. Ibland späder jag ut det med tex bröstmjölk så det blir lite lösare = lättare svälja.
    När  han inte gillar något så spottar han snarare ut det direkt.

Islandsgirl: jag har tänkt ge mest burkmat första året. Jag och sambon måste öva upp våra egna matrutiner (frukost, lunch, middag) innan det kommer finnas mat som vi lagat han kan få. Läste i lite i tidningen "Vi föräldrar - första året" (ny tidning som precis kommit ut) om mat och de skriver att burkmat är lika bra som egenmat nuförtiden tills barnet är ca 1 år.
    Köp tidningen för den har bra artiklar och bla en större artikel om just mat och hur introducera det mm.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Oj vad det skrivs här. Tar lång tid läsa ikapp när man inte varit inne på några dagar. Jag läste tråden sist i torsdags tror jag. Blev mer än 10 sidor att läsa!

Min Max är fortfarande utan tänder, sitter bara med stöd, står gärna lite upp men ligger även gärna på magen. Drar upp knäna lite ibland så det blir väl att han kanske kan krypa om en månad eller så. Snackar gör han av och till under dagarna men absolut inga ord - bara joller. Möjligen har vi hört ordet "hej" men det är nog bara joller...

Skönt nog sover min pojk bra. Somnar lätt och riktigt kräver få sina sovstunder. Gnäller och kinkar tills vi fattar att han vill sova en stund. Innan var det oftast 30-minuterspass men nu är det ofta 1-1,5 timmar på förmiddagen och eftermiddagen.

Min mens har inte kommit igång men det kanske beror på att jag i stort sett helammar ännu. Håller på att öka upp smakisar till hela portioner. Går rätt bra men han vill amma rätt mycket också. Bra på att äta det mesta skönt nog.

Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Prövat Sempers milda havrevälling ett par gånger och först igår fattade han hur flaskan funka. Drack 100 ml.
    Tog bara 3-4 försök men jag har bytt ut nappen mot en med "rätt" öppning för välling. Den har ett kryss (X) den jag har nu som funkar. De med ett runt hål funkar inte då det gällde att ha ett kraftigt sug då för att få ut något. När det gäller vatten så funkar ett runt hål.

Jag har dock lite svårt få honom att äta mer än bara smakportioner vad gäller pure. Vill öka upp det och så sakta minska amningen så det bara blir morgon och kväll kvar. Han har dock börjat spotta ut maten och/eller "köra bil" med munnen om ni förstår vad jag menar. Det far all världens väg! Han föredrar bröstet att äta sig mätt på.

Ja, ja vi har  fram till september innan jag skall börja jobba och min sambo skall vara hemma istället. Får hoppas det fixar sig under sommaren.

Mamma till Max 061104
Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!